Közélet

Rogán: Rekord méretű tartalékokkal rendelkezik Magyarország

Rogán: Rekord méretű tartalékokkal rendelkezik Magyarország

2011. november 25., péntek
Rogán: Rekord méretű tartalékokkal rendelkezik Magyarország

Mágori Józsefné fideszes országgyűlési képviselő meghívására Makóra látogatott Rogán Antal Budapest V. kerületének polgármestere és a Fidesz-KDNP parlamenti képviselője, ahol az ország aktuális helyzetéről tartott értékelő előadást. Csütörtöki beszélgetésünk is ekkor készült.

- Gazdasági szakemberek erős gyanakvással tekintenek arra az 1,5 százalékos gazdasági növekedésre, amelyet a kormány a jövő évi költségvetésben célul tűzött ki.

- A kormány nagyon jelentős tartalékokat tett be a költségvetésbe, pontosan azért, mert mi is azt gondoljuk, hogy van növekedési kockázat. Ez nem Magyarországon áll vagy bukik, hanem azon, hogy az Európai Unió gazdaságainak milyen teljesítménye lesz. Arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy 2009-ben még ez az ország -6 százalékos növekedést produkált, tehát jelentős gazdasági visszaesést. Tavaly sem tűnt gazdasági növekedésnek az, ami végül halovány mértékben lett belőle. Ehhez képest elérjük azt a több mint 1,5 százalékos növekedést ebben az évben, ami a közép- európai országok között egy jó átlageredménynek számít. Szeretnénk ezt az ütemet legalábbis tartani 2012-ben. Ha nem sikerül, az nem fogja felborítani a költségvetést, mert rekord méretű tartalékok vannak, mintegy 300 milliárd forint. Ennyi még soha nem volt magyar költségvetésben, még a harmada sem. A kormány és a Parlament is készen áll arra, hogy ezeket a pénzeket ne költse el. Keddi döntésével a Parlament zárolni is fogja a tartalékok nagyobb részét szeptember 30-ig. Ez azt jelenti, ha a növekedés csökkenése miatt kevesebb bevétele származik a költségvetésnek, ettől még nem kell új adókat kivetni és nem kell kiadásokat csökkenteni, a tartalékokból a kormány képes lesz finanszírozni a költségvetés hiányát.

- Hogyan kívánja segíteni a kormány a kis- és középvállalkozásokat, hiszen egyre nehezebben jutnak hitelhez, az EU-s pályázati lehetőségek pedig túl szigorúak és bonyolultak?

- A vállalkozók számára számottevő adócsökkentéseket eszközöltünk. A társasági nyereségadót csökkentettük, s ezzel nagyon jelentős forrást hagytunk a vállalkozók zsebében. A kormánynak van egy a bürokráciát és az adminisztrációt jelentősen csökkentő csomagja is. Ez megint csak könnyebbség a vállalkozások számára, hiszen nagymértékben egyszerűsítjük azt a bürokratikus rendszert, ami a vállalkozók életét körülveszi, kevesebb engedély, kevesebb beadandó papír. A harmadik könnyebbség, hogy az Új Széchenyi-terven keresztül próbálunk olyan támogatási rendszert kidolgozni, amely alapvetően a jövedelemtermelő vállalkozásokat célozza meg és kisebb önrésszel jár együtt, ugyanakkor nagyobb EU-s támogatási aránnyal. Sajnos az elődeink megkötötték a kezünket. Olyan kialakult és akkreditált uniós támogatási rendszer alakult ki Magyarországon, ami 2012 végéig él, s ezen csak az új uniós költségvetésen belül 2013-tól tudunk érdemben változtatni. Ez annyiban jelentene könnyebbséget a vállalkozóknak, hogy gyorsabban és könnyebben jutnának pénzhez. Ezt a változást csak jövőre tudjuk ígérni, akkora tudunk egy új támogatási rendszert leegyeztetni és az Európai Unióval közösen felállítani.

- Elkerülheti-e az ország a leminősítést azzal, hogy ismét a Nemzetközi Valutaalap felé próbál nyitni?

- A leminősítés része az ország elleni támadásnak. Ez a veszély egyáltalán nem hárult el a fejünk fölött. Ráadásul jó néhány minősítő cég létezik, amelyik megteheti ezt a lépést. Biztos vagyok benne, hogy az összes nem fogja megtenni, de egyáltalán nem tartom kizártnak, hogy lesz olyan, amelyik meglépi Magyarország leminősítését. Erre semmilyen indok nincsen. Az ország költségvetése a legstabilabbak közé tartozik az Európai Unióban. Azok az országok, ahol leminősítésről beszélnek (Portugália, Görögország) 7-9 százalékos költségvetési deficittel küzdenek, míg a magyar hiány ebben az évben alig lesz 3 százalék fölött, a következő évben pedig Brüsszel és az IMF szakemberei is ugyanazt mondják, hogy Magyarország tudja tartani a 3 százalék alatti költségvetési deficitet még a növekedés visszaesése esetén is. Gazdasági alapjaink szilárdak, a leminősítés indokai nincsenek meg. Mivel azonban a leminősítés, sajnos, a spekulációs támadás egyik eszköze, ezért azt nem tartjuk kizártnak, hogy lesz olyan hitelminősítő, amely leértékeli Magyarországot a közeljövőben.

