Közélet

Kakas Béla: A megyei önkormányzat segíti a települési projekteket

Kakas Béla: A megyei önkormányzat segíti a települési projekteket

2016. január 8., péntek
Kakas Béla: A megyei önkormányzat segíti a települési projekteket
kakas_bela02_gs

Három munkacsoport indul el tárgyalni az ötvennyolc település vezetésével: a megye az uniós pályázatok előkészítésében és a nyertes projektek menedzselésében ajánlja fel szerepvállalását. Jelszavaik: rugalmasság, segítőkészség és szakmaiság. Évindító beszélgetés Kakas Bélával, a Csongrád Megyei Közgyűlés elnökével.

- Karácsony óta folyamatosan jelennek meg aTerület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) különböző pályázati felhívásai, melyekre régóta vártak a Csongrád megyei települések. Ismert, mintegy 29,2 milliárd – a két megyei jogú várost is tekintve közel 73 milliárd – forintos keret áll megyénk rendelkezésére csak ebben a rendszerben. Az elmúlt évek során a megyei önkormányzat jelentős koordinációs szerepet töltött be a tervezési folyamatban, és hatalmas utat tettek meg odáig, hogy immár valóban küszöbön állnak a konkrét fejlesztések. Milyen kihívások előtt állnak most, 2016 elején?

- Az előző ciklus második két évének legnagyobb feladata valóban a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program megtervezése volt, majd következett az Integrált Területi Operatív Program megalkotása, mely projektrendszert az országos és európai indikációs struktúrákhoz kellett illeszteni, és ez végül az ITP 2.0 változatban nyert végleges állapotot. Ebben az ITP 2.0-ban – ahogy arról többször tájékoztattuk a nyilvánosságot – már nincsenek nevesített projektek, hanem prioritások, alábontásos intézkedések és az indikátorok értelmezése jelennek meg. Az elmúlt esztendő ettől teljesen eltérő kihívása a kiválasztási kritériumrendszer, az értékelési szempontrendszer, illetve a megyespecifikus szempontok beépítése volt az ITP-be, amit időre teljesítettünk, ezáltal elkészültek a felhívástervezetek, melyeket komoly országos egyeztetést és a minőségbiztosítás folyamat lezárását követően jóváhagyott az irányító hatóság. Pici késéssel, de karácsony előtt végre elindultak a konkrét TOP-felhívások, és most már folyamatosan érkeznek is a településvezetők legnagyobb örömére.

kakas_bela01_gs

Jelenlegi információink szerint már tíz felhívás jelent meg: többek között a gazdaságfejlesztést és a munkaerő-mobilitás ösztönzését szolgáló közlekedésfejlesztés, a fenntartható települési közlekedésfejlesztés, a települési környezetvédelmi infrastruktúra-fejlesztések, az egészségügyi alapellátás infrastrukturális fejlesztése és a különböző foglalkoztatási együttműködések tárgykörében. Ezekre a pályázati kiírásokra a Csongrád megyei települések a már előkészített projektjeiket nyújtják majd be a következő időszakban. Újdonság viszont, hogy

az előkészítési feladatokban és az elnyert projektek menedzselésében – amennyiben a települések igénylik – a megyei önkormányzat is szerepet tud és fog vállalni;

természetesen ezek költsége a projektek keretében elszámolható.

- Hogy érzi, felkészültek erre?

- Nem ez az első változás az életünkben, és ehhez is a ránk jellemző innovatív gondolkodásmóddal és eltökéltséggel közelítünk! Ismét új feladattípusokkal kell megismerkednünk, hiszen projektmenedzsmenti feladatot korábban nem végzett a megye. Természetesen legjobb tudásunk szerint igyekszünk segíteni a településeket. Számunkra most a nagyságrend megismerése, megállapítása a legfontosabb, hiszen szabadon választott, hogy a települések igénybe veszik-e a megyei szerepvállalást vagy sem. Amennyiben kérik a feladatellátást, nekünk ahhoz megfelelő humánerőforrás-hátteret kell biztosítanunk, hiszen

hatalmas lesz a megye felelőssége a projektek magas színvonalon történő végrehajtásában.

