Közélet

Menetrend helyett rendelésre jöjjön a busz?

Menetrend helyett rendelésre jöjjön a busz?

2015. december 20., vasárnap
Menetrend helyett rendelésre jöjjön a busz?
mars_ter_buszsav02_gs

Buszszolgáltató járművek nélkül, kombinált vonatjegy taxival, üres megállók és utasok nélküli buszok helyett telefonon történő rendelés. A jövő tömegközlekedési alternatíváiról hallgattunk előadást.

A tömegközlekedést nap mint nap használjuk Szegeden, néha alig férnek fel az emberek a járművekre, máskor kongnak az ürességtől a buszok. Rendszeresen felmerülő kérdés a városüzemeltetési bizottságban a működtetés költségeinek növekedése, vagy éppen járatok megszüntetése, összevonása.

Horváth György

, a Magyar Taxisok és Személyszállítók Egyesületének elnöke a

XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencián

tartott előadásában azt javasolta, hogy toldozás-foldozás helyett érdemes áttekinteni az alternatívákat, így megtalálva azokat a lehetőségeket, amelyek segítségével az eddigieknél jobban lehetne az egyéni igényekhez igazítani a közösségi közlekedést.

Németországban már két buszszolgáltató létezik buszok nélkül

„Ma – egy-két kivételt leszámítva, mint egy-egy járat Budapesten és Miskolcon - a közösségi közlekedésben nincs igényvezérelt szolgáltatás, pedig ez jelentős spórolást tenne lehetővé” – vélekedett Horváth György, s kissé ironikusan hozzátette, a Bubi nem számít ezek közé, akkor sem, ha sokan veszik igénybe egyénileg és egyben a BKK-hoz (Budapesti Közlekedési Központ) tartozik. Úgy véli, új módszerek kellenek, például a Németország vezető buszszolgáltatói között már két olyan is van, amelynek egy darab busza sincs, csak a franchise-t, a márkanevet biztosítja. Az Uberrel kapcsolatban úgy látja, hogy kötelező magyarországi ügyfélszolgálattal, telephellyel lenne megfogható, más esetben csak követelni lehet betiltását.

Hegedûs Zoltán

Miért nem lehet kombinált taxi-vonatjegyet venni?

A jövő az integrált közösségi közlekedésszervezésé, minél nagyobb fokú automatizálás szükséges a forgalomirányításban Horváth szerint. Példaként a repülést, s azon belül a légitársaságok együttműködését mutatta be, ahol akár három cég utasszállítójával is utazhatunk egy jeggyel, hogy elérjük célunkat. „Az 1990-es évek óta vetnek fel különböző ötleteket, de semmi nem valósult meg belőlük. Pedig milyen jó lenne, ha az InterCity vonatról leszállva rögtön taxiba szállhatnánk, amely házhoz vinne! Ez azonban biztos nem valósulhat meg a közeljövőben, mert a taxisrendelet ezt nem teszi lehetővé, mivel nem lehet fix árakat használni” – mutatta be a változás akadályát.

Az alacsonypadlós buszok szerepét félreértelmezzük

Horváth álláspontja szerint a jövőben rugalmas közlekedési rendszerre lenne szükség a taxi és a hagyományos tömegközlekedési közötti átmenetként, amely az egyedi utazásokra épülne. A szolgáltatást igénybevételéhez előzetes bejelentés lenne szükséges, s gyűjtőpontok lennének megállóhelyek helyett, mert ma gyakran előfordul az is, hogy egy utassal járja végig a 44 férőhelyes busz az útvonalát. A mozgáskorlátozottak szállításával kapcsolatban is alternatív jövőképpel rendelkezik a szakjogász, hibának tartja annak hangsúlyozását, hogy az alacsonypadlós buszok miattuk fontosak, mert ez nem így van, valójában a gyorsabb le- és felszállás a cél, mert ezzel csökkenthető a megállóban eltöltött idő, s egyben a teljes menetidő. „Rendszeresen utazom a budapesti tömegközlekedés buszaival, s azt tapasztalom, hogy egy mozgáskorlátozott fel- és leszállása három-három percet vesz igénybe, mert szükséges a sofőr segítsége is. Ez a hat perc egy sűrűn közlekedő járat esetében teljes felboríthatja a rendszert” – osztotta meg véleményét az előadó. Elővárosi járatok esetében szintén hibának tartja alacsonypadlós járművek alkalmazását, mert a kihasználtság nem áll arányosságban a megnövekedett költségekkel. Azt tanácsolja, hogy ezek helyett érdemes lenne egyénenként háztól házig szállítani a mozgásukban korlátozottakat egy-egy erre a célra kialakított járműben. Ez előnyös lenne mindegyik fél számára, a közösségi közlekedés menetidejében kevesebb fennakadás lenne, a kerekesszékesek pedig személyre szabott szolgáltatást kapnának nem taxis áron.

Buszszolgáltató buszok nélkül?KLIKK: http://szegedma.hu/?p=595033

Szerző: Szegedma Hírportál2015. december 19.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.