Közélet

Kálvária a kálvárián – olvasói kérdések

Kálvária a kálvárián – olvasói kérdések

2010. november 2., kedd
Kálvária a kálvárián – olvasói kérdések

Olvasói levélben kereste meg szerkesztőségünket a Kálvária téri cukrászda vezetője, hátha így válaszokat kap kérdéseire, többek között arra, miért számolták fel a körforgalom miatt a parkolókat, miért nem alakítanak ki újat, és kihez fordulhatnak a 40-50 százalékos forgalomkiesésük miatt?

Kálvária a Kálvárián

A város vezetése úgy döntött, hogy felújítja a Kálvária sugárút villamossínjeit, illetve körforgalmat alakít ki az előttünk levő, Veres ács utcai kereszteződésben. Remélem, hogy az építkezés tervezésében és kivitelezésében érintettek is olvasni fogják e sorokat, és bízom benne, hogy vitaindító levelem eléri célját, és magyarázatot kapok kérdéseimre. A körforgalmat oly módon tervezték meg, hogy a ház előtt található – eddig is túlterhelt – 8-10 parkolóhelyet „jogutód nélkül” megszüntették. Ezeket nem a város hozta létre, hanem a társasház alakította ki saját erőből még 1993-ban, mert az udvar nem volt alkalmas a társasház számára előírt parkolóhely. Felszámolják a parkolóhelyeket máshol is, a pótlásukról viszont nem gondoskodnak. Ilyet láttam a Boldogasszony sugárúton, a Pacsirta, illetve a Föltámadás utcában. A sarki házban működő üzletek vendégei/vevői általában autóval érkeznek/tek, továbbá számolni kell a szállító járművekkel, a dolgozók és a társasházban lakók járműveivel. Ezek eddig sem fértek el a rendelkezésre álló parkolókban. A városban szaporodnak az autók, a parkolók száma ellenben csökken, akkor ebből egy komoly probléma tud keletkezni. Kérdés: Hol tudunk a jövőben parkolni a Kálvária tér környékén, illetve egész Szegeden?

Az építkezést úgy kezdték meg, hogy a sugárutat teljes hosszában feltúrták. Én nem értem, hogy miért nem lehet szakaszokra bontani egy ekkora beruházást, hogy legalább a sugárút felét használhassa a forgalom. Ugyanezt a jelenséget volt „szerencsém” megtapasztalni a Makkoserdő sor rekonstrukciója során. Ott is lezárták teljes hosszában, majd hónapokkal később, mikor az előttünk levő rész már vagy egy hónapja teljesen kész volt, megnyitották. Tudom, hogy minden felújítás áldozatot kíván részünkről is, de azt érzem, hogy visszaélnek a türelmünkkel, és ráadásul semmi értelme sincs, mert senkinek sem származik ebből előnye. Kérdés: Miért nem szakaszolják a felújítandó utakat?

A munka szervezetlen, több olyan járdaszegélyt leraktak, amit később fel kellett szedni, vagy éppen útban lett az ideiglenes forgalomnak, és kifordult a helyéről. Egy villanyoszlopot pedig az úttesten hagytak, körbebetonozták, sőt még az első réteg aszfalttal is körbeöntötték. Egy nap aztán jött két szakember és átkötötte a vezetéket a már hetek óta ott álló új oszlopra. Ezek után a régit kivágták, és feltették egy teherautóra. 12 munkás állta körül a darut, ebből a nagyjából 3 végzett tényleges munkát. Ha az ember elsétál egy sarokkal arrébb a Rigó utcához, ahol az Árkád építése folyik, na az olyan, mintha nem egy másik országba, hanem egy másik bolygóra kerültünk volna. Egymást érik az autók, az emberek tudják a dolgukat, az építkezés pedig halad. Kérdés: Miért ennyire szervezetlen a várost felújító csapat?

Az építkezés elején kiástak egy árkot a Veresács utcán, ma sem tudom, mi célból. Az árok elhalad a garázssor előtt, majd két kapubejárót is átvág. Nem értesültünk arról, hogy itt árok lesz, gondoltuk csak lefektetnek valami kábelt, és már temetik is. Sajnos nem így történt, és ez a boldogtalan árok itt van két hónapja, és ellehetetleníti az életünket! A társasházból nem tudnak kiállni autóval. A papírboltos 60 méterről hordja az árut az üzletébe, és itt lenne a maradék 4-5 parkolóhely, amit tudnánk használni. Régebben a saját házam elől, a saját használaton kívüli bejáróról (ami nem zavarta sem a gyalogos, sem az autós forgalmat) az oda leborított sódert be kellett talicskáznom az udvarba, mert kaptam egy levelet a várostól, hogy rontom a városképet. A várost ki szólítja fel, hogy a polgárai életét/megélhetését ne fenyegesse? Kérdés: A város, vagy a kivitelező milyen fórum előtt felel az általa okozott kárért, kényelmetlenségért?

Maradt még egy dolog, a pénz. Cukrászdánk forgalma 40-50%-ra esett vissza, ezt már nem lehet egy legyintéssel elütni. Ha az átadás csúszik két hónapot, akkor el kell küldenünk néhány embert, mert nincs bevételünk. Ha vevőink nem találnak vissza a parkolási mizéria miatt, akkor ugyanez a helyzet. Ha szakaszolnák a felújítást, akkor az adott helyre jutó idő lényegesen lerövidül/ne. Ez nem csak a mi problémánk, a Kálvária sugárúton sok üzlet van, jelentős kárt szenvednek. Ha a város a kis- és középvállalkozásokra nem figyel, komoly adóbevételtől esik el, illetve sok ember kerül az utcára, ami további költségvetési pénzeket emészt fel. Legutóbb az üzlet előtt ástak még egy árkot. Átvetettek rajta 1-2 pallószerűt, hogy be lehessen lépni, de mivel sem parkolni, de már gyalog sem lehet minket megközelíteni, lassan érdemesebb lesz bezárni, és kipihenni magunkat. Esetleg másik közönséget célba venni, és kalandtúrát szervezni a Kálváriára. Ez hát a mi kálváriánk a Kálvárián. Kérem a kedves Olvasót és a Tisztelt Városatyákat, válaszoljanak kérdéseimre vagy véleményezzék azokat.

Vajda Péter

A Pólus reakciója

Az olvasói levelet továbbítottuk a munkálatokat irányító önkormányzati cégnek, a Szeged Pólus Kft.-nek, amely először rövid válaszban reagált, és kérte, hogy küldjük el neki is a levelet, hogy részletesebben tudjon válaszolni. Ezt megtettük, de a részletes válasz még nem érkezett meg. A rövid közlemény szerint „a Kálvária tér sugárút felőli oldalán a Veresács utcai körforgalom kiépítése miatt 4 parkoló megszüntetésére került sor, a további 3 parkoló azonban megmarad a Remény utcáig tartó szakaszon, ahogyan a környező keresztutcákban is.”

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.