1980. március 27-én súlyos katasztrófa történt az Északi-tengeren. Az Alexander Kielland nevű mesterséges szigetet, egy ötszög alakú acélplatformot néhány évvel ezelőtt telepítették az Északi-tengerbe, az ún. Ekofisk tenger alatti olajmező területére kb. 200 km-re a partoktól.
A platform egészen közel volt több fúrótoronyhoz, és tulajdonképpen a tornyok személyzetének szállásául szolgált. Kétszáztizenkét ember tartózkodott rajta, amikor a katasztrófa történt. Északi tengernek ezt a területét gyakran jellemzi viharos időjárás, az adott napon igen erős vihar keletkezett. Zuhogott az eső, 30 méteres volt a látótávolság. Hat-nyolc méteres hullámok emelkedtek, a levegő hőmérséklete 3 fok volt. Délután 6 óra 20 perckor, azaz a sötétedés beállta után az olajplatform hirtelen elvesztette az öt láb közül az egyiket, és percek alatt 30-05 fokos szögben megdőlt. A világítás kialudt, a tenger elöntötte a szerkezetet, és röviden 7 óra alatt a platform elsüllyedt. A mentéshez a környező öt országból nyolcvan hajó és 19 helikopter indult. Igen nehéz időjárási viszonyok közepette kutattak az életben maradottak után. Három helikopter és tíz hajó pillanatok alatt a helyszínre érkezett, ezek az olajkitermelő mező további nem messze lévő platformjain teljesítettek szolgálatot. A megdőlt szigetre leeresztettek egy mentőliftet, és elkezdték kimenteni az embereket a platformról és a tengerből. Végeredményben 87 embert mentettek ki, többségüket különböző tárgyakba kapaszkodva vagy mentőmellényben úszva a hideg tengerből. Százhuszonhárom személy meghalt. Nyilvánvaló, hogy ebben a katasztrófában a stressz nem szűkíthető le csupán a vízbeesésre és test lehűlése elleni küzdelemre. Az érintettek beszámolói azt mutatták, hogy a közvetlen életveszély átélése, megszokott társaik elvesztése sokkal nagyobb hatást fejti ki rájuk, mint maga a fizikai megpróbáltatás, pedig az is extrém mértékű volt. Sőt nemcsak a kimentettek, hanem a mentést végzők is stresszes állapotba kerültek. Norvégiából 167 mentőt mozgósítottak, közülük a mentőszolgálathoz tartozott kb. 20 százalékuk (helikopterpilóták és személyzet, a mentőhajók legénysége és búvárok). A nem hivatásos mentők között olajbányászok, búvárok, fúrótornyokat ellátó hajók személyzete, nővérek, orvosok voltak, valamint néhány további pilóta. A hivatásosak és az amatőrök közti legfőbb különbség tapasztaltságukban volt: az utóbbiak kevés tapasztalattal bírtak, mivel csal elvétve vagy egyáltalán nem vettek részt korábban mentőakcióban, de elméletileg jól képzettek voltak. A vizsgálat során feldolgozott visszaemlékezésekből kiderült, hogy a mentők 62 százaléka úgy értékelte, ez volt az élete legszörnyűbb élménye. Extrém fizikai terhelésnek 44 %-uk volt kitéve, ide tartozott a 24 óránál is tovább tartó kimerítő munka ( néhányuk folyamatosan 40 óránál is tovább vett részt a mentésben). A beszámolókból az is kiderült még, hogy ezen túlmenően sokkal inkább a pszichés tényezőket tartották megterhelőnek. A helikopterpilóták attól féltek, hogy nekiütköznek egy másik helikopternek, mivel alig néhány 10 méterre lehetett látni. A búvárok a lemerülés alatti magányosságérzést, és különösen a halott testek megtalálásának terhét emelték ki, a többiek pedig a vízben lebegő halottak látványát, akik gyakran kollégák, barátok, családtagok voltak. További megterhelésként említették az áldozatok családjával való találkozást. Látható, hogy a stressz pszichológiai oldala sokkal súlyosabb, mint a szomatikus megterhelés, és gyakran nem marad lelki következmény nélkül. Nem véletlen tehát, hogy ezeknek a pszichés következményeknek a leírására egy új kórképet ismernek a kutatók, a poszttraumás stresszbetegséget.
Jelen cikk a Szegedi Ifjúsági Ház Kulturális, Fejlesztő és Médiaközpont Nonprofit Kft. TÁMOP -6.1.2-11/1-2012-0453 pályázat keretében oktató jelleggel készült
(X)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.