Közélet

Kothencz: Az emberek érdekei mentén kell szolgálni

Kothencz: Az emberek érdekei mentén kell szolgálni

2015. január 4., vasárnap
Kothencz: Az emberek érdekei mentén kell szolgálni
kozgyules54_gs

A Fidesz-L.É.T. frakció integrációban gondolkodik, és minden olyan kezdeményezést támogat, mely a szegediek érdekeit képviseli. Kothencz János frakcióvezető, a tarjáni városrész önkormányzati képviselője, a L.É.T. önkéntes mozgalom vezetője úgy látja, a vérre menő politikai csaták egyáltalán nem az emberek érdekeit szolgálják.

- Az őszi önkormányzati választáson bekerült a szegedi képviselő-testületbe, a Fidesz-L.É.T. frakciót is vezeti. Miként értékeli az elmúlt évet különösen a választások tükrében?

- A 2014-es év egy igen aktív, sok feladattal és kihívással teli időszak volt. Elég, ha csak a választásokra gondolunk: országgyűlési, európai parlamenti, helyi önkormányzati választást tartottak hazánkban. A szegedi embereknek valószínűleg elegük is lehetett a sok politikából. Ennél még szomorúbb tapasztalatom volt, hogy a politikai kommunikációs kultúra sem változott a korábbi évben. Parttalan viták, személyeskedések és vérre menő csatározások jellemezték a szegedi politikai kommunikációt is. Bár én még csak nemrégiben léptem be a helyi politika világába, de azt már most tudom, hogy kommunikációs szempontból mit nem szeretnék csinálni a jövőben. Úgy gondolom, ügyek mentén, konstruktívan kell politizálni, és elsősorban azt kellene szem előtt tartani, hogy mi jó a szegedieknek. Szeged nem válhat pártpolitikai csatározások áldozatává! Ehhez viszont a tiszteletnek is meg kell jelennie, akár a közgyűlésben, akár azon kívül is minden olyan érintett viszonyában, akik képviseleti joggal rendelkeznek. A közgyűlés nem lehet fóruma a gúnynak és mások megalázásának, a személyeskedésnek és egymás sértegetésének. Szerintem a szegedi emberek nem ezt várják tőlünk.

- A választási kampány során többször hangoztatta, hogy Szeged nem fejlődik kellőképpen, nem tud élni az adottságaival, lehetőségeivel. Most készül a 2015-ös büdzsé, de ismertek már a 2014-2020-as uniós költségvetési időszakra vonatkozó fejlesztési elképzelések. Ezek alapján most hogyan látja a város lehetőségeit?

