A hazai oktatási rendszer átalakításáról, az új törvények életbe lépéséről és várható hatásairól nyilatkozott lapunknak Hoffmann Rózsa. A Nemzeti Erőforrás Minisztérium (NEFMI) oktatásért felelős államtitkárával az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark elkészült múzeumpedagógiai fejlesztéseinek átadásán beszélgettünk.
– Óriási várakozás előzi meg a felsőoktatási, a közoktatási és a pedagógusi életpályamodellről szóló törvények módosítását, mind a politika, mind a szakma részéről.
– Mindhárom törvénykoncepció tervezete elkészült, a felsőoktatásról szólóval állunk a legjobban, hiszen azt már nyilvánosságra is hoztuk. A másik kettőn még dolgozunk, de gyakorlatilag már ezek is elkészültek és néhány héten belül mindenki számára elérhetővé tesszük a NEFMI honlapján, hogy ott is megkezdődhessen az a nemzeti konzultáció, ami a felsőoktatási törvényről már folyik.
– Milyen folyamatokon keresztül jut el a koncepció a döntéshozatalig?
– A nemzeti konzultációról már vannak tapasztalataink, de még korántsem zárult le a vita. Nagyon sok megerősítést és jobbító szándékú javaslatot kaptunk a felsőoktatást érintő kérdések kapcsán, amiket beillesztünk a koncepcióba, majd így terjesztjük a kormány elé. A kormány jóváhagyása után kezdődhet a jogalkotási folyamat és tavasszal már az Országgyűlésben is vitára bocsáthatjuk, majd, ha minden jól megy, a jelenlegi tanév végére már el is fogadhatja a parlament. Az oktatási törvénynek lesznek olyan passzusai, melyek már szeptemberben életbe lépnek és lesznek később, fokozatosan alkalmazandó rendelkezései is.
– Ezek a később életbe lépő intézkedések közé tartozik az érettségi vizsga új szabályozása is. Mennyiben változik az érettségi néhány év múlva?
– Az érettségi vizsgáról szóló jogszabályt csak három éves moratórium után lehet alkalmazni. Már csak azért is, mivel ennek követelményeiben, szerkezetében olyan jelentős változásokat tervezünk, melyek miatt nem hozhatjuk olyan helyzetbe a középiskolás diákokat, hogy csak a vizsgát megelőző évben értesüljenek az új előírásokról. Időt kell adni nekik, hogy megismerkedjenek azokkal a követelményekkel, melyeket az egyetemek, főiskolák elvárásai alapján állítanak össze számukra a vizsgát előkészítő szakemberek.
–
És a tudás, a tanismeret tekintetében?
– Rá kell ébredniük arra is, hogy ismét többet kell majd tanulniuk, mint ahogyan többet kellett tudni a legutóbbi érettségi-reformot megelőző másfél évszázad során. Az érettségi vizsgálat a magyar neveléstudomány egyik legstabilabb intézménye volt és mindig is erőpróbának számított, mely mintegy mitikus pillanatként állt a fiatalok előtt: a felnőtté válás előtti próbatételként. Ezt nem lehet játékos könnyedséggel kirázni az ujjunkból, de a sok bürokratikus intézkedés következtében mégis ilyenné vált az érettségi rendszer az elmúlt időszakban. Ezt szeretnénk letisztítani a jogszabály módosításával, de ehhez kell ez a legalább három év.
– Mikorra várhatók az új oktatási törvények első látható eredményei?
– A finanszírozási rendszerre már 2012-től szeretnénk átállni. Ez attól függ, hogy beindulnak-e a gazdasági növekedés azon motorjai, melyekre a jelen pillanatban bizakodva tekintünk. A pedagógus életpályamodellről szóló törvény szintén csak fokozatosan, kicsit késleltetve léphet életbe, mivel egyrészt a terveink szerint jelentős többletfizetést, magasabb juttatást adna a pedagógusoknak, másrészt viszont olyan kemény feltételeket szabna az előrelépésnek, melyet nem lehet egy év alatt bevezetni. Én úgy érzem, már most is érezhetők pozitív változások, hiszen a pedagógustársadalom és a szülők azon része, amely figyelemmel követi a történéseket, már érzékeli, hogy az iskola újra a tanulásról, a munkáról – mely kemény, de vidám, gyerekekről szóló munka – szól majd. Ennek jegyében alkottunk már a nyáron törvénymódosításokat, például arról, hogy ismét kell osztályozni alsó tagozaton, hiszen a gyereknek, a szülőnek és a tanítónak is szüksége van határozott igazodási pontokra a nevelés során. Vannak olyan adatok, melyek a fegyelmezetlenségek vagy a hiányzások számának csökkenését mutatják, de sajnos, nem történik meg egyik napról a másikra a változás. Bízom benne, hogy fokozatosan mindenkihez elér az a szándék, amely ezeket a változásokat elindították. És remélhetőleg néhány éven belül az egész közoktatás arculatán meglátszik majd, hogy itt az emberről és a munkáról szól a történet.
– A felsőoktatási törvénykoncepcióban szerepelnek olyan kritériumok, melyeknek egyes elemzések szerint várhatóan főként a vidéki, jelenleg egyetemi minősítésű intézmények nem tudnak majd megfelelni, így ezek főiskolaként működnek tovább, az egyetemek száma pedig lecsökkenhet 6-10 közé.
– Ez egy téves értelmezése az általunk készített koncepciónak, mely valószínűleg
a NEFMI honlapján megtalálható eredeti szöveg
rossz interpretációjára vezethető vissza. Abban ugyanis szó sincs arról, hogy meghatároznánk, mennyi egyetem legyen az országban, illetve arról sem, hogy átminősítenénk a főiskolákat és egyetemeket. A tervezet eredeti szövege arról szól, hogy nagyon határozott minőségi kritériumoknak kell megfeleljen minden főiskola, főiskolai kar vagy éppen egyetem, egyetemi kar. Ilyenek például a minősített oktatók száma, az oktatók és hallgatók egymáshoz viszonyított aránya. Ezekre azért van szükség, mert egyrészt húzóerőt jelentenek az intézményeknek, másrészt megszüntethetik azt a kavarodást, amely jelen pillanatban jellemzi a rendszert.
– Miben áll a főiskolák és egyetemek közötti markáns különbség?
– Például abban, hogy mire készítik fel hallgatóikat. A főiskolák alapfunkciója, hogy az általános műveltség növelése mellett a gyakorlati pályák betöltésére tegyék alkalmassá a hallgatókat. Az egyetemek legfontosabb feladata az alapos elméleti képzés. Ezekhez az alapfunkciókhoz rendeltük hozzá a törvénykoncepcióban szereplő kritériumokat. Tudomásom szerint egyébként eddig egyetlen kritika sem érte az elképzelésünknek ezen részét. Itt is lesz egy néhány éves moratórium, mielőtt életbe lépne a törvény. Ez abban is segít, hogy az egyetemek és főiskolák végignézhetik, mire van lehetőségük, és érdekeltek lesznek abban, hogy növeljék a minősített oktatók számát vagy ne szaporítsák feleslegesen a hallgatók számát, mivel ez csak rontaná az oktatók-hallgatók arányát. A kapukat tehát nem bezárni akarjuk az intézmények előtt, hanem éppen tágra nyitni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.