Közélet

Lázár: ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő tram-train - cáfol a Stadler (FRISSÍTVE)

Lázár: ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő tram-train - cáfol a Stadler (FRISSÍTVE)

2017. április 25., kedd
Lázár: ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő tram-train - cáfol a Stadler (FRISSÍTVE)
Lázár János

A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train, a térség országgyűlési képviselői posztját is betöltő politikus azt kéri a kormánytól, az aránytalanul megnövekedett költségek miatt ne vállaljon kötelezettséget a beruházás megvalósítására. A Stadler közleményében pontatlannak és félrevezetőnek nevezte a járművek áráról megjelent információkat.

A politikus az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében emlékeztetett rá, Hódmezővásárhely és Szeged az ellentéteket félretéve néhány éve összefogott, és az itt élő polgárok érdekében közös vállalkozásba kezdett. Olyan fejlesztésbe, amely naponta csaknem tízezer embernek jelentene segítséget a települések közötti ingázás során, növelné a térség versenyképességét, a települések megtartó erejét, közelebb hozna két megyei jogú várost egymáshoz. Lázár János úgy fogalmazott, hiába azonban a közös szándék, a kormány támogatása, a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer most ellehetetlenülni látszik. A tram-train rendszerben használható szerelvények beszerzése ugyanis a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV által előkészített közbeszerzés eredményeként közel duplájába kerülne, mint amennyire ők tervezték. A politikus közölte: Hódmezővásárhely országgyűlési képviselőjeként és az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszterként azt kéri a kormánytól, hogy ne vállaljon kötelezettséget a beruházás megvalósítására az aránytalanul megnövekedett költségek miatt. Hangsúlyozta, országgyűlési képviselőként és a kormány tagjaként sem tudja elfogadni és támogatni, hogy a hibás tervezés és előkészítés miatt megkétszereződjön egy beruházás költsége. A kormány "az NFM és a MÁV súlyos előkészítési hibái ellenére sem engedhet üzleti érdekek nyomásának" - tette hozzá. A képviselő köszönetet mondott a fejlesztést támogató választópolgárok segítségért, és sajnálatát fejezte ki, hogy voltak, akik "a közlekedési szakma képviselőjeként ellenezték a beruházást, vagy a Délmagyarország nevű napilap munkatársaként dolgoztak azon, hogy bebizonyítsák: Hódmezővásárhely nem érdemli meg a fejlődést." A delmagyar.hu szombaton azt írta, az eredeti összeg duplájába is kerülhet a Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő tram-train nyolc járműve. A 30-40 méter hosszú, száz kilométer per órás utazósebességgel közlekedő hibrid járművekre beszerzésére eredetileg 10 milliárdos tételt állítottak be. A közbeszerzésen csak a Stadler Rail Valencia S.A.U tett ajánlatot, amely egyenként 6,4 millió euróért (csaknem 2 milliárd forint) gyártaná le a 202 férőhelyes, dízel és villamos üzemmódú járműveket.

Stadler: nem kerül duplájába a tram-train járművek beszerzése

Nem kerül duplájába a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train járművek beszerzése, az ár 16,27 százalékkal haladja meg a becsült értéket - reagált a Stadler nemzetközi vasúti járműgyártó cég a Miniszterelnökséget vezető miniszter hétfői közleményére kedden. A Stadler közleményében pontatlannak és félrevezetőnek nevezte a 8+4 darab dízel-villamos tram-train jármű áráról megjelent információkat. Ismertették, az ajánlatok bontásáról készült 2017. február 20-ai jegyzőkönyv szerint az eljárás becsült értéke 12 járműre vetítve 66 millió euró, egységárra bontva 5,5 millió euró. A Stadler ajánlata egy tram-train járműre 6,395 millió euró volt, amely a becsült értéket nem mintegy 100 százalékkal, hanem 16,27 százalékkal lépi túl - írja közleményében a járműgyártó. A Stadler kiemelte, tisztában vannak azzal, hogy a beszerzés becsült értékének bármilyen mértékű túllépése kihívások elé állíthatja az ajánlatkérőt, ugyanakkor a tények "ilyen mértékű eltorzítását" nem tartják korrektnek. A társaság leszögezi, a korábbi közbeszerzési eljárásokhoz hasonlóan ezúttal is fair, az aktuális piaci viszonyoknak megfelelő, illetve az ajánlatkérő egyedi igényeit is teljes mértékben figyelembe vevő ajánlatot tett. A Stadler szerint a hibrid rendszerű, azaz villamos és dízel-elektromos hajtással is rendelkező járművek egységárának bármilyen más, kizárólag városi villamos üzemű jármű beszerzésének árával való összemérése értelmetlen és megtévesztő a lényegesen bonyolultabb műszaki konstrukció, illetve az eltérő alkalmazási terület miatt.

