Közélet

Czomba Sándor: Első a munkahelyteremtés!

Czomba Sándor: Első a munkahelyteremtés!

2011. február 11., péntek
Czomba Sándor: Első a munkahelyteremtés!
A foglalkoztatási ráta növelése csak úgy lehetséges, ha beindul a gazdaság motorja és új munkahelyek jönnek létre. E nélkül sem az oktatás, sem az egészségügy vagy a nyugdíjrendszer problémáit nem lehetséges megoldani - véli Czomba Sándor, a Nemzetgazdasági Minisztérium foglalkoztatásért felelős államtitkára, aki vállalkozói fórum vendégeként látogatott Makóra. Ekkor beszélgettünk vele.– Orbán Viktor miniszterelnök úr évértékelő beszédében a kormány prioritásaként beszélt a munkahelyteremtésről, a foglalkoztatás fellendítéséről. – Gyakorlatilag folyamatosan jeleztük az elmúlt egy évben, hogy a legnagyobb gond, probléma a munkanélküliség Magyarországon. Ahhoz, hogy ebből ki tudjunk evickélni, a foglalkoztatási szint drasztikus növelésére van szükség a következő években. Úgy fogalmaztuk ezt meg: az elkövetkező 10 esztendőben 1 millió új munkahelyet kell létesíteni, ami óriási kihívást jelent, ha tudjuk, hogy 2000-től 2010-ig nagyságrendileg 70 ezerrel csökkent a foglalkoztatottak létszáma. Ehhez képest meglehetősen optimista forgatókönyvnek tűnik az 1 milliós létszám, de világosan kell látni, ha ebben nem vagyunk képesek előremozdulni, akkor a többi problémával (nyugdíjrendszer, oktatás, egészségügy) képtelenek leszünk megbirkózni. Ezért a legfontosabb a foglalkoztatás bővítése. – A hazánkkal nagyjából azonos lélekszámú Csehországban 1 millióval többen dolgoznak. Mivel tudnak többet a csehek, mint mi? – Bizony ez jó kérdés. Ha utánanézünk a folyamatoknak, azt látjuk, hogy a rendszerváltás óta Csehországban teljesen más gazdaságpolitika zajlott. Különösen az elmúlt 8 évre igaz ez. Ha a statisztikát nézzük, náluk gyakorlatilag vagy stagnált, vagy adott esetben növekedett a foglalkoztatotti létszám, közben ugyanúgy 10 millióan vannak, mint mi. Ahhoz, hogy Magyarország az 55 százalékos foglalkoztatási rátájával eredményeket tudjon elérni, be kell indítani a gazdaság motorjait. Nem véletlenül a Széchenyi-terv legfontosabb feladata a gazdaságélénkítés mellett a foglalkoztatás bővítése. A korábbi években a különböző uniós pályázatokhoz prioritásként a növekedést csatolták, hogy a következő évben hány százalékkal nő a gazdaság, illetve a vállalkozás. Most a döntő szempont az lesz, hány új embernek tud új munkahelyet biztosítani a cég vagy a vállalkozó, mekkora létszámot tud bevonni a foglalkoztatásba. Ráadásul azt is látni kell, hogy a gazdaság növekedése nem hozza automatikusan magával a foglalkoztatási szint növekedését is. Olyan fajta gazdaságpolitikára van szükség, amely a foglalkoztatás-növekedést is magával vonzza. Ez egyébként az EU-nak is nagyon fontos célterülete. – Az új adótörvények bírálói szerint a mostani adórendszer a tehetőseknek kedvez, miközben tömegek sodródnak a perifériára. A minimálbéresek és a kis fizetésűek kevesebbet visznek haza, ha nem kapnak kompenzációt munkáltatójuktól vagy az államtól. – Amikor az országos érdekegyeztető tanácsban erről komoly viták folytak, már akkor jeleztük, a kormány célja, hogy ne járjon senki sem rosszabbul a korábbi időszakhoz képest. Ezt