kozgyules52_gs

- Ami Szeged fejlődését illeti az utóbbi időszakban, láthattuk a véleménykülönbségeket a különböző beruházásokkal kapcsolatban. A tömegközlekedés fejlesztése minden nagyvárosban indokolt. Az ezzel kapcsolatos viták legtöbbje inkább arról szólt, hogy milyen áron, illetve milyen fenntarthatósággal valósult meg mindez. Elég, ha csak a mostani díjemeléseket nézzük. Az általános havibérlet ára 7000 forintra emelkedett 6830-ról, a tanuló- és nyugdíjas bérletért pedig 3585 forint helyett 4000 forintot kell majd fizetni, ami több mint 10%-os drágulást jelent csak ennél a két bérlettípusnál, a többiről már említést sem tennék. Mindeközben gyakran a városvezetés autómentes belvárosról álmodozik, úgy, hogy az ország egyik legdrágább tömegközlekedését teremti meg, ami bizonyosan utasszámcsökkenéssel fog járni. Burkolt áremelés a parkolási zónák átalakítása is. Szintén a városvezetéshez fűződik több száz parkolóhely korábbi megszüntetése, melyek információink szerint évi mintegy 400 ezer forintos bevételt hoztak darabonként, ami a tömegközlekedés fenntartásához járult hozzá. Az önkormányzat tulajdonában álló önkormányzati lakások bérletéről, a lakbérek mértékéről és a lakbértámogatásról szóló rendeletet is módosította a közgyűlés. A 2015–2019 közötti időszakban évi 4,5%-kal emelkednek a bérleti díjak. Ezek a költségek már így is egy jelentős bérlő réteg számára megfizethetetlenek - bizonyítja ezt az IKV sok százmilliós kintlévősége -, ám túl azon, hogy lassan a piacról inkább megéri lakást bérelni, ezzel a díjemeléssel az IKV-s ingatlanállomány piaci forgalomképessége is egyre csökken. A városvezetés megszorításokkal kapcsolatos kritikáinak egy része jogos, ugyanakkor nem lehet mindent a kormányra kenni. Nem gondolom, hogy csak megszorításokkal lehet egy költségvetést egyensúlyban tartani. Szeged valóban a lefojtott energiák városa. Miközben csökken a város lélekszáma, úgy látom, Szeged továbbra is elszigetelődik saját lehetőségeitől. Konkrét stratégiára volna szükség arra vonatkozóan, hogy tartós munkahelyteremtő beruházások érkezhessenek ide. A közvetlen térséggel való összekapaszkodás is komoly lehetőséget jelenthetne a városnak. A környékbeli települések vezetői már többször kezdeményezték ezt. Másfajta városmenedzsment is elképzelhető, nem csak a megszorítások logikája, ehhez azonban egy végiggondolt, koherens várospolitikai koncepció kellene, ami szemmel láthatólag hosszú évek óta hiányzik.

- Szegeden a baloldali városvezetés azt kommunikálja, hogy 500 millió forinttal kevesebb állami támogatás érkezik a városba 2015-ben, és ahogy az imént ön is utalt rá, a megszorítások egy részét – például a szociális rendszerben – ezzel magyarázzák…

- Valóban átalakította a szociális ellátások rendszerét a Fidesz-KDNP kormány, de az új támogatási rendszernek pont az a lényege, hogy emelkedik az állami támogatások összege, vagyis csúsztat a városvezetés.

Czibere Károly

szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkár is elmondta, hogy igazságos, átlátható és visszaélésektől mentes lesz a márciusban életbe lépő rendszer. Mivel a jövedelemkompenzáló támogatásokat teljes egészében a központi költségvetés finanszírozza, az adminisztrációt pedig a járási hivatalok intézik, ez nem az önkormányzatot terheli. A településeknek is nagy lesz a felelősségük, hiszen szabadon dönthetnek majd a támogatások nagyságáról és formájáról. Az elmúlt években a magyar kormány több feladatot és hatáskört levett az önkormányzatok válláról, aminek értelemszerűen a költségvonzatait sem utalja a településnek, ez a másik oldala annak, ha csökken az állami normatíva. Szegedet 28 milliárd forintnyi adósságtól szabadította meg a Fidesz-KDNP kormányzat, ami új lehetőségeket jelent a városnak. Kérdés, hogy tud-e vele élni. A hitelállomány kormányzati átvállalása előtt Szeged 14-féle hitelt törlesztett, melynek éves adósságszolgálata 2015-ben több mint 2,1 milliárd forint lett volna. Ennek nagy részétől megszabadult a város, ám most mégis megszorítások történtek. Elgondolkodtató, hogy miközben ezt az adóssághalmazt már nem kell törlesztenie a városnak, mégis miért kell árakat emelni például a tömegközlekedésben vagy a bérleti díjakat tekintve...

kozgyules60_gs

- A választópolgárok egy részét meglepte, hogy két frakció is alakult a jobboldalon. Ez miben hozott változást a napi munkában?

