Gazdaság

Sok pénzt költenek a külföldi diákok a szegedi éjszakában

Sok pénzt költenek a külföldi diákok a szegedi éjszakában

2020. október 2., péntek
Sok pénzt költenek a külföldi diákok a szegedi éjszakában

Két évtized alatt több mint háromszorosára emelkedett a magyarországi felsőoktatásban tanuló külföldi hallgatók száma: míg 2001-ben 11 783 fő érkezett hazánkba, a 2019/2020-as tanévben már 38 422 külföldi egyetemistát és főiskolást számoltak országosan – derül ki a nemzetközi oktatási-képzési pályázati programokat kezelő Tempus Közalapítvány (TKA) legfrissebb kutatásából.

Az idén január és már­cius között, több mint hatezer fő megkérdezésével végzett felmérésbe a Stipendium Hungaricum és az Erasmus+ ösztöndíjprogramokkal érkezőket, valamint az önköltségen tanuló külföldi diákokat vonták be – 123 országból – azt vizsgálva, hogy jelenlétük mekkora hasznot hajt a fogadó egyetem, az annak székhelyéül szolgáló városnak, és tágabb értelemben a célországnak.

Milliárdokat költenek a külföldi diákok

A legtöbb külföldi hallgató Budapest mellett a három nagy egyetemvárosban, Debrecenben, Szegeden és Pécsen van. Mint kiderült, az erasmusosok átlagosan havi 315 298 forintot költenek el, a stipendiumosok 281 504 forintot, az önköltséges tanulók pedig a tandíj miatt jóval többet, 708 856 forintot. A legnagyobb kiadási tételt a lakhatással összefüggő költségek adják, amelyeket az élelmiszerekre, élvezeti cikkekre, higiéniára költött összegek, majd a turisztikai kiadások követnek. Turizmusra diákonként havi 32–51 ezer forint jut, ebben az erasmusosak a legaktívabbak. A külföldről érkezett fiatalok összességé­ben a dél-dunántúli régióra és Baranya megyére gyakorolnak a legjelentősebb gazdasági hatást, ahol a költések volumene meghaladta a megyei GDP egy százalékát – mutat rá az elemzés.

Összességében a nemzetközi hallgatók egy tanév alatt vásárlásaikon keresztül mintegy 111,2 milliárd értékben fogyasztanak, emellett együttesen további csaknem 63 milliárd forintnyi tandíjat fizetnek be, és még vendégeket is fogadnak, akik a becslések szerint évi hat és fél milliárd forintot költenek el Magyarországon. Az összes fogyasztás így egy tanévben több mint 180 mil­liárd forint átlagos bevételt eredményezhet. A kutatás kiemeli, hogy a külföldi diá­kok a foglalkoztatást is növelik: költéseik révén extra keresletet támasztanak, így az őket kiszolgáló vállalkozásoknál csaknem 2800 fővel növelik a munkaerőt.

A vizsgált diákok turisztikai szokásai­ról a kutatás megállapította, hogy évente legtöbbször a szegediek utaznak, havonta a pécsiek, hetente pedig nagyon kicsi arányban ugyan, de a budapes­tiek. A külföldi hallgatók és vendégeik által generált turisztikai költések összességében ugyan elenyésző részét adják a hazai összes bevételeknek, az egy főre jutó költéseik viszont rendre magasabbak a hazai átlagnál.

A megkérdezett külföldi diákok egyébként általában jó véleménnyel vannak a magyarországi lakókörnyezetükről, elégedetlenség főként a szórakozás és a szabadidő eltöltésének lehetőségei kapcsán jelenik meg, de sokan emlegetik problémaként az angol nyelvű kommunikáció, valamint a munkalehetőségek hiányosságát is. Általában érzékelhető, hogy a Budapesten tanulók elégedettebbek.

A felmérésben a hallgatók mellett több egyetemváros gazdaságért felelős alpolgármesterének véleményét is kikérték. Kiderült például, hogy Pécsett egy komplex csomagot terveznek a külföldi diákok igényeinek kiszolgálására, olyan fejlesztésekkel, mint a közlekedés átalakítása vagy a mobilappliká­ciós okosparkolás bevezetése. 2016-ban a Modern városok program 25 milliárd forintos keretét a város teljes egészében átadta az egyetemnek, ennek egyik elemeként zajlik már a PTE Fogorvostudományi Karának előkészítése is, amelyhez új épületegyüttest húznak fel a városban. Debrecenben is terveznek közlekedésfejlesztéseket, de nem célirányosan a külföldi hallgatók igényei alapján, ugyanakkor őket is segítve a repülőteret Isztambulon keresztül bekapcsolják a keleti hálóba is.

A vállalkozások építenek a külföldiek által generált forgalomra

Begyűjtötték az elemzők az egyetemvárosok vállalkozóinak véleményét is (edzőtermek, vendéglátóegységek, ingatlanközvetítők), és megállapították, hogy a külföldi diákok minden vizsgált cégre pozitív hatással voltak. Jelenlétük hatással van a helyi munkaerő­piacra, minden szolgáltató a jó nyelvtudású személyzetet keresi és alkalmazza. Ahol beszélnek angolul a belvárosban, ott az éttermi vendégforgalom felét a külföldi diákok jelentik. A pécsi éjszakai szórakozóhelyeken úgy összegeztek, a színes, változatos, minőségi bulikkal lehet megfogni a külföldi hallgatókat, akik alkalmanként három-tízezer forintot költenek személyenként. Nyaranként így nagyon megérzik a külföldi diákok hiányát az igényesebb vendéglátóhelyek.

Szegeden viszont körülbelül tíz-húsz százalék a külföldi hallgatók aránya az éjszakai szórakozóhelyek forgalmában, heti két-három alkalommal, két-háromezer forint költéssel.

Debrecenben újdonság, hogy már létrejött egy házhoz szállító cég, melyet a külföldiekre specializálódva egy volt orvosis külföldi hallgató hozott létre.

A vidéki egyetemi városoknak ezzel együtt szükségük van arra, hogy a külföldi hallgatók elvárásaival határozottabban és tervszerűen foglalkozzanak – szögezi le a tanulmány, amely konkrét javaslatokat is tesz, például hogy növeljék az angol nyelvű tájékoztatók számát a köztereken, az angol nyelvű filmvetítéseket, illetve biztosítsanak nekik kedvezményes belépőket a nagy hazai múzeumokba, képtárakba, illetőleg tervezzenek belföldi, egy-három napos turisztikai célú kirándulásokat, együttműködve az egyetemek nemzetközi osztályaival.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.