A Délmagyarország utána fog járni, hogy miért siklott ki a projekt

A Délmagyarország közleményben reagált Lázár János szavaira, a napilap szerkesztősége a következőket írta: "A Délmagyarország szerkesztősége és a lapot kiadó Lapcom Kiadó Zrt. értetlenül és megdöbbenve áll Lázár János miniszter úr tegnap esti közleményének azon része előtt, melyben miniszter úr a Szeged-Hódmezővásárhely tramtrain-beruházás esetleges meghiúsulása miatti felelősséget a Délmagyarországra és annak munkatárására hárítja. A közlemény szövege egyebekben nem cáfolja, nem vitatja, sőt, minden egyes állításában megerősíti lapunk szombati cikkének információit, melyek szerint a beruházás várható költségei a tervezettnél jóval magasabbak lennének. Miniszter úr maga közli ezek alapján, hogy a beruházás leállítását javasolja, miközben a Délmagyarország cikkében semmi ilyesmiről nem volt szó. És egyáltalán nem volt szó arról, amivel miniszter úr lapunkat vádolja, miszerint „Hódmezővásárhely nem érdemli meg a fejlődést”. A tramtrain két város, Hódmezővásárhely és Szeged közös fejlesztési projektje, megvalósulása minden bizonnyal Csongrád megye lakóinak érdekét szolgálná. A Délmagyarország, Csongrád megye független napilapja ezért eddig és ezután kiemelten és tényszerűen foglalkozott és foglalkozik a projekttel. Olvasóink ezt tudják, és számon is kérhetik rajtunk. A feltételezés, mely szerint a Délmagyarország saját előfizetőinek érdekei ellen tenne bármit, részben sértő, részben logikátlan nonszensz. Sem a Délmagyarország, sem a Lapcom Zrt. nem gyárt motorkocsikat, nem határozza meg azok árát, nyilvánvalóan semmilyen ráhatásunk nem volt, nem is lehetett arra, hogy a MÁV és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium rosszul mérte fel a beruházás költségeit, sem arra, hogy a motorkocsikra egyetlen ajánlat érkezzen, a tervezettnél lényegesen magasabb áron. Miniszter úr szerint ez azt mutatja, hogy a tervezés és az előkészítés hibás volt. Ennek nyomán a Délmagyarország utána fog járni, hogy miért siklott ki a projekt, ki és miért hibázott, és van-e még esély a projekt megmentésére. Hódmezővásárhely, Szeged és az egész megye polgárainak joguk van megtudni, hogy mi történt - éppen ezért vagyunk kénytelenek visszautasítani miniszter úr vádaskodását, mely szerint a valós információk nyilvánosságra hozatalával a Délmagyarország hibát követett volna el. Tisztelettel megkérjük Lázár János miniszter urat, hogy a jövőben tartózkodjon a lapunkat, társaságunkat vagy munkatársainkat érintő alaptalan kijelentések terjesztésétől, a tegnapi közleményében megfogalmazott, a Délmagyarország szerkesztőségét igazságtalanul vádló állítását pedig vonja vissza."

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.