Világmozgalom a Fekete Péntek – naná, a kereskedők gondoskodtak róla, hogy azzá váljék, és számításuk évről évre mindinkább beválik. De ma már kritikusai is vannak, nem is kevesen. Ami elég, az elég! – hirdették jó ideje fennhangon a túlfogyasztás konok ellenzői. Aztán az égvilágon semmi sem változott…
A mozgalom, aminek elnevezése: Ne Vásárolj Semmit Nap, 1992-es születésű, egy kanadai reklámszakértő, bizonyos Ted Dave indította el – Mexikóból. Hogy miért onnan? Ki tudja, talán épp ott lehetett, amikor a gondolat megfogant. Vagy – és ez a valószerűbb – a mexikói kormány állt elsőként a kezdeményezés mellé. A cél az volt: tiltakozni az agresszív kampányok ellen, amelyek belelovallják az embereket az erőn fölüli költekezésbe.
Nem kis vállalkozás ez, és ma már évente hatvan-hetven országban százezrek követik. Pedig nehéz lehet megállni, hogy egy napig semmi ne vegyen az ember. Fogyasztói böjtnap ez – és az ezt tápláló mozgalom a hirdetői szerint tulajdonképpen „vidám és kritikus tiltakozás a nyugati túlfogyasztás, a jólét, a vagyon egyenlőtlen elosztása, és a reklámnak a mindennapi életünkre gyakorolt hatása ellen”. Magyarország 2011-ben csatlakozott az akcióhoz.