Kultúra

Cannes: Sikerfilmekkel zárult a verseny, vasárnap díjkiosztó

Cannes: Sikerfilmekkel zárult a verseny, vasárnap díjkiosztó

2016. május 21., szombat
Cannes: Sikerfilmekkel zárult a verseny, vasárnap díjkiosztó

Két sikerfilmmel zárult szombaton a 69. cannes-i fesztivál hivatalos versenyprogramja. Az Elemi ösztön holland rendezőjének, Paul Verhoevennek Elle című erotikus thrillerét Isabelle Huppert-rel a főszerepben és az Oscar-díjas iráni Aszgar Farhadi The Salesman című letisztult családi drámáját is a vasárnapi díjkiosztó nagy esélyesei közé sorolják a kritikusok.

"Perverz, vicces, óriási élvezet. Huppert és Verhoeven álomcsapat" - írta a brit The Guardian, amíg a francia L'Express szerint "a sokféle érzés, a frontális erőszak és a burleszk elképesztő palettáját" kínálja az Elle című alkotás. Az Elemi ösztön 77 éves rendezőjének első francia filmje, amely a szexet és az erőszakot hangos nevetésre késztető humorral ötvözi, egy videojátékok gyártásával foglalkozó üzletasszonyról szól, akit egy este az otthonában megerőszakol egy álarcos férfi. A főszerepet alakító Isabelle Huppert száz filmmel a háta mögött visszatérő vendégnek számít Cannes-ban, ahol már kétszer is elnyerte a legjobb női alakítás díját, 1978-ban és 2001-ben, és a kritikusok szerint vasárnap este esélye lesz harmadik alkalommal is felmennie a színpadra. A szombati másik és egyben utolsó versenyfilm Iránból érkezett. A Nader és Simin - Egy elválás története című Oscar-díjas film rendezője, Aszgar Farhadi másodszor kapott meghívást a cannes-i versenybe. A The Salesman egy színészpár szétesésének a története, miközben Arthur Miller Az ügynök halála című darabját próbálják a teheráni lakásukban, ahonnan kénytelennek kiköltözni az épületben tervezett munkálatok miatt. Egy barátjuk talál nekik egy új lakást, de nem mondja meg nekik, hogy a korábbi bérlő egy prostituált volt. A film főszerepeit Sahab Hosszeini és Taraneh Aliduszti alakítja. A rendező felváltva mutatja a pár, illetve a próbák történetét, amely a főhősben rejlő ellentmondás megvilágítására szolgál. Emad empátiát és tiszteletet érez az általa megformált szereplő iránt, miközben a valós életben erőszakosan viselkedik. A társadalmi és erkölcsi dráma fokozatosan fordul egy pszichológiai thrillerbe. A rendező korábbi filmjeihez hasonlóan az iráni középosztály családi konfliktusaiban realista és finom módon tárja fel a társadalmi és emberi viszonyokat. Az Oscar-díjas rendező szerint elsősorban azt kívánta megmutatni, hogy a 44 éves főhőse miért gondolja elfogadottnak, hogy erőszakhoz folyamodjon. "Úgy vélem, hogy az erőszakot az teszi veszélyessé, hogy jelenleg az egész világban szenvedünk tőle. Ez nemcsak Iránban probléma. Mindenhol a világon a legfőbb probléma az erőszak és főleg az, hogy az erőszakot legitimnek gondolják éppen azok, akik gyakorolják" - mondta a rendező a cannes-i bemutató előtti sajtótájékoztatón. A zsűri vasárnap reggel ül össze egy titkos helyen Cannes-ban, hogy az esti díjkiosztó előtt meghozza a döntését. A Toni Erdmann című német versenyfilm, Maren Ade vígjátéka vezette továbbra is szombaton valamennyi francia és külföldi lap pontozási listáját. Második helyen a Cannes-ban visszatérő vendégnek számító amerikai Jim Jarmusch költői filmje, a Paterson és Cristian Mungiunak az Érettségi című drámája áll, amely a román társadalmat eluraló korrupcióról és megalkuvásról szól. A 63 éves amerikai rendező egyébként szombat délután ráérősen sétálgatott a cannes-i utcákon, ami arra utal: a szervezők arra kérték, ne utazzon haza a díjkiosztó előtt, mert díjra számíthat. A zsűri kilenc tagja, köztük Nemes Jeles László, az Oscar-díjas Saul fia rendezője hét díjat oszt ki vasárnap este: az Arany Pálma mellett a Nagydíjat, a legjobb rendezés díját, a zsűri díját, a legjobb forgatókönyvnek járó díjat, valamint a legjobb női és férfi alakítás díját. Csak egy díjat adhatnak át megosztva, és egy film csak egy díjat kaphat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.