Gazdaság

Sok a jó ötlet, de kevés fiatal mer vállalkozni

Sok a jó ötlet, de kevés fiatal mer vállalkozni

2015. március 9., hétfő
Sok a jó ötlet, de kevés fiatal mer vállalkozni
SZS20130823_kerekasztal_beszelgetes_gtk_olah_janossal_007

Az elmúlt években javult a vállalkozók megítélése és a fiatalok közül is egyre többen szeretnék megmérettetni magukat a hazai vagy a nemzetközi piacon. Ugyan még mindig kevesen mernek belevágni saját vállalkozásba, ötletekből nincs hiány. A Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kara gyakorlati kurzussorozattal segít a fiataloknak.

Még mindig vannak félelmek, de egyre több fiatal szeretne önmaga főnöke lenni - derült ki A Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének tavalyi országos reprezentatív felméréséből. A Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kara meglovagolva a fiatalok egyre erősödő vállalkozási hajlandóságát, gyakorlati vállalkozástan kurzussorozatot indított mesterszakos hallgatói számára, amelyeken keresztül a diákok hétről hétre sikeres hazai üzlettulajdonsokkal találkozhatnak, beszélgethetnek, ötletelhetnek akár önálló elképzeléseikről is. Ahogyan az említett felmérés eredményei is mutatják, a 18 és 25 év közötti korosztály bevonása kiemelten fontos: a megkérdezettek mintegy 52 százaléka vallotta, hogy inkább saját üzletbe vágna, minthogy alkalmazott legyen. Az életkor előrehaladtával ez az arány némileg változik, természetesen az alkalmazotti státusz javára. Jó hír ugyanakkor, hogy a vállalkozók megítélése is javult az elmúlt években: akik ismerői körükben legalább egy vállalkozóval tartják a kapcsolatot, 52 százalékban maguk is szívesen próbát tennének a hazai piacon. Ötletelésből és elképzelésből nincs hiány - ezt

Csapó Gergely

, a kurzussorozat egyik oktatója, volt GTK-s hallgató emelte ki, aki maga is programtervező matematikusként kezdte az egyetemet, majd tanulmányai mellett munkát vállalt egy informatikai multinacionális vállalatnál. Nem először csatlakozott a Tisza-parti egyetem gazdaságtudományi karán zajló hasonló tapasztalatcseréhez, 2013 augusztusában például többedmagával a multikon kívüli sikeres karriertervezésről beszélgetett a diplomásokkal.

tanulas_egyetem_vallalkozo_uzlet

"Lényegesen kevesen alapítanak vállalkozást, ugyanakkor számos jó ötlete van a fiataloknak. Nagy divat most start up cégbe kezdeni, ez a szegmens is sok lehetőséget rejt. Sokan megijednek az ország aktuális gazdasági helyzetétől, vagy attól félnek, hogy nem elég jó a megítélése egy friss vállalkozás elindításához. Én viszont azt mondom, hogy mindig lehet olyat alapítani, ami valamelyest függetleníthető a hazai piaci helyzettől, például külföldre termel a vállalkozás vagy az interneten fut. A kurzussorozaton ezt szeretnénk megismertetni a fiatalokkal, hiszen sok jó környékbeli és szegedi példát látunk arra, hogyan lehet egy ötletből ma is sikeres vállalkozás" - folytatta az ingatlannet.hu weboldal cégvezetője. És valóban, a körülbelül harminc főt számláló vállalkozástan gyakorlaton olyan előadók tartottak már órát, mint például a szegedi Tep, vagyis a tamagocsi-zsiráfként elhíresült mobilapplikáció kiötlői. A magyar felsőoktatásban - s ez szinten minden szegmensére igaz - sokkal nagyobb kereslet lenne a gyakorlatorientált kurzusokra. Ezt az igényt ismerte fel a gazdaságtudományi kar is, ezért a nagy csoportot kiscsoportos projektfeladatokra osztották a szervezők, teret biztosítva ezzel a fiatal elmék közötti kommunikációnak, ötletelésnek. A mesterszakos hallgatók feladatul kapták, hogy a félév során a semmiből felépítve (persze csak elméleti szinten) vigyenek végig egy projektet. Az előadók természetesen nemcsak a katedráról navigálják a diákoknak, hanem tapasztalataira hagyatkozva mint mentorok vesznek részt a heti feladatokban. Csapó Gergely szerint ez utóbbi különösen fontos a fiataloknak: "a 15 évvel ezelőtti önmagamat látom bennük, amikor még fogalmam sem volt róla, hogyan kell belekezdeni egy önálló vállalkozásba."

munkakereses_vallalas

Kiderült, a gyakorlati órákon sok ígéretes tehetség megcsillogtatta már képességeit.

Seffer Péter

vállalkozásfejlesztés mesterszakos hallgató több szempontból is hasznos kurzusként gondol a heti háromórás kezdeményezésre. "Látva a nálunk alig néhány évvel idősebb vállalkozókat megdől bennünk az a téves mítosz, amit korábban velük kapcsolatban felállítottunk. Már tudjuk, hogy annak idején hasonló bizonytalanságban éltek, mint mi, akik még csak most gondolkodunk egy-egy saját üzlet elindításában. Olyan kérdésekre kapunk most választ, amit nem a piacon keresztül kell megtanulnunk, élesben" - mondta. A húszas évei közepén járó korosztályban egyébként is óriási üzleti potenciál rejlik - állítják a szakemberek. Számukra ugyanis teljesen természetes, hogy szocializációjuk a technika fejlődésével párhuzamosan zajlik: gond nélkül alkalmazkodnak a szinte napról napra változó digitális környezethez. Ez a generáció viheti előre, sőt, formálhatja át a magyar gazdaság piaci szereplőinek összetételét.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.