- Mindenekelőtt fontos leszögeznem: szó sincs semmiféle szakadásról! Természetesen kooperálunk, hiszen a KDNP az egyik legfontosabb partnerünk. Ugyanakkor napjainkra már a szegedi polgári közösség tagja a L.É.T. mozgalom is. A L.É.T. pontosan ott kívánja kifejteni tevékenységét, ahova mind ezidáig a polgári közösség el sem jutott. Köztudott, hogy a jobboldal soha nem folytatott közösségépítést a szegedi lakótelepeken. Ugyanakkor mindezt nem lehet és nem is szabad pártpolitikai szempontok alá rendelni. Az itt élő emberek érdekei mentén kell szolgálni. Ami a két frakciót illeti, valóban komoly együttműködésen alapuló, közös munkát képzelünk el. Viszont fontos azt is tudomásul venni, hogy nem kívánunk azonosulni az elmúlt hosszú évek során megtapasztalt szegedi politikai gyakorlattal. Erről már többször is nyilatkoztam, hogy valódi megújulásra van szükség. Személyek szintjén, a közösségi munka vonatkozásában és az integráció terén is igaz ez. A L.É.T. olyan integrációs erőt igyekszik képviselni, amelyben mindenki megtalálhatja a helyét. Számtalan olyan civil és mozgalmi kezdeményezés létezik, amelyek otthonául válhatnak az általunk elindított polgári platformnak. Úgy érzem, ideje annak, hogy ne csak egyéni és pártérdekekről, valamint egyfajta átörökített tehetetlenségről szóljon a szegedi jobboldal közéleti szerepvállalása, hanem a közösségépítés végre eljusson oda is, ahol még szó sem eshetett ilyenről. Befogadó közösséget kell építeni. Természetesen szükség van közösségi koordinátorokra is, valamint számtalan olyan tenni vágyó jó szándékú emberre, akik valóban segíteni kívánják szegedi embertársaikat.

- Többször említette, hogy az ügyek mentén politizálást tartja előremutatónak. Mondjon néhány példát, hogy a következő időszakban mely témák vagy társadalmi csoportok mellett kíván kiállni a Fidesz-L.É.T.?

let_karacsony23_kf

- Köztudott, hogy soha semmilyen pártnak nem voltam és nem is leszek a tagja. A választásokkor az én jelölőszervezetem legalább annyira volt a L.É.T., mint a Fidesz és a KDNP, ezért a frakciónkban mindenképpen szeretnénk, hogy a lakótelepeken élők problémái és az azokra nyújtott megoldások is előtérbe kerüljenek. Nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy Szeged lakossága elöregszik, számukra valódi közösségeket és programokat kell szerveznünk. Ez messze nem pártpolitikai kérdés, ezen a területen a civil szervezetekkel együttműködve hatékonyan lehet alkotni. Abban is segíteni fogjuk a lakosságot, hogy felkutatjuk a panelrekonstrukciós és belső épületgépészeti felújításokkal kapcsolatos uniós és kormányzati pályázatokat, s ezeket kiajánljuk a társasházi képviseleteknek és akár az önkormányzatnak. A saját kerületemben, Tarjánban is tapasztalom, hogy vannak olyan elhanyagolt közterületek, amelyeknek a rendezése fontos feladat. A Fidesz-L.É.T. frakció integrációban gondolkodik, minden olyan tömörülést, civil kezdeményezést meg kívánunk szólítani és kooperációra hívunk, mely a szegediek érdekeit képviseli, Önkéntes mozgalmunk, a L.É.T. – ahogy ígértük – kiterjesztette munkáját Szeged több panelkörzetére,

adventkor Tarján mellett Odesszában

, valamint az Északi városrészben és Rókuson is vártuk az embereket, mert hiszünk abban, hogy egymás ajándékai lehetünk, s azok sincsenek egyedül, akik lakótelepeken élnek. A Victor Hugo utcai Fidesz-irodát is élettel fogjuk megtölteni, célunk, hogy felrázzuk a szegedieket. Itt az ideje dolgozni az emberekért!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.