Hét-nyolcmilliárd forint jut Szegeden közlekedési fejlesztésekre a következő években

Cikkünk frissítése óta eltelt 7 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

elektromos_tomegkozlekedes_sajttaj01kf

A megmaradt KÖZOP-forrásokból elsősorban kevésbé látványos fejlesztések készültek. A város készül a 2013-ban elkezdődött fejlesztési ciklusra, terveik már vannak.

„A közlekedési nagyprojekt zárórendezvényét 2014 szeptemberében tartották meg, azonban ezzel nem zárult le minden fejlesztés, így idén is sok aprósággal tudtunk elkészülni” – mondta Németh Zoltán Ádám, Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. projektigazgatója. Szeged minisztériumi javaslatra mintegy 400 millió forintnyi KÖZOP-forrás maradékot kapott, amelyből elsősorban az üzembiztonság növelésére, illetve az utasok kényelmének fokozására költöttek. Ezek a 2007 és 2013 közötti fejlesztési pénzekből maradtak, amelyeket ez év végéig lehetett elkölteni a vonatkozó uniós szabályozások miatt.

A jövő hónapban fejeződnek be az utolsó munkálatok

„A projekt megtakarított pénzforrásainak felhasználásával tavaly ősszel padokat, esőbeállókat telepítettek és járdát építettek a 2-es villamosvonal Európa ligeti végállomásánál. 2015 áprilisában beszerzésre került az SZKT részére egy sínvályú takarítógép, valamint májusban elkészült a Csongrádi sugárút és a Makkosházi körúti csomópontban a felsővezeték rekonstrukciója, júniusban pedig a 4-es villamosvonal József Attila sugárúti megállóiban a térvilágítás kiépítése” – nyilatkozta a projektigazgató.

„2015 februárjában a szegedi közgyűlés, 2015. április 30-án a kormány is jóváhagyta a Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt üzembiztonságot növelő, kiegészítő beruházásait 370 millió forint értékben” – mondta a sajtóképviselőinek Németh.

elektromos_tomegkozlekedes_sajttaj03kf

Az áramellátás biztonságát növelő elektromos tápkábel fektetése és a közlekedési biztonságot fokozó trolibusz felsővezeték váltók automata állítási rendszerének kiépítése idén szeptemberben zárult le. Beszereztek az SZKT részére jármű- és pályafenntartást segítő gépeket, ezek közé tartoznak a vágányfenntartó kisgépek, egy elektromos targonca, egy sín- és kerékprofil mérő, a sínkenő berendezések, továbbá a hidraulikus villamos-járműemelő eszközök. A négy sínkenő berendezés segítségével kevésbé fognak csikorogni a 2-es villamos kerekei az Európa Ligetnél, a kerékprofil mérővel pedig látható, hogy milyen mértékben kopnak a PESA villamosok kerekei.

Az utolsó két beruházásnak október 30-ig kell elkészülnie: a 4-es villamos vonal Dugonics tér – Vám tér közötti szakaszán vágányfoglaltság jelző berendezés kiépítésének és telepítésének, valamint a 4-es és 3-as villamos 3 kitérőjében pedig váltók váltófűtéssel való felszerelésének. A feladatok végleges lezárulását követő elszámolást november harmincadikai határidővel kell elkészíteniük.

„Az eredetileg 110 millió eurós tömegközlekedési nagyprojekt megtakarításaiból vettünk a tervezetthez képest hárommal több trolibuszt. A mostani fejlesztések kevésbé látványosak, de hasznosak, például a Makkosházi körút – Csongrádi sgt. kereszteződésben kiépült fejlesztés gyorsabbá teszi a trolibuszokat” – vette át a szót Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester, majd áttért a következő uniós ciklus beruházásaira.

Kevesebb pénz jut a kötöttpályás fejlesztésre

A 2013-ban kezdődött fejlesztési ciklusból már két év eltelt, itt másra helyezik a hangsúlyokat, mint az előzőben. A közlekedésfejlesztés esetében fontosnak tartotta kiemelni Nagy, hogy a KÖZOP helyett már IKOP van, ahol a korábbiakhoz képest körülbelül a felére csökkent a felhasználható összeg, ami elsősorban kötöttpályás – trolibusz, villamos – fejlesztésekre fordítható.

„A város még nem mondott le a déli Tisza-híd tervéről, amely egy vegyes közúti és kötöttpályás híd lenne, autóúttal, valamint vasúttal. Tudomásunk szerint egyelőre még nincs arról döntés, hogy átcsoportosították volna azt a 15,5 milliárd forintot, amit az IKOP-os indikatív lista tartalmazott, igaz, a másik oldalról sem tudunk, azaz arról, hogy hozzátették a hasonló mennyiségű többletforrást” – mondta a rég várt harmadik hídról az alpolgármester.

elektromos_tomegkozlekedes_sajttaj05kf

„A Terület- és Településfejlesztési Operatív Programhoz tartoznak további források, itt nagyobb a mozgástere a városnak, s viszonylag jól láttuk előre, hogy milyen fejlesztésekre lesz lehetőség. Még nem látunk tisztán ez ügyben sem, de tervezeteink már vannak, ezeket a kormány a nyáron elfogadta” – mondta Nagy Sándor. 34 milliárd forintból mintegy 4 milliárdot költenek közlekedésfejlesztésre, ez alatt a közúti és kerékpáros projekteket értik.

A gazdasági célú útfejlesztésekhez tartozik, hogy a Vértói út meghosszabbításával az ELI vezető utat „normálisan” kiépítik a kerékpárúttal együtt. A Kollégiumi utat szintén fejlesztené, ettől azt várják, hogy további cégek fognak a környékére telepedni.

Kerékpárosokat érintő fejlesztéseket is terveznek, miután az Oskola utca és a Belvárosi híd útjai telítettek a biciklisek szempontjából, itt szeretnének kapacitásnövelést elérni. A József Attila sugárút kerékpárútja részben nincs kiépítve, ezt be akarják fejezni. Átalakítanák a Dugonics tér és az SZTK közötti szakaszát a Tisza Lajos körútnak, biztonságosabbá téve azt a bicikliseknek. „Újra kell tervezni a Sándorfalva felé vezető kerékpárutat, ebben úgy tűnik a megye is partner” – vélekedett az alpolgármester, aki ezt nemcsak a kisváros, hanem Ópusztaszer elérése miatt is fontosnak tartja.

A Tisza Lajos körút – Felső Tisza-part csomópontra készült terv, amely előnyben részesítené a tömegközlekedési eszközöket, s a kerékpárosok is viszonylag biztonságosan haladhatnak át a körforgalmon.

A közlekedési projektekre mintegy 7-8 milliárd forint áll rendelkezésre a következő években. Nagy Sándor kiemelte, a Nemzetgazdasági Minisztérium részéről komoly együttműködést tapasztaltak, habár még nem sikerült minden gondot megoldaniuk.

A megmaradt EU-s forrásokból elsősorban kevésbé látványos fejlesztések készültek. A város tervekkel készül a 2013-ban elkezdődött fejlesztési ciklusra.KLIKK: http://szegedma.hu/?p=575865

Posted by Szegedma Hírportál on 2015. szeptember 30.

Előző sztori

Mától teljes körű vadászati tilalom van a Csongrád megyei határ mentén

Következő sztori

Labdarúgás: szűk Szeged-Grosics-siker a pótláson + FOTÓK