Írjon nekünk

Közélet

Múltidéző 41. rész: Hat éve szűnt meg a tápai komp

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/nikolenyigaborviktor.jpg

Megjelent:

Egyes források szerint a tápai rév már a 16. században is üzemelt, és biztosította az átkelést Tápé és Tápairét között a Tiszán. 2011-ben az M43-as autópálya átadásával jelentősen lecsökkent a komp forgalma, ezért két évvel később megszüntették. A helyiek azóta is bánják, mert akinek nincs autója, kénytelen több tíz kilométeres kerülőt kell tenni Algyő fel, hogy bejusson Szegedre.

Egyes források szerint a tápéi rév már 1528 óta létezett. A komp eleinte tölgyfából, bordázata akácból készült. Az utolsó tápéi fakomp a legnagyobb vízi jármű volt a Tisza alsó szakaszán: bálványa majdnem 24 méter, szélessége 8 méter volt. Kézzel és száraz tekerővel, gugorával húzták egyik partról a másikra. Az állatokat a kis kompon, a fogatokat a nagy kompon juttatták át a túlpartra. A rév számára a kompok és a dereglyék a szegedi hajóépítő telepen készültek.

Pontonhíd, majd komp

Tápé lakossága valamikor az 1950–60-as években saját pénzből vett magának egy pontonhidat, amely egyszerre egyirányú közlekedést tett lehetővé a Tiszán: hogy mikor melyik irányból haladt a forgalom, azt táblával szabályozták. Az 1970-es években – amikor Tápét közigazgatásilag Szegedhez csatolták – a pontonhidat felváltotta a komp, amelynek két menetrendje volt. A téli időszakban reggel 7 órától délután 16 óráig, nyaranta pedig reggel fél 7-től este 19 óráig közlekedtek.

Mindkét esetben félóránként közlekedett oda-vissza a két part között, de volt egy rövid periódus a 2000-es évek elején, amikor óránként közlekedett, illetve olyan is, amikor a tápéi oldalról minden egész órakor, a tápairéti oldalról pedig minden félórakor indult.

A hajózási törvény értelmében a kompok napkeltétől napnyugtáig közlekedhettek. Az átmeneti időszakok a tavaszi-őszi időszakok idején voltak, amikor a nappalok hossza csökkent vagy növekedett, ehhez mérten csökkentették, illetve növelték a közlekedési időtartamot 1– 1 órával. A két véglet a téli és a nyári menetrend ideje volt, azon túl, illetve a téli menetrendnél sosem közlekedett rövidebb ideig.

Komp helyett autópálya

2011-ben az M43-as autópálya – és az annak részét képező Móra Ferenc híd – átadásával lecsökkent a komp forgalma, mert a sztráda közvetlenül Maroslele és a Rákóczitelep mellett halad el, ezzel rövid és folyamatos útvonalat biztosítva Szegedre. A komp utasforgalma olyannyira lecsökkent, hogy két évvel később, 2013. december 2-án a tápéi kompátkelő megszűnt a Tiszán, pedig sokan igényt tartanak rá a mai napig.

Kerékpárral 30 km kerülő

Tény, hogy sokak életét megkönnyítette az autópálya, ugyanakkor a komp megszűnésével nehéz helyzetbe kerültek azok a környékbeliek, akik nem rendelkeznek gépjárművel. Ilyen a 63 esztendős Marika néni is, akinek 30 km-t kell kerülnie Algyő felé, ha Tápairétről Szegedre akar menni.

– A komp leállításával megszűnt Tápairét közvetlen összeköttetése Szegeddel, holott közigazgatásilag hozzá tartozik. Ez abszurdum – mondta csalódottan Marika néni, aki Tápairéten lakik. – Nekem nincs jogosítványom, világéletemben kerékpárral jártam be Szegedre a komp segítségével, de amióta megszüntették, 30 kilométert kell kerülnöm Algyő felé, mert ugyebár a biciklimmel nem hajthatok fel az autópályára – panaszkodott.

Újraindulhat

A Délmagyar értesülései szerint Maroslele támogatásával újraindulhat a tápai rév. Jaksa László, az egykori üzemeltető cég vezetője a lapnak elmondta, a kormány minden évben a működéshez is forrást adna, de erre szintén az önkormányzatnak kell jelentkeznie.

Amikor Botka László a parlamentben ült, már akkor élt a lehetőség, mégsem tett azért, hogy megkapják. Jaksa Sándor hozzátette: több levelet is írt már a városvezetésnek annak kapcsán, hogy közös erővel indítsák újra a tápéi kompot, de Botka László válaszra sem méltatta.

A Délmagyar megkereste az önkormányzatot, hogy információkat kérjen a kompról, de nem kaptak választ. Jaksa Sándor tájékoztatása szerint most a maroslelei önkormányzattal próbálnak szerződést kötni, ők vállalják a gesztor szerepét, az újrainduláshoz Lázár János közbenjárást is kérték.

(Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/T%C3%A1p%C3%A9i_komp)

Kommentek

Közlekedés

Lezárják vasárnap a röszkei határátkelőt

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/nikolenyigaborviktor.jpg

Megjelent:

Szerző:

7 órától 19 óráig nem lehet elhagyni az országot.

Tovább olvasom

Közélet

Katonai középiskolai képzés indul Hódmezővásárhelyen

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/nikolenyigaborviktor.jpg

Megjelent:

Szerző:

Az ingatlan már a honvédség vagyonkezelésben van.

Tovább olvasom

Közélet

Mágneshorgász tisztítja Szeged élővizeit

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/nikolenyigaborviktor.jpg

Megjelent:

Szerző:

Egy mázsa hulladéktól tisztította meg a vizeket.

Tovább olvasom

Aktuál