Napjainkban az ipari ágazat csaknem minden európai régióban szenved a nemzetközi gazdasági válság miatt. A közelmúltban tapasztalható visszaeséshez képest a jelenlegi válság nem csak a kisvállalkozások gazdasági teljesítményét rontja le, de jelentős hatással van a közép- és nagyvállalatokra is.
Még azok a cégek is megszenvedik ezen időszakot, amelyek évekig a regionális gazdaságok élenjárói voltak, stabil helyi és nemzetközi piaccal a hátuk mögött. A válsággal való küzdelem a ellátási lánc teljes hosszán beavatkozást kíván a beszerzési és elosztási folyamatok javítása tekintetében, a hatékony és eredményes piaci jelenlét biztosítása és különösen a gazdasági szerkezet megerősítése érdekében. E cél elérésében meghatározó szerepe van a vállalatok hálózatos logisztikai együttműködésének. A hálózatosodás a vertikális (az elosztási láncon belüli szintek szerint) és a horizontális (az elosztási lánc azonos szintjét képviselő termelő vállalkozások között) elemekre támaszkodó továbbfejlesztett logisztikai együttműködési gyakorlat meghonosodását jelenti. Ezért egy Info-Kommunikációs Technológián és hálózatos együttműködésen alapuló megoldás bevezetése szükséges a fuvarszervezés javítása érdekében. A bolognai Közlekedéstudományi Intézet és Logisztikai Alapítvány (ITL), hét közép-európai partnerével közösen – köztük a DARFÜ Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft-vel – 2008-ban indította el a KASSETTS projektet azzal a céllal, hogy létrehozzon egy európai infó-kommunikációs technológiai (IKT) hálózatot a regionális és nemzetközi teherforgalom optimalizálása érdekében. A projekt a Közép-Európa Területi Együttműködési Program keretében valósul meg az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozási támogatásával. A projekt partnerség 3 évnyi termékeny erőfeszítését követően a KASSETTS sikeresen a befejező szakaszához érkezett. A KASSETTS projekt elérte fő célját a logisztikai brókerek Európa-szerte stabilan működő IKT hálózatának kialakításával, melyben minden egyes regionális bróker egy-egy irodát képvisel a bevont Kis- és Középvállalkozások (KKV) kiszolgálására.
A bróker feladatai a következők:
- webes felületen keresztül összegyűjti a termelő KKV-k napi szállítási megrendeléseit; - összesíti (a kritikus tömeg elérése érdekében) és optimalizálja a KKV-k szállítási igényeit azok szállítási útvonala, valamint az adott szállító járművek kapacitása szerint regionális és nemzetközi szinteken egyaránt, dinamikusan együttműködve a KASSETTS hálózat más hasonló brókereivel; - optimalizálja és megtervezi az adott régiók termelő Kis- és középvállalkozásai részére történő szállítmányozás lerakóhelyeken, úthosszon és időzítésen alapuló regionális és nemzetközi logisztikai láncolatait; - kiajánlja az összesített és optimalizált kínálat-csomagokat logisztikai operátoroknak és szállítmányozóknak A KASSETTS bróker megoldás fenntarthatósága és eredményessége igazolt, továbbá az elért hasznok nem korlátozódnak kizárólag pénzbeli megtakarításokra.
