A Dél-alföldi régióban ez év végéig 14 milliárd forintot fordítanak útfelújításokra – jelentette ki Csepreghy Nándor helyettes államtitkár a Mórahalmot Röszkével összekötő közel 10 kilométeres szakasz ünnepélyes átadóján.
Tavaly augusztusban kezdődött mega Mórahalom-Röszke útszakasz felújítása, ami a határmenti térségben a balkáni tranzitforgalom miatt is kiemelt jelentőséggel bír. „2010-ben a kormány azt mondta, függetlenül attól, hogy Magyarország melyik pontján él, azonos minőségű ellátáshoz kell, hogy hozzájusson az egészségügy, az oktatás, a szociális ellátást vagy akár a közúthálózat tekintetében. A 21. században nem megengedhető, hogy a főútvonalak és az autópályák valóban európai színvonalúak, viszont a mellékúthálózat állapota csapnivalónak minősíthető” – nyilatkozta portálunknak
Csepreghy Nándor
az útátadó ünnepségen. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejlesztési programokért felelős helyettes államtitkára hozzátette, csak ebben az esztendőben 87 milliárd forintot fordítanak közel 600 kilométernyi mellékúthálózat-felújításra. Ebből az összegből a térségbe 14 milliárd érkezik erre a célra. „Elindult az a folyamat, amelynek a végén körülbelül három év múlva befejezhetjük a teljes közúthálózat felújítását. A következő európai uniós költségvetési ciklusban megteremtettük a lehetőségét annak, hogy még több fejlesztési forrást használjunk fel. 2014 és 2020 között Magyarország kormánya azt tudta elérni, hogy minden magyar állampolgárra vetítve 712 ezer forint fejlesztési forrást tudunk majd felhasználni” – hangsúlyozta. Csepreghytől megtudtuk, a 4-5 számjegyű utak fejlesztése mellett közlekedés-biztonsági projekt is fut több milliárdos kerettel. Korábbi baleseti gócpontoknál, vasúti- és közúthálózati csomópontokat tesznek biztonságossá körforgalmak építésével vagy lámpás kereszteződések kialakításával.
Az Új Széchenyi-terv támogatásával a Röszke-Mórahalom összekötő út közel 10 kilométeres szakaszát korszerűsítették több mint 1 milliárd forintos európai uniós forrásból. A beruházás átadóján
Nógrádi Zoltán
polgármester kijelentette, nemcsak két települést köt össze ez az út, hanem a röszkei és ásotthalmi határátkelőt, sőt a Dél-Dunántúlt a Dél-Alfölddel, hiszen az 55-ös forgalmát ez vezeti tovább a romániai határátkelőhelyek irányába. A fideszes politikus kifejezte reményét, hogy hamarosan az 55-ös számú fő közlekedési út is megújulhat, és megépül a Mórahalmot elkerülő út is. „A Dél-alföldnek ezen csücske, illetve a Szerbiába irányuló gazdasági, társadalmi és turisztikai folyamatok ezektől az úthálózatoktól nem függetleníthetőek” – szögezte le Nógrádi. Röszke polgármestere,
Borbásné Márki Márta
is kiemelkedőnek nevezte az útfejlesztést a település életében. Emlékeztetett, a nyári időszakban a röszkei autópálya határátkelő forgalma jelentősen növekszik, így a most átadott összekötő út tehermentesítheti ezt. „Magyarország úthálózat körülbelül 7-8000 milliárd forintos vagyonértéket képvisel. Ha ezt nem újítjuk fel, akkor a vagyonvesztés mellett csorbul a közlekedésbiztonság, így az életminőség is. 2013-ban több mint 600 kilométer utat újítunk fel, és bízunk abban, hogy a következő uniós költségvetési ciklusban tovább tudjuk folytatni ezt a munkát” – jelentette ki Szőke József. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese közölte, hamarosan a Királyhegyest Makóval összekötő utat és a domaszéki bekötőt is átadják, azok felújítása is befejeződött.
Székely Tamás
, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Csongrád megyei igazgatója arról tájékoztatott, a Mórahalom és Röszke közötti szakaszon több helyen is pályaszerkezet cserét hajtottak végre. A külterületi szakaszon kétrétegű aszfaltburkolat épült 12 centiméteres vastagságban, míg belterületi rész 6,5 centiméteres kopóréteget kapott. A kivitelező új táblákat helyezett ki, a külterületi kilométerjelző köveket pedig mindkét oldalon kilométerjelző táblákra cserélték. Kiemelt és süllyesztett szegélyt építettek ki, és hat buszmegállópár is megújult. A beruházást jelentősen olcsóbbá tette, hogy a padkát a pályaszerkezet cseréjéből és mart aszfaltból képzett anyagból építették újjá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.