Egészség

Nincs pénz a kórházak felújítására

Nincs pénz a kórházak felújítására

2012. április 10., kedd
Nincs pénz a kórházak felújítására

Csak idén 24 milliárd forint kellene az államosított kórházaknak a legsürgetőbb felújításokhoz, amit saját vagy uniós forrásból kell megoldaniuk, mert tulajdonosuk, az állam nem ad rá pénzt - írja a Világgazdaság.

Az év elején állami tulajdonba került 59 egészségügyi intézmény megközelítőleg 24 milliárd forintot jelölt meg idén szükséges felújítási és beruházási forrásként a lap keddi száma szerint. A fenntartó Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI) szerint megalapozott ez az igény. Az állami költségvetésben azonban semmilyen pluszforrás nem áll rendelkezésre, az intézményeknek saját forrásaikból, uniós támogatásokból, valamint a tb-támogatásból kell a pénzt előteremteniük - közölte a GYEMSZI a lappal. Saját bevétel lehet egy kórház számára a külföldi, illetve az esetleges VIP-betegek ellátása, valamely helyiség bérbeadása. A Magyar Kórházszövetség számításai szerint az ilyen bevételek nem érik el az intézmények összbevételeinek 5 százalékát. Az uniós forrásokat általában nagyobb beruházásokra hirdetik meg, állagmegóvásra jellemzően nem ad pénzt az EU. Az egészségbiztosítótól kapott finanszírozásból a béreken túl a napi működéshez szükséges kifizetéseket lehet csak teljesíteni; ha azt mind kifizetnék, a fennmaradó összeget már lehetne felújítási-felhalmozási forrásként kezelni, ám ma egyetlen kórház sincs, amely minden kötelezettségét percre pontosan teljesítené, és még pénze is maradna - mutat rá a lap. A halaszthatatlan munkálatok között olyan kötelezettségek - például a töredezett padló cseréje, a hámló vakolat miatti festés - is szerepelnek, amelyeket valamely hatóság írt elő. Ezeket akkor is teljesíteni kell, ha nincs pénz, ugyanis ha elmulasztják, akár meg is bírságolhatják a kórházat - mondta a lapnak

Rácz Jenő

, a Kórházszövetség elnöke.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.