- Ha bóvli kategóriába kerülünk, jóval nehezebben és drágábban fogunk a gazdaság felpörgetéséhez olyannyira szükséges hitelekhez jutni.

- A törökök 5 évig voltak ebben a kategóriában, miközben a török gazdaság tudott gyarapodni és erősödni. Nem az számít, hogy a pénzpiacok mit gondolnak erről. Annak van jelentősége, hogy Magyarország több piaci szereplő jóindulatát tudja megnyerni, mint ahány ellensége van a nemzetközi porondon. Ehhez valóban szükség van a nemzetközi pénzügyi szervezetekkel való együttműködésre. Jobb lenne, ha Magyarország az EU-s tagságából eredően kapna ilyen védelmet, biztosítást. Ma azt kell látni, hogy Brüsszel csak az eurózóna tagállamaira tudja koncentrálni az erőforrásait, tehát azokra az országokra, amelyek az eurót alkalmazzák fizetőeszközként. A többiek nem tudnak sem Brüsszeltől, sem az Európai Központi Banktól ilyen segítséget kapni, így számukra nem marad más, mint együttműködés a Nemzetközi Valutaalappal. Ez azonban egészen más természetű, mint ami 3-4 évvel ezelőtt volt. Akkor Magyarországnak hitelre volt szüksége, ma nincsen. Azért kell nekünk biztosítás, hogy a váratlan helyzeteket elkerüljük és, hogy a hitelfelárakat csökkenteni tudjuk.

- Az IMF-nek most lehet-e valamilyen kikötése, követelése, amivel beleszólhat, beavatkozhat Magyarország gazdasági életébe?

- Költségvetési értelemben nem nagyon. Sokszor találkoztam az IMF szakembereivel az előző hónapokban is. Ők a Széll Kálmán-tervet olyan intézkedésnek tartják, ami stabilizálni tudja a magyar költségvetés helyzetét. Annak végrehajtása esetén a Nemzetközi Valutaalap biztosítottnak látja a költségvetés működését, sőt még nagyobb költségvetési szabadságot is elfogadhatónak tartanának, mint az Európai Unió. Amiről kétségkívül vannak vitáink a Valutaalappal, az a bankok szabályozása, s a pénzügyi szabályozás kérdésköre. Abban viszont egyetértünk, hogy szabályozott pénzügyi rendszer kell Magyarországon. Lehetséges, hogy ennek a részleteiről egyeztetnünk kell a Nemzetközi Valutaalappal, így értelemszerűen a magyar bankrendszerrel is. Hangsúlyozom, hogy az elmúlt másfél évben sem törekedtünk háborús viszonyra. Csak az a helyzet, hogy a devizahitelesek problémájának a megoldásaként mi csak olyan javaslatokat tudunk elfogadni, ahol a bankok is vállalnak terheket. Ahol nem vállalnak, az nem megoldási javaslat. Abban a nagyon nehéz helyzetben, ami kialakult a devizahitelek miatt, valójában 3 fél ludas: egyik oldalról azok, akik a hitelt fölvették, majd akik ezeket a hiteleket adták annak ellenére, hogy tudták, milyen kockázatos hiteleket árulnak, harmadik oldalon meg az állam, amelyik engedte, hogy ezeket a hiteleket árulják, és szabályozásban nem tett ellene semmit. A három félnek együtt kell vállalnia a terheket.

- Milyen megoldásokat kínált fel a kormány számára a bankrendszer?

- Van a tehervállalás vonatkozásában a bankrendszer részéről pozitív előrelépés. A részleteiről azért nem akarok szólni, mert ezt előbb meg kell beszélni egymással. Azért van a kormány tárgyalódelegációja és a bankrendszeré, hogy megállapodásra jussanak. A kormány részéről megvan a megállapodás szándéka, de ehhez az kell, hogy azt tudjuk mondani, a devizahitelesek jelentős részénél a következő 4-5 esztendőben érdemben mérsékli a terheket.

- Elfogadható a kormány számára a bankszövetség által benyújtott megoldási javaslat?

- Vannak elfogadható pontjai, a többiről nem beszélnék.

- Kartellezéssel vádolták meg a bankokat, miközben a versenyhivatal is vizsgálódik náluk. A bankszövetség közleményében a kormány bosszúhadjáratáról beszél.

- Ha nem kartelleztek, miért idegeskednek? Jómagam is azt a hasonlatot használtam: én vagyok a belváros polgármestere, sok olyan ember van, akivel jóban vagyok, de az nem menti meg őket attól, hogy ha rosszul parkolnak, akkor a parkolóőrök meg fogják büntetni őket. Ezen én nem tudok változtatni, mert a közterület-felügyelőnek és a parkolóőrnek az a dolga, hogy a jogszabályokat betartsa. A jogszabályokat mindenkinek be kell tartania. A versenyhivatal abszolút független a kormánytól, ez a dolga, ezt fogja tenni, és ezeket a vizsgálatokat végig is fogja vinni. A bankszövetség ezt nem sérelmezheti. Nincs olyan európai ország, ahol komolyan ki lehetett volna adni egy ilyen közleményt. Maradjunk annyiban, hogy a bankszövetség közleményét egy jó szándékú, jóindulatú, de komoly tévedésnek gondolom.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.