Az internet századában a mozgósítás, az aktivisták, a tömeg informálására, irányítására szinte elsőszámú „fegyver” lehet egy-egy közösségi oldal. A jelenleg legnépszerűbb ilyen felület a Facebook, ezt egyre több politikus látja be, s erősíti magát, s pártját e közösségen belül is.
A Facebook „segítségével” nem kisebb tömegmegmozdulás született, mint a Közel-Keleten
, melyből például Tunéziában, Egyiptom és Líbiában forradalom született. Nem véletlen tehát, hogy az emberek sokaságától leginkább „függő” ágazat, a politika is egyre inkább részese szeretne lenni, és ha kell a saját hasznára fordítani a közösségi oldalakat.
a történelmi választási vereség után az MSZP próbált ébredezni netes alvajárásából, s lévén, hogy választóik jelentős része az idősebb korosztályból kerül ki, elkezdtek országos számítógépes felhasználást oktatni, tanfolyamokat szervezni a helyi szervezetek segítségével. Ezúttal igyekszünk helyzetképet adni a honi politikum facebookos szokásairól Szegeden és országszerte, miként változott a pártaktivitás a netes közösség körében?
A pártok tekintetében országosan a Fidesz után a Jobbik a legnépszerűbb a Facebook közösségi portálon. A politikusok tekintetében magasan vezet
Orbán Viktor
(2010 eleje óta van fenn az oldalon), akit jelenleg 111 ezer 711-en jelöltek be, mögötte
Vona Gábor
áll 27 ezer 950 lájkkal.
Gyurcsány Ferenc
oldala iránt (2011 februárja óta tag) jelenleg 8 ezer 744 ember érdeklődik. Az MSZP pártelnökének,
Mesterházy Attila
egyéni profilja betelt, itt 5 ezer főnél több ismerőse nem lehet, így ő most a jelölések tekintetében egy helyben topog (talán már javában csörgeti is
Zuckerberg
mobilját…), közben persze létrehozta közösségi oldalát is, ami 2269 embernek „tetszik”.
Schiffer András
frakcióvezetőnek is van egyéni oldala 2047 ismerőssel, a nyilvános oldalát eddig csak 465-en "lájkolták".
A pártok tekintetében a Fidesz előtt – akinek oldalát 26 ezer 500 ember kedveli –, a Jobbik átvette a vezetést, a radikálisoknak 27 ezer 582 "lájkolója" van. Az MSZP oldalát 4063, a KDNP-t 1397 ember kedveli, míg az LMP-t mindössze 373-an. Gyakran alakulnak közösség aktuálpolitikai, közéleti kérdésekben is csoportok. Szegeden a Belvárosi mozi bezárása miatt jött létre egy a „Tiltakozunk a Belvárosi mozi bezárása ellen” nevű oldal, ami 2 ezer 279 „lájkot” kapott és többek között egy
gyertyás demonstráció szervezése
kapcsolódik hozzá.
Botka László
(MSZP-SZVE) a helyhatósági választásokra, 2010 októbere környékén hozta létre közösségi oldalát, ahol politikai üzeneteket küld, PR-fotókat, bejegyzéseket tesz közzé. Legutóbb ő is a mozi-ügy kapcsán támadta a Fidesz-KDNP frakciót. A polgármesternek 677 ismerőse van.
Bohács Zsolt
(Fidesz-KDNP) frakcióvezetőnek 316 „követője” van, ő kevésbé aktív, mint a város vezetője. Inkább a választások időszakában kommentált eseményeket, 2010. május 28-a óta nem tett közzé bejegyzést.
Gyimesi Lászlónak
, a Fidesz helyi elnökének egyéni profilja van 635 ismerőssel, ő az interneten igencsak aktív,
és a Twitteren is jelen van. A Jobbik képviselőjének,
Keresztúri Farkas Csabának
362 ismerőssel van egyéni profilja. Az LMP Csongrád megyei szervezetként hozott létre csoportot, eddig szerény, 20 „lájkkal”. Az MSZP Szeged néven is létezik csoport, 162 ember kedveli. A Jobbik szegedi közösségének 228 tagja van, de van külön ifjúsági tagozata is 82 ismerőssel. Említést kell még tenni az ex-SZDSZ-es szegedi képviselők által alakított Szabad Város Egyesületről, amely azonban egyéni profilt hozott létre, s így gyűjtött eddig 1331 ismerőst. Összességében elmondható tehát, hogy egyre több helyi és országos politikai szervezet, politikus ismeri fel azt, hogy ha nem követi az internetes közösségi boomot (jelenleg például a Facebook töretlen népszerűségét), akkor bizony egy-egy mozgósítás alkalmával komolyan lemaradhat. Egyértelműen tapasztalható, hogy az előrelátók, már most elkezdték, vagy folytatják az építkezést készülve a következő választásra…
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.