Az előkészítési feladatokra és a nyertes pályázatok menedzselésére különböző szakmai formációt kínálunk a helyi önkormányzatoknak. A megye százszázalékos tulajdonú cége, a Csongrád Megye Fejlesztéséért Nonprofit Kft. vesz részt az előkészítő munkálatokban, a megvalósíthatósági tanulmányok elkészítéséhez, a közbeszerzési tevékenységekhez nyújt segítséget. A projektmenedzsment feladatok ellátásában a megyei önkormányzat hivatalának fejlesztési osztálya lesz a hátterünk, konzorciumi partnerségben a települési önkormányzatokkal. A létszámunkat, kapacitásunkat mindenféleképpen az igényeknek megfelelően alakítjuk majd ki, fenntartva a rugalmas bővítési lehetőséget.

- A december 18-i megyei közgyűlési ülésen elnök úr elmondta: a TOP-os források minél sikeresebb menedzselése és a pályázati lehetőségek maximális kihasználása érdekében működésbe hozták és megerősítik a Csongrád Megye Fejlesztéséért Nonprofit Kft.-t. Milyen előrelépésekről lehet azóta beszámolni?

- A fejlesztésért felelős nonprofit kft.-nket épp annak érdekében hoztuk létre, hogy készen álljunk, ha megjelennek a fent említett projekt-előkészítési és -menedzsmenti feladatok. A cég életében a legutóbbi közgyűlés óta jelentős változások történtek. Az előző vezető megbízatása december 31-én lejárt, új ügyvezető irányítja a társaságot:

Weszely Tamás

akkreditált közbeszerzési szakember, ami az új típusú feladatok ellátásához szükséges. A DARFÜ igazgatóhelyetteseként kiváló rálátást szerzett a megyei projektrendszerekre, a pályázati folyamatokra. Mellette öt munkaszerződéses munkavállaló látja el a projektkezeléssel kapcsolatos feladatokat. Nem titok, hogy a hamarosan megszűnő regionális fejlesztési ügynökségtől csábítottunk át megfelelő szakértelemmel és tapasztalattal rendelkező kollégákat. A hivatal létszámának fejlesztését pedig majd a felmerült igényekhez igazítva szabjuk meg, de itt is öt-tízfős bővítést remélek. Tudván, hogy a települések nagyon régóta várják a felhívásokat,

nekünk most rendkívül gyors tempót kell diktálnunk, hogy rövid idő alatt és hatékonyan lefolytassuk az egyeztetéseket a településvezetőkkel.

kakas_bela04_gs

- Ez nyilván komoly szervezést igényel. Milyen rendszerben zajlanak majd ezek a megbeszélések?

- Azt a döntést hoztuk, hogy már a január 11-ével kezdődő héten leülünk mind az ötvennyolc érintett település polgármesterével és szakembereikkel, hogy tisztázzuk, az eredeti projektelképzeléseik közül a megjelent felhívások alapján melyek kerültek már pályázható állapotba. Emellett felajánljuk segítségünket, közreműködésünket a feladatellátásban, és amennyiben ezt kérik, első lépésben megszületnek az együttműködési megállapodások, később pedig konzorciumi vagy megbízási szerződések alapján látjuk el a feladatokat.

Három munkacsoportot hoztam létre: a két alelnök egy-egy szakemberrel, a megyei elnök pedig a főjegyzővel megy ki a jövő héten a helyszínekre tárgyalni.

Ahol a távolságok indokolttá teszik, ott a járási székhelyekre invitáltuk meg a polgármestereket. Örülünk annak, hogy a visszajelzések alapján ismét pozitív fogadtatásra talált ez a kezdeményezésünk, tehát a települési vezetők jónak tartják, ha helyben keressük fel őket, mert mindez élő kapcsolatot mutat.

- Biztos vagyok benne, hogy már a személyes egyeztetések előtt is égnek a telefonok, mióta megjelentek az első felhívások. Jellemzően milyen kérdésekkel keresik a polgármesterek a megyei elnököt?

- Abban természetesen még tanácstalanok, hogy a pályázati előkészítés és a projektek menedzselése terén melyek azok a tevékenységek, melyeket ők maguk biztonsággal el tudnak látni, és melyeket nem, illetve milyen szerepet kapnak abban a rendszerben, melyet mi kínálunk számukra. Bízom benne, hogy a következő napok „kitelepülésein” megnyugtató választ tudunk majd adni minden kérdésre. Amely településeken lebonyolítottak már korábban is eredményes pályázatokat, ott egy-két kompetens szakember azért dolgozik a hivatalban. A konzorciumi felállás lehetőséget ad arra, hogy bérköltség-elszámolással ezek a munkatársak is bekerüljenek a folyamatba. Mi maximális nyitottsággal megyünk mindenhová, jelszavaink a rugalmasság, a segítőkészség és a szakmaiság. Semmit sem erőszakolunk a településekre,

kvázi együttműködést szeretnénk „eladni” számukra, és hiteles hátteret, szakmai garanciát kínálunk a minőségi feladatellátáshoz.

