A hitből élő közösségek adják egy nemzet erejét, és ha ezek a közösségek egymást erősítik, akkor a nemzet egészen biztosan erős lesz - mondta Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere kedd este a harmadik hanukagyertya meggyújtásakor a budapesti Nyugati téren.
Hanuka a megmaradás ünnepe - hangsúlyozta Balog Zoltán, utalva arra, az ünnepet annak emlékére tartják, hogy i. e. 165-ben a makkabeusok, vagyis a zsidó szabadságharcosok maroknyi serege visszafoglalta a szír-görög megszállóktól a jeruzsálemi a templomot. Ez az ünnep azt példázza - tette hozzá a miniszter -, hogy még a hadászatilag, stratégiailag és minden emberi számítás szerint reménytelen helyzetben is meg lehet maradni. Ennek a megmaradásnak a titka pedig a hit. Csak a "hitből élő közösségek tudják, hogy mit jelent először legyőzni saját magunkat, aztán pedig legyőzni az ellent, a gonoszság erőit" - fogalmazott. Azért vagyunk egy téren, azért "nem bújunk el templomok, zsinagógák falai közé", mert ezt a közös titkunkat szeretnénk megosztani - tette hozzá a miniszter.
Balog Zoltán
kitért arra is: újra és újra, föl kell fedezni és el kell mondani, hogy milyen értékei vannak a közösségek együttélésének. A közös életnek, amelynek voltak nagyon tragikus, szomorú pillanatai, és vannak értékei, amelyeket "egyre jobban meg akarunk becsülni". Hozzátette: ha megismerjük és megbecsüljük egymás ünnepeit, akkor talán a hétköznapokban is sokkal jobban meg fogjuk tudni becsülni egymást, amire nagy szükség van Magyarországon.
Köves Slomó
, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség (EMIH) vezető rabbija köszöntőjében arról beszélt, hogy a hanuka a fényről és a sötétségről szól. A sötétség félelemmel tölt el, a félelemnek pedig hihetetlen ereje van. "Nem véletlen, hogy a történelem során a legborzasztóbb rezsimek és diktatúrák a félelemre apelláltak, a félelemmel manipuláltak". Köves Slomó felidézte: a zsidóság 3300 éves történelmében sok minden van, ami okot adna a félelemre. "A történelmünk tele van megaláztatással, száműzetéssel, szenvedéssel, mi mégsem a félelemre építünk." Mi a napnak, a fénynek vagyunk a munkásai - idézte a Talmudot, hozzátéve: nem a félelemre, hanem a fényre építenek. A félelemre nem lehet közösséget építeni - figyelmeztetett az EMIH rabbija. Ez az üzenet pedig mindennél aktuálisabb ma, amikor nagyon sokan félnek a másik embertől, az idegentől, a más vallásúaktól, "mindentől, ami körbevesz bennünket". Erről a félelemről mindenki úgy beszél - tette hozzá -, mintha biztonsági kérdés lenne. Ezért erősítik meg a fegyveres védelmet, tesznek föl még egy kerítést, állítanak még egy őrt. Mindeközben "hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy ezzel a biztonságot növelhetjük ugyan, de a félelmünket nem tüntetjük el". Azt ugyanis belül kell legyőzni. A kisgyermek a sötétben a bizonytalanságtól fél. "Ha belül megszerezzük a bizonyosságot, hogy nem véletlenül vagyunk ezen a világon, ha tudjuk, hogy minden cselekedetünk számít, hogy számíthatunk másokra és mások is számíthatnak ránk, és azt is, hogy ugyanolyan fontosak vagyunk az Örökkévaló szemében mint az első ember, akit teremtett, akkor eltűnik a bizonytalanság, és le tudjuk győzni a félelmet" - mondta Köves Slomó. A nyolcnapos ünnepen a jeruzsálemi templom visszafoglalására és megtisztítására emlékeznek a zsidók. A szeleukida
IV. Antiokhosz Epiphanész
i. e. 168-ban elfoglalta Jeruzsálemet, és korlátozta a zsidó vallás gyakorlását. A zsidók azonban föllázadtak, és i. e. 165-ben
Júdás Makkabeus
vezetésével visszafoglalták a templomot. A hanuka annak állít emléket, hogy a zsidó szabadságharcosok a szentély megtisztítása során, amikor szerettek volna a menóra mécseseiben újból fényt gyújtani, ehhez csupán egy napra elegendő tiszta olajat találtak. Az isteni csoda folytán azonban az egy napra elegendő olaj nyolc napon át égett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.