Tudomány

Megegyeztek a tudósok, hogy hány éves az univerzum

2021. január 6., szerda
Megegyeztek a tudósok, hogy hány éves az univerzum

A chilei Atacama-sivatag felett lévő obszervatóriumból vizsgálták a szakértők azuniverzumból érkező legrégebbi fényt. Megfigyeléseik és kozmikus geometria segítségével megállapították, hogy azuniverzumkora 13,77 milliárd, plusz-mínusz 40 millió év.

Az új becslés, amelyet az amerikai Nemzeti Tudományos Alap (National Science Foundation, NSF) Atacamai Kozmológiai Teleszkópja (ACT) által gyűjtött adatok alapján végeztek, megegyezik azuniverzumsztenderd modelljén, illetve az Európai Űrügynökség Planck műholdja által végzett vizsgálatokon alapuló becsléssel. Utóbbi 2009 és 2013 között ugyanezt a fényt vizsgálta, amely az ősrobbanás maradványa.

A szakértők eredményeikről a Journal of Cosmology and Astroparticle Physics című tudományos folyóiratban számoltak be két tanulmányban.

Egy kutatócsoport 2019-ben a galaxisok mozgása alapján arra a következtetésre jutott, hogy azuniverzumtöbb százmillió évvel fiatalabb lehet, mint ahogyan a Planck-munkacsoport megjósolta. Ez az ellentmondás arra utalt, hogy új modellre van szükség azuniverzumvizsgálatához és felébresztette a gyanút, hogy az eddigi mérések nem voltak helyesek.

"Most választ találtunk arra, hogy hol egyezik a Planck és az ACT" - mondta Simone Aiola, a Flatiron Intézet Számítógépes Asztrofizikai Központjának munkatársa.

(MTI)