- Mi kerülhet még szóba a következő napokban esedékes TOP-megbeszélések során?

- A konkrét felhívások értelmezése és a pályázatokkal kapcsolatos feladatok ellátásának kérdései mellett ki fogunk térni a pályázható nagyságrendre, hiszen a TOP-rendszer az intézkedésekben arányokat jelöl ki. Mindenkinek ezen belül kell megtalálni a számításait a prioritások szem előtt tartásával. Arról is tájékoztatást nyújtunk, hogy

az ITP 2.0-ban vannak olyan megyespecifikus rendszerek, melyeket egységes szempontok alapján alakítottunk ki, és ezt szintén figyelembe kell venni a pályázásnál.

Így például az egészségügyi és szociális programban a törvény által hátrányos helyzetűnek minősített 37 településünket tettük kizárólagosan pályázhatóvá, de a kerékpárút-fejlesztést sem célszerű szétaprózni, hiszen úgy nem lehet megyei szinten látványos és valódi eredményt elérni, csak akkor, ha néhány fontos, egymásra épülő szakaszra összpontosítunk.

kakas_bela03_gs

- Kiemelt figyelmet érdemel továbbá az új típusú (helyi, valamint megyei szintű) foglalkoztatási megállapodások, együttműködések kialakításának lehetősége. A gazdaságfejlesztési területen ez a megye koordinációs szerepét fogalmazza meg. Ezt a megye csak akkor tudja beteljesíteni, ha a helyi önkormányzati paktumok egymásra épülnek, és kialakul a megfelelő hierarchia. A rendszer a legmélyebbről jövő információkra épül majd, hiszen a polgármester az, aki tudja, melyik vállalkozásnak milyen szakemberből van hiánya, milyen képzésre lenne szüksége.

Ha a munkaerőpiacon problémát látunk, a paktumon belül konkrét megoldást nyújtó információval tudjuk megtölteni.

A munkanélküliség kezelésének problémájában konkrét információs rendszer létrehozását és működtetését tervezzük, az irányító iroda és a képzési rendszerek egységgé válnak a kormányhivatal konzorciumi partnerségével. Az indikátorok pedig pontos képet adnak majd arról, hány embert képeztünk ki, hányan helyezkedtek el, illetve maradtak később a pályán. Ennek előkészítéséről is beszélnünk kell a polgármesterekkel.

- Más pályázati kiírásoknál is megadja majd a megye ezt a fajta segítő gondoskodást a településeknek, vagy ez kizárólag a TOP-ra összpontosul?

- A gazdasági társaságunk versenypiaci szereplőként is felléphet, ha kihívást észlel, és erre ráfejleszt, akkor akár a vállalkozási szféra számára kiírt GINOP-okban is aktivizálhatja magát. A hivatal pedig a konzorciumi rendszer keretein belül nemcsak a TOP-okban, hanem bármilyen vidékfejlesztési, LEADER vagy egyéb, a különböző operatív programok keretében az önkormányzatok számára kiírt pályázatokban együttműködést nyújthat a projektmenedzsmenti feladatok ellátásában.

- Mennyiben szükséges a következő időszakban összehangolni a megyei önkormányzat fejlesztési pályázatokkal kapcsolatos tevékenységét akár Csongrád megye fejlesztési biztosával, akár a kormánymegbízottal?

- Csongrád megye ebből a szempontból mintaszerűen működött az eddigiekben, és a következő években is erre törekszünk.

Juhász Tünde

kormánymegbízott, a kormányhivatal,

B. Nagy László

fejlesztési biztos, a megyei közgyűlési elnök és stábjaik között napi szintű, abszolút építő jellegű, gördülékeny a kapcsolat, folyamatosan informáljuk egymást a teendőkről és a feladatokról, és ez így lesz a jelen pályázati rendszerben is. Mindez azért elengedhetetlen, mert a kormányhivatal több területen konzorciumi partnerünk lesz, a fejlesztési biztos pedig nemcsak a Területi Operatív Program végrehajtásának felügyelője, de a megye teljes fejlesztési rendszerére és lehetőségeire rálátással bír a versenyszférától a településekig.

A megye az uniós pályázatok előkészítésében és a nyertes projektek menedzselésében vállalna szerepet - részletek ITT: http://szegedma.hu/?p=600241

Közzétette: Szegedma Hírportál – 2016. január 8.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.