Közélet

Uniós támogatással újjáépítik a Szeged - Baja közötti vasútvonalat

Uniós támogatással újjáépítik a Szeged - Baja közötti vasútvonalat

2011. november 24., csütörtök
Uniós támogatással újjáépítik a Szeged - Baja közötti vasútvonalat

Uniós támogatással építenék újra a Szeged - Baja közötti vasútvonalat. A 2019-re tervezett vasútvonal a becslések szerint 160 km/h-s pályasebességű lenne, így a közel 120 kilométeres táv 70 perc alatt lesz leutazható.

A Duna - Körös - Maros - Tisza Eurorégiós Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Közhasznú Kft. partnerségben a vajdasági kormánnyal, valamint a MÁV Zrt. és a Javno preduzece Zeleznice Srbije szakmai támogatása mellett sikeresen pályázott a Magyarország - Szerbia IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program keretében a Szeged - Röszke - Horgos - Szabadka - Csikéria - Bácsalmás - Baja vasútvonal megvalósíthatósági tanulmányának elkészíttetésére. Ha 2019-re elkészül az említett beruházás, a becslések szerint a tervezett 160 km/h-s pályasebességű vonal kiépítésével a közel 120 kilométeres táv 70 perc alatt lesz leutazható. A szegedi vasútállomáson megtartott sajtótájékoztatón jelen volt

Berényi Györgyi

, a MÁV Zrt. stratégiai igazgatója,

Vízhányó Ferenc

, a Csongrád Megyei Közgyűlés alelnöke,

Predrag Jankovic

, a Szerb Vasúttársaság főigazgató-helyettese,

Csókási Eszter

, a DKMT Nonprofit Közhasznú Kft. ügyvezetője és

Ratko Soro

, a Vajdasági Autonóm Tartomány kormányának főtanácsosa. A döntéshozókat azért hívták meg, hogy bemutassák nekik, hogyan közlekednek a határ menti térségben az emberek, mennyire nehézkes számukra a közösségi közlekedés. Ha sikerül felhívni a szakma figyelmét arra, mennyire szükség van az említett vasútvonalra, akkor talán további lépések is történnek a kivitelezés irányában, fogalmazott Csókási Eszter.

Berényi Györgyi hangsúlyozta, a MÁV nehéz, forráshiányos működése során minden hasonló lehetőségnek rendkívül örülnek, amikor nem a prioritások szerint kell meghatározniuk egy-egy vonal felújítását, hanem együttműködésben az önkormányzatokkal, politikusokkal, más vasúttársaságokkal, partnerekkel sikerül összefogni egy bizonyos konkrét cél érdekében. A szerb vasúttársaságot régi jó partnerének nevezte az igazgató asszony, majd reményét fejezte ki: a közös együttdolgozás lehetővé teszi, hogy a felújított vasútvonallal örömet tudnak szerezni a térség lakóinak. Az újjáépítést 2019-re tervezték befejezni. A mai nap bebizonyítja, régiónk és a megye szerepe mennyire fontos abból a szempontból, hogy Szerbia és Románia felé vasútvonalak létesüljenek, folytatta Vízhányó Ferenc. A szakma méltóképpen képviseli ezt az érdeket. Az alelnök abban bízik, hogy a jövőben az EU-ban új vasútvonalak jönnek létre és ezek egy része rajtunk keresztül fog vezetni, ugyanakkor fontos szerepet kapnak a térség gazdasági együttműködésében. A Szerb Vasúttársaság igazgató-helyettese szerint az első lépések a legnehezebbek, de ezeket most megtették. Tisztában vannak azzal, hogy nem könnyű több mint 100 kilométer új vasútvonalat építeni, de az előfeltételek adottak. Az első 4 éves időszakban rendbe hozzák a Szeged—Szabadka szakaszt, és meghatározzák a teljes projektumra vonatkozó finanszírozás forrásait. Jankovic úr elmondta, jelentős átalakulás előtt áll a szerb vasút, s nagy hangsúlyt fektetnek a személyszállítás fellendítésére. A környékbeli országokban sehol sem nyereséges a személyszállítás, ezért az igazgató-helyettes a helyi önkormányzatokkal való szorosabb együttműködésben látja a megoldást. A vasút óriási előnyt élvez az áru-és személyszállítás egyéb módozataival szemben, de csak akkor maradhat versenyben, ha a szolgáltatás minőségét is javítani tudják. A vajdasági kormány és a tartományi gazdasági titkárság nevében Ratko Soro üdvözölte az egybegyűlteket. A titkárság részt vett a projekt kidolgozásában és a Cowi dán céggel - melynek Szerbiában és Magyarországon is képviselete van - elkészíttette a megvalósíthatósági tanulmányt is. Erre a célra 380 ezer eurót fordítottak. A magyar Cowi a magyar félnek, a szerb Cowi pedig a szerb partnernek dolgozott. A projektum összesen 15 százalékos önerőt követelt, amit a partnerek megfeleztek, miközben a szerb fél biztosította az előfinanszírozást. A sajtótájékoztató után a tanulmányút részvevői végigutazták a Szeged - Röszke - Horgos - Szabadka - Csikéria - Bácsalmás - Baja útvonalat, hogy megbizonyosodjanak a jelenlegi állapotokról. A Szabadka és Bácsalmás közötti utat busszal tették meg, mert itt a sínek jelentős része fel van szedve, működő vasúti összeköttetés nincs a két település között.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.