Közélet

Közgyűlés: új cégvezetőket választottak, megvonták Szentmihály részönkormányzatiságát + FOTÓK

Közgyűlés: új cégvezetőket választottak, megvonták Szentmihály részönkormányzatiságát + FOTÓK

2014. november 21., péntek
Közgyűlés: új cégvezetőket választottak, megvonták Szentmihály részönkormányzatiságát + FOTÓK
kozgyules_varosi44_gs

Visszavonták a biomassza-erőmű létesítéséhez adott tulajdonosi hozzájárulást, és három kivételével leváltották az önkormányzati cégek vezetőit a városatyák pénteken. Az új stadion építéséhez megadták a zöld lámpát.

A közgyűlés történéseit percről percre tudósítjuk 9 órától!

Az előterjesztéseket ide kattintva olvashatja el!

12.30:

Elfogadták az állandó bizottságok beszámolóit, kiírtak több vezetői pályázatot (Kövér Béla Bábszínház, Szeged MJV Önkormányzata Óvodák Igazgatósága, Nevelési-Oktatási Intézmények Gazdasági Szolgálata), és ezennel véget is ért az ülés! Botka László megerősíti, december 19-én tartja következő ülését a szegedi közgyűlés.

12.26:

22 igen, 1 nem és 6 tartózkodás mellett vonták vissza a biomassza-erőmű tulajdonosi hozzájárulását.

12.25:

Az önkormányzati gazdasági társaságok vezetőinek elbocsátásáról és az új igazgatók kinevezéséről is megszülettek a döntések. A VTV-re vonatkozó határozatot 22 igen, 2 nem és 4 tartózkodás, az IH-ra vonatkozót 26 igen, 2 nem és 1 tartózkodás, az IKV-ra vonatkozót 25 igen, 2 nem és 2 tartózkodással fogadták el. A többit 19 igen, 3 nem és 7 tartózkodással. Botka László jó munkát kíván az új cégvezetőknek a város érdekében!

12.20:

29 igennel fogadták el Szeged Megyei Jogú Város Stratégiai Zajtérkép és Intézkedési Tervét.

12.17:

Módosították a költségvetést, 19 igen és 10 tartózkodás mellett. Az új futballstadion építéséhez szükséges hozzájárulást 28 igen és 1 nem (LMP) mellett adták meg.

12.15:

Elérkeztünk a döntéshozatalhoz. A Botka László-féle SZMSZ-t - Lauer István javaslatának befogadásával - 18 igen, 9 nem és 2 tartózkodással fogadták el. Mihálffy Béla részönkormányzatokat érintő módosítója 11 igen és 18 nem mellett bukott meg. Megszűnt tehát Szentmihály és Petőfitelep részönkormányzata, lesz viszont Tápé, Szőreg és Kiskundorozsma mellett Gyálarétnek.

12.00:

Zárt ülés, majd tíz perc szünet, és máris indul a szavazás!

11.52:

Kosik Dénes (Fidesz-L.É.T.) nyújtott be interpellációt a polgármesterhez a kiskertesek ügyében. Érdeklődik, a szabályozási lehetőségek