Több mint tízezer kilométert kerékpározna egy Pekingben tanuló magyar lányért Lapu Gergely. A biciklis körökben már jól ismert SZTE-s hallgató januárban tervez nekiindulni az elképesztő, négy hónapos utazásnak. Áttekerne az ukrán háborús övezeten, kietlen kazah sztyeppéken, épphogy létező orosz infrastruktúrán és több ezer méter magas kínai hegyláncokon. Kalandjairól blogbejegyzésekkel és élő kameraképpel is tudósítana.
Nem mindennapi vállalkozásra készül a szegedi
Lapu Gergely
: hat országot is érintve, kerékpáron szeretne Magyarországról Kínába jutni. Mindezt ráadásul egy javarészt új, saját maga szerkesztette útvonalon tenné, így a "hagyományos", Törökországon keresztül vezető út helyett a Fekete-tengert északról kerülné meg. Románia és Moldova után Ukrajnán keresztül lépi majd át az orosz határt, ezt követően Kazahsztánt is bejárva jutna el Kínába. Szeptembertől itt kezdte meg ugyanis tanulmányait egy szívének kedves szegedi lány, akit személyesen látogatna meg a távoli országban. Mivel az út célja nem pusztán a látogatás, hanem inkább a valaki másnak ajánlott teljesítmény, így úgy döntött, hogy a jóval gyorsabb és kényelmesebb repülőút helyett a kerékpárt választja.
Idén nyáron Norvégiába tekert ugyanezen hölgyért, igaz akkor nem pusztán két keréken ment, hanem a tömegközlekedést is igénybe vette. "Kint dolgozott a nyáron, én pedig úgy döntöttem, hogy meglátogatom. Négy naposra terveztem az utat, melyből nagyjából 900 kilométer lett volna a kerékpáros táv, a többit közösségi fuvarral tettem volna meg Budapesttől Hamburgig. Már a szállás is le lett foglalva, a sofőr azonban az utolsó pillanatban lemondta az utat, így borult az egész menetrend" - mesélte portálunknak a Nyugi kávézóban Gergely. Az utat végül mégis sikerült megtenni négy nap alatt, bár a 900-ból csak 250 kilométert tudott kerékpározni, a többit a további késlekedés elkerülése végett vonattal, hajóval és busszal tette meg. Augusztusban együtt tértek haza, a lány azonban néhány hétre rá már utazott is tovább Kínába. Gergely elhatározta, hogy oda is követi, merthogy ez a „határtalan szerelem hosszas demonstrációja”.
A rend magányos őre valahol keleten."Gyakorlott kerékpárosnak tartom magam, és ugyan ez idáig még nincsenek több ezer kilométeres, egybefüggő túrák a hátam mögött, de imádom a természetet és nagy távokat leküzdöttem már bringával. Az általam tervezett első útvonal 10107 kilométer lenne, ami nagyon komoly szellemi és fizikai felkészülést is igényel. Már maga az utazás megtervezése is iszonyatos munka, de hatalmas motivációt érzek magamban" - mondta Lapu Gergely. Az elmúlt hónapokban több szakértő, illetve gyakorlott túrázó véleményét kikérte, útleírásokat tanulmányozott, de sok papírmunkát jelentett az útvonal első változatának részletes megtervezése, a bemutató anyagok elkészítése, illetve a lehetséges támogatókkal való levelezés is. Kelet felé haladva a vízumok beszerzése is egyre macerásabb: míg az orosz konzul személyesen öt, a kazah pedig tíz napos ügyintézést ígért, addig Kína esetében erre három hónapra lenne szükség. Jelenleg azért dolgoznak, hogy ezt egy kicsit lerövidíthessék, a bringás ugyanis mihamarabb, akár január elején nekivágna az útnak.
Az út tervezése, előkészítése jelenleg igen magas szinteken zajlik, a szükséges papírok, engedélyek beszerzésében a külügyminisztérium munkatársai segítik. A napokban például kézhez kapta az érintett országok úttal kapcsolatos észrevételeit, tanácsait.
A felső vonal a Gergely által megtervezett, az alsó pedig a "hagyományos" Kínába vezető útvonal.
Ukrajnában egy hatalmas kerülőt javasolt a konzulátus észak felé, hogy az ország déli és keleti részén kialakult frontvonalat megkerülhesse. Oroszországban a rossz (helyenként nem is létező) útviszonyokra hívták fel a figyelmét, illetve a kerékpáros kultúra hiányosságaira, Moszkván kívül kerékpárút tulajdonképpen nem is létezik. Kínában speciális útvonalengedélyre is szüksége lesz, mivel az ottani szabályozás szerint amennyiben nem kereskedelmi szálláson száll meg – s ilyenre is bőven lesz példa -, akkor tartózkodását illetően 48 órán belül bejelentési kötelezettsége adódna, ez viszont a folyamatos haladás miatt lehetetlen lenne. A kazah konzul szerint az ország bizonyos részein éjszaka -30 fokig süllyedhet a hőmérséklet, a sztyeppén pedig másfél-két napnyira vannak a települések egymástól. Nem ritkák a farkasok sem, bizonyos kínai területeken pedig a barna – és az örvös medve keresztezhetné útját. Szerencsére ők már jobbára alszanak.
Az út tehát némileg rázósabb lesz egy badacsonyi bortúránál, Lapu Gergely azonban a lehető legjobban fel kíván készülni mind a technika, mind pedig a tudásanyag terén. Bár angolul megfelelően és kissé németül is képes megértetni magát, gyorstalpalóban hamarosan nekikezd a keleten használhatóbb orosz nyelvnek is, hogy az alapvető szükségleteit meg tudja fogalmazni. Műholdas telefont, kis méretű laptopot, fényképezőgépet és két kamerát is visz magával, melyek segítségével rendszeresen hírt adna magáról az interneten. Hagyományos blogot, egyfajta útinaplót írna, míg a közösségi médiában való jelenlétét egy
illetve egy
biztosítaná. Emellett élő kameraképpel készül, melyet naponta, kétnaponta a blogon elhelyezett lejátszóban lehetne nézni. A szegedi
– amely Gergely partnere -, előre bejelentett időpontokban kapcsolnák a világ másik felébe tartó kalandort. Akkumulátorokat és egy nagy teljesítményű napelem panelt is vinne magával, mellyel energiaszükségleteit pótolná, de a kerékpárra szerelt dinamó is ellátná minimális elektromossággal.
A változó útviszonyokra is tekintettel naponta nagyjából 100 kilométert haladna, de a jobb távokon 200 km felett szeretne tejesíteni - így ha minden jól alakul, áprilisra már Pekingben köszöntheti szerelmét. Nagyjából 9-10 millió forintos összköltséget jelentene ez a számára, melyhez továbbra is várja szponzorok jelentkezését. Több céggel tárgyal jelenleg, némelyek kerékpárral, felszereléssel, ruházattal támogatnák, míg mások a technikai háttér biztosításából vennék ki a részüket. A
kerékpáros energiaszeleteket kapott tesztelésre, illetve ők segítik alkatrészekkel, szervizzel még az indulást megelőzően. Támogatóitól egyébként a fentieken kívül kiegészítőket, alkatrészeket, szerszámokat és anyagi hozzájárulást várna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.