A projekt befejező fázisa a megoldás fenntarthatóságának és teljesítményének igazolására összpontosított. A tesztelési program során a KASSETTS bróker megoldás a részt vevő felhasználó vállalkozások által megadott adatokból generált szállítási útvonalak tervezését, menedzselését és optimalizálását látta el. A KASSETTS bróker teljesítményének értékelése minden partnerrégióban az un. kulcs-teljesítményindikátorok (továbbiakban: KPI) segítségével történik. Közel fél évnyi tesztelést követően minden régióban meghatározásra és összehasonlításra kerültek a legjobb eredményeket mutató egy hetes időszakok. A 7 európai régió brókerei mindösszesen több mint 10.000 szállítási megrendelést gyűjtöttek össze, menedzseltek és optimalizáltak. Ezen tiszteletet parancsoló mennyiség 33,7%-a nemzetközi megrendelést takar. A KASSETTS teszteléséhez csatlakozott vállalkozások nagy része a termelő vagy a kiskereskedelmi szektorban érdekelt. A cégek többféle anyag szállítására adtak le megrendelést különféle szabványos méretekben – pl. EU raklap –, de előfordult néhány egyedi méretezésű csomagolás vagy doboz is. A KASSETTS bróker teljesítményének KPI általi értékelése segítette a felhasználó vállalkozásokat, hogy jobban átláthassák a KASSETTS-hez való csatlakozással elérhető előnyöket. A hagyományos szállítmányozási szervezetekkel összehasonlítva a KASSETTS alkalmazásának eredményeként számos többlet haszon került kimutatásra. A 7 regionális bróker által a teljes projektidőszak alatt elért legfontosabb megtakarításokat a következő táblázat összegzi:
A szállítási megrendelések teljesítéséhez szükséges utak száma több mint 20%-kal csökkent és az ezekhez kapcsolódóan megtett távolság csökkenése elérte a 16%-ot. Ezek az eredmények szoros kapcsolatban állnak az üzemanyag csökkenésével, amely elérte a 11%-os csökkenést. A fenti előnyök 15,7%-os általános költségcsökkentést tesznek lehetővé a bevont termelő cégek számára. A projekt célkitűzései között szerepelnek az olyan környezeti szempontok is, mint a CO2 kibocsátás csökkentése vagy a teherforgalom optimalizálása. A KASSETTS bróker megoldás ebben a tekintetben is ígéretes eredményekkel szolgál. A KASSETTS Bróker eddigi teljes működési ideje alatt 10,9%-os csökkenést értünk el a CO2 kibocsátásban. Szállítmányozó járművek által üresen futott kilométerek aránya 3,2%-al, az úton töltött járműidő pedig közel 13%-al csökkent. A fenti ígéretes eredmények a hasonló logisztikai menedzsment és optimalizációs megoldások kézzelfogható hasznosságát mutatják.
Habár a projekt a hivatalos záráshoz közeledik, a KASSETS bróker megoldás továbbra is egy hatásos eszköz marad, melynek bevezetése a felhasználók számára a jövőbeni haszon és versenyképesség forrása lehet. A projekt befejezése semmiképp sem gátolja a KASSETTS Bróker működését, sőt, minden projektrégióban folytatódni fog a KASSETTS koncepció valós körülmények közötti alkalmazása, valamint oktatási és képzési céllal való hasznosítása. A projekt befejező fázisában minden partner a KASSETTS projektzárást követő valós hasznosításának előkészítésére összpotosította erőfeszítéseit. A projekt partnerrégióiban eltérő logisztikai és ipari ágazatok honosodtak meg, ezért a KASSETTS megoldás alkalmazása minden régió részéről egyedi és kifinomult megközelítést igényel. A Bróker jövőbeni működésével kapcsolatos legfontosabb kérdés annak pénzügyi fenntarthatósága. A Mura-vidéki Regionális Fejlesztési Ügynökség számításai rámutattak, hogy a KASSETTS Bróker csomópont sikeres működésének egyik feltétele, ha körülbelül 5 cég napi minimum 5 megrendelést továbbít a Bróker felé annak minimális kapacitás-kihasználtságát biztosítandó. Ezzel a kezdeti felhasználói létszámmal a Bróker átlagosan 5%-os csökkenést lenne képes elérni a szállítási missziók költségén (amely fedezné a saját költségeit is), amennyiben a fuvarfeladatok átlagos ára 150 EUR fölé esik. Elmondható, hogy egy Bróker iroda elindítása egyik partnerrégióban sem megerőltető pénzügyileg, ugyanakkor az előrelátható költség/haszon arány ígéretes. A KASSETTS Bróker ötlete és a hozzá kapcsolódó IKT szoftvercsomag felkeltette az oktatási intézmények és egyetemek érdeklődését is olyannyira, hogy a tananyagba való beépítés lehetősége további tárgyalások alapját képezi. Amint látható a KASSETTS projekt egy olyan fenntartható megoldást kínál a logisztikai folyamatok menedzsmentjére és optimalizálására, amely készen áll a valós életben való megmérettetésre, megvalósításra és használatra. Érdeklődés esetén kérjük, forduljon helyi KASSETTS koordinátorához, akinek adatai megtalálhatóak a projekt honlapján:
.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.