Közélet

A legtöbben Szegeden bringáznak

A legtöbben Szegeden bringáznak

2018. szeptember 20., csütörtök
A legtöbben Szegeden bringáznak

Először készült a magyarok biciklizési szokásairól szóló nagy mintájú, átfogó kutatás, amelyet a Magyar Kerékpárosklub és a Medián végzett az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos megbízásából, az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával. Dánia és Hollandia után Magyarországon a harmadik legmagasabb az elsősorban biciklivel közlekedők aránya - derül ki a felmérésből.

Az eredményekről az Európai Mobilitási Hét keretében több mint negyven helyszínen megtartott országos bringásreggeli egyik sátránál számoltak be Budapesten csütörtökön.

Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője közölte: a magyarok 17 százaléka közlekedik elsősorban biciklivel, és a leggyakoribb cél a vásárlás. Országosan 70 százalék teker valamilyen gyakorisággal. Sokat lendítene a bringával járók számán, ha biztonságosan le lehetne zárni az eszközöket a tömegközlekedési megállóhelyeken - emelte ki.

Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos hangsúlyozta: azzal szembesültek, hogy nem áll rendelkezésükre elegendő adat a témában. A vidéki kerékpárosok számáról csupán Kisköréről voltak információk, ahol a gátőrök strigulázzák az áthaladókat - jelezte, hozzátéve: ezért rendeltek meg egy nagy mintájú, részletes kutatást, amelyhez hasonlóra még nem volt példa. Számlálókat is elhelyeztek szerte az országban. Közölte, hogy a lakosság jelentős része, nagyjából egyötöde biciklizik naponta. Dánia és Hollandia után Magyarországon a harmadik legmagasabb az elsősorban bringával közlekedők aránya - emelte ki.

A kisebb településeken jellemzőbb a kerékpározás, a nagyvárosokban az emberek fontosabbnak tartják a megfelelő infrastruktúrát. Révész Máriusz felhívta az önkormányzatok figyelmét: sokan kifogásolják, hogy nincs módjuk biztonságosan tárolni az eszközeiket.

Arról is beszélt, hogy a közbringarendszer átalakításával valószínűleg többen ülnének nyeregbe. Azt javasolta, hogy az éves budapesti tömegközlekedési bérlet mellé kerékpárosbérlet is járjon. A kormánybiztos abbéli reményét fejezte ki, hogy rendszeresen megismétlik majd a kutatást. A munkába járásra vonatkozó, úgynevezett "hivatásforgalmi" adatok mellett fontos volna a turisztikai dimenziót is felmérni - vélekedett. Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke azt mondta, tíz éve lobbiztak azért, hogy legyen egy ilyen felmérés. Szeretnék, ha rendszeresen megismételnék azt, hogy kirajzolódjanak a trendek - fűzte hozzá.

A fő céljuk, hogy jobban elterjedjen a biciklizés. Nagy lehetőségnek nevezte a különböző eszközök közötti megfelelő átszállást: Dunakeszin például el lehet gurulni a vasútállomásig, vonattal Budapestre menni, majd ott ismét nyeregbe ülni.

Halász Áron kitért arra, hogy az emberek 67 százaléka rendelkezik saját működőképes bringával, de 61 százalék legfeljebb 5 kilométeres távokat tesz meg. A fiatalabbak inkább kerékpároznak; a kutatási eredmények tükrében, a nemekre vonatkozó adatok alapján megdőlt az a nézet, amely szerint "férfias" lenne biciklizni. Leginkább a Dél-Alföldön, például

Szegeden

bringáznak, az ezt követő régió az Észak-Alföld, egyebek mellett Debrecennel. A községekben élők több mint fele minden nap kerékpárral jár.

Kérdésre válaszolva Kürti Gábor a várható beruházások között említette a Budapest-Balaton bringaút kivitelezését, valamint a Balaton-kör felújítását.

Révész Máriusz ehhez hozzátette a Tisza-tónál tervezett fejlesztést. Megemlítette, hogy gyermekeknek szóló füzetet adnak ki a közlekedésről, valamint kampányt indítottak azért, hogy az autósok 1,5 méteres oldaltávolságot tartsanak a biciklistáktól. A sajtótájékoztatón Hann Endre, a Medián ügyvezető igazgatója is részt vett. Az esemény meghívójában azt írták, hogy a kutatás reprezentatív Magyarország felnőtt lakosságára.

(MTI)

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.