Közélet

Digitalizáció: gyorsabb, kényelmesebb ügyintézés

Digitalizáció: gyorsabb, kényelmesebb ügyintézés

2022. december 2., péntek
Digitalizáció: gyorsabb, kényelmesebb ügyintézés

Hatékonyabb, gyorsabb az ügyintézés és jelentősen csökkentek az ügyfelek, valamint a közigazgatásban dolgozók adminisztrációs terhei, azon informatikai fejlesztés eredményeként, amely a Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatal által vezetett konzorciumban valósult meg.

Számos hivatalos ügy intézhető teljesen elektronikusan a szakrendszeri integrációs feladatok (SZAKINT) elnevezésű projekt zárásával, a magyarorszag.hu oldalon elérhető Személyre Szabott Ügyintézési Felületen (SZÜF) közzétett nyomtatványok segítségével. Így például a szociális ellátások és a gyámhatóság pénzbeli ellátásai, az egészégügyi szolgáltatás igénybevételével összefüggő utazási költségtérítési támogatásai. Emellett a külföldi munkavállalással kapcsolatos eljárások, az elektronikus külső adatszolgáltatási kérelmek a NEAK jogviszony-nyilvántartásában szereplő adatokkal összefüggésben, és az Európai Egészségbiztosítási Kártyát helyettesítő nyomtatvánnyal kapcsolatos eljárások is könnyebben intézhetők az informatikai fejlesztésnek köszönhetően. Ugyanakkor a megváltozott munkaképességű személyekkel kapcsolatos, valamint környezetvédelemmel, természetvédelemmel, hulladékgazdálkodással összefüggő eljárások mind egyszerűen és gyorsan kezdeményezhetők a SZÜF-ön keresztül.

A szociális ellátások és a gyámhatóság pénzbeli ellátásaihoz kapcsolódó közigazgatási eljárások digitalizációja az Egységes Szociális Ellátások Ügyvitel- támogató Rendszer (ESZEÜR) alkalmazásfejlesztés projektelemeként valósult meg. Az ESZEÜR fejlesztése által, az állampolgároknak lehetőségük van ügyfélkapujukon keresztül, elektronikus úton benyújtani többek között a foglakoztatást helyettesítő támogatásra, otthonteremtési támogatásra, vagy akár gyermektartásdíj megelőlegezésére kérelmüket. Ezt követően a további eljárások - hiánypótlás, eljárás szüneteltetése vagy szüneteltetés feloldása iránti kérelem, jogorvoslat, stb. - is intézhetők elektronikusan.

Az új fejlesztések eredményeképpen a kérelem mellékletei, melyeket eddig papír alapon nyújtottak be, most a hivatal részére egy gombnyomással elérhetővé válnak. Ezzel az ügyfél időt takarít meg, a hivatal pedig hosszadalmas hiánypótlás helyett, perceken belül hozzáfér a jogszabály által előírt adatokhoz. Szintén az eljárások digitalizációjának köszönhető, hogy akár külföldről is elintézhetővé válnak korábban csak személyesen bonyolítható, hivatalos ügyek. Miután az ügyfél megadta lakhelyét, az EKEIDR Poszeidon rendszer biztosítja, hogy a beadvány az illetékes eljáró hatóság hivatali kapujára érkezzen meg.

A projekttel megújult az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer is. Az OKIR fejlesztésének eredményeképpen 2020. január 1-től a környezetvédelmi és vízügyi adatszolgáltatásra kötelezetteknek lehetőségük van teljes elektronikus ügyintézésre a https://kapu.okir.hu/okirkapuugyfel/ oldalon. Az ügyfelek a további környezetvédelemmel, természetvédelemmel, illetve hulladékgazdálkodással kapcsolatos közigazgatási eljárásokat a SZÜF-ön keresztül is kezdeményezhetik.

Természetesen továbbra is van lehetőség az érintett eljárásokat személyesen, vagy postai úton kezdeményezni.

A 2022 novemberében záruló projektben a Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatal, a Miniszterelnökség, a Magyar Államkincstár, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. és a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség működtek együtt.

További információ a megújult elektronikus ügyintéző rendszerről és az elektronikusan elérhető eljárásokról a https://magyarorszag.hu vagy a https://mo.hu oldalon érhető el.

A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósult meg.
Projekt azonosító: KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00043

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.