Írjon nekünk

Egyetem

Önműködő autók: egyre közelebb

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.

Megjelent:

onmukodo_auto

Ma még talán elképzelhetetlennek tűnik, hogy robotautók járjanak az utakon, azonban az önműködő járművek fejlesztése folyamatosan zajlik. Magyarországon is.

Hatékony, környezetkímélő és biztonságos – ez a három fő szempont a jövő közlekedésében. A témában Palkovics László államtitkár, a vezető nélküli, valamint az elektromos hajtású járművek fejlesztésében és gyártásában való magyar részvétel koordinálásáért felelős kormánybiztos tartott előadást a Szegedi Tudományegyetem Innovációs Napján.

Mint ismertette, az Európai Unióban kiemelt prioritást élvez a közlekedés és a szállítás fejlesztése, amiben a tudománynak és a gazdaságnak feltétlenül együtt kell működnie. „A járműiparral szemben magasak a követelmények, ugyanis a tervek szerint 2050-re az üvegházhatású gázok kibocsátását 80 százalékkal csökkentenék, ezt az elektronizálással lehet megoldani. Ezen kívül azt szeretnénk elérni, hogy az európai utakon történő közlekedési baleseteknek ne legyen halálos áldozata ” – mondta a politikus. Hozzátette, mivel a legtöbb karambol emberi hibák, mulasztások miatt következik be, ezért a fejlesztők úgy döntöttek, hogy a járműveket automatizálni kell.

innovacios_nap009kf

A mesterséges intelligencia létrehozása azonban sok kérdést felvet. Ma egyébként egy 1968-as törvény szerint Európában még tilos olyan autóval közlekedni, amit a sofőr nem tud irányítani, és a működését felülbírálni. Felmerült az is, hogy mi legyen a reakció műszaki hiba, például fékrendszer meghibásodás, vagy defekt esetén. Ugyanilyen fontos, hogy az önműködő autókban milyen „szociális” érzéket alakítanak ki egy baleseti szituáció pillanatában. Gondoljunk csak bele, egy elkerülhetetlen ütközésnél melyik a „jobb” döntés: egy gyalogos elgázolása, vagy frontális ütközés a szembe jövő kamionnal. A robotautóknak tehát kitűnően kell kommunikálniuk a környezetükkel és fel kell ismerniük az időjárási és fényviszonyokat, távolságokat, ingereket, hogy minden helyzetben megfelelően tudjanak reagálni.

Palkovics László elmondta, Magyarországon Zalaegerszegen, egy több mint 200 hektáros területen alakítottak ki a célra fejlesztőpályát. A kormány saját forrásból mintegy 40 milliárd forintot fordít a projektre. A beruházást kiemelt jelentőségűként kezelik, jövő februárban az ELTÉ-n és a Műszaki Egyetemen mesterképzések indulnak, amelyek során erre az ágazatra képeznek szakembereket.

Ha helyi viszonylatban nézzük a fejlődés útját, Szegeden tavaly októberben helyezték el az első elektromos autótöltő pontot. Parkolni azonban nem lehet ingyenesen a környezetbarát gépjárművekkel a városban, erről itt írtunk.

Egyetem

Megkezdődött az utolsó felvételi, amihez még nem kell nyelvvizsga

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.

Megjelent:

Szerző:

A Szegedi Tudományegyetem csaknem 14 ezer fiatalt tud fogadni.

Tovább olvasom

Egyetem

Ismét a QS-rangsor élvonalában az SZTE

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.

Megjelent:

Szerző:

A rangsorolt intézmények legjobb kilenc százalékában szerepel.

Tovább olvasom

Egyetem

Nobel-díjas tudós előadása nyitja a Szent-Györgyi Albert Tanulmányi Versenyt

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.

Megjelent:

Szerző:

Gérard Mourou személyében.

Tovább olvasom

Aktuál