a vállalást tudjuk is teljesíteni. Tény és való, hogy az egykulcsos adórendszer eredményeképpen a jövedelmi különbségeknél valóban, akik családosok és magas jövedelemmel rendelkeznek, esetükben az adórendszer gyakorlatilag honorálja ezt a fajta támogatási rendszert. A másik óriási problémája az országnak a demográfiai helyzet. Hiába tűzünk mi ki célul 1 millió új munkahelyet, ha nem születnek gyerekek, akik később munkavállalóként be tudnak lépni a munkaerőpiacra. Egyszerűsítettük az adórendszert úgy, hogy a családokat ösztönözze, és a családi támogatási rendszeren keresztül egyre több embernek tudjon munkát biztosítani. – Egy 1997. évi törvény szerint minden belföldi, állandó lakcímmel rendelkező munkanélküli polgárnak kötelezően fizetnie kell havi 5100 forintos egészségügyi szolgáltatási járulékot. Öt évre visszamenőleg behajthatják a tartozást. Eddig ezzel nem éltek, de úgy értesültünk, „beindult a nagyüzem”. – Nem hozzám tartozik, nem az én államtitkárságom foglalkozik az üggyel. Ebben most nem tudok nyilatkozni. – Csak értesült a változásról. – Igen, készülnek koncepciók, de hogy ezek közül melyik lesz az, amelyik a kormány vagy adott esetben a Parlament elé kerül, az még nem eldöntött. – A közmunkával kapcsolatban milyen változások várhatók? – Vannak sajnos az országnak olyan térségei, ahol nem lehet a közfoglalkoztatást figyelmen kívül hagyni. Az nem célunk, hogy egy másodlagos munkaerőpiacot hozzunk létre, ahol a foglalkoztatási statisztikát ugyan javítjuk, de adott esetben a vállalkozó nem talál munkást azért, mert az éppen közfoglalkoztatással van elfoglalva. Ameddig az elsődleges munkapiacon van lehetőség vagy esélyt tudunk biztosítani, addig oda adjuk a forrásokat. Csak átmeneti, áthidaló megoldásként kezeljük a közfoglalkoztatást. – Milyen forrásokra számíthatnak a munkáltatók? – Az idei évben 1100 milliárd forint áll rendelkezésre a Széchenyi-terv keretében. Ezen belül is a kis- és középvállalkozói szektor kiemelt támogatása meghatározott jelentőségű. Az is lényeges kérdés, hogy a mögötte lévő bürokrácia is jelentős mértékben csökken. Most már nem kell több diplomásnak lennie annak, aki egy pályázatot akar megírni. A pályázati feltételrendszer ugyancsak átalakult, javult. Azok jutnak forráshoz, akiknek ez nem talált pénz, hanem akiknek valóban szükségük van rá. – Számos település adósságrendezési eljárást kért, ezek kimaradnak a közfoglalkoztatási pályázatból, nem pályázhatnak. Velük mi lesz? – Sajnos ezzel a problémával szembesültünk, számos önkormányzat van, amelyik jelezte felénk ezt a gondot. Úgy gondolom, külön kellene kezelni a csődeljárást vagy a végfelszámolást, és külön az adósságrendezést. A jelenlegi jogszabályok nem teszik lehetővé, hogy adósságrendezési eljárás alatt álló önkormányzatoknak támogatást tudjunk adni. A problémát és a felvetést jogosnak tartom. Vizsgáljuk annak lehetőségét, hogy a jogszabályt úgy módosítsuk, hogy ezek az önkormányzatok mégis tudjanak közfoglalkoztatottakat alkalmazni. Most kétszer sújtjuk őket: egyrészt az adósságrendezés miatt kötjük meg a kezüket, másrészt az önkormányzat azt a legszükségesebb feladatot sem tudja kivel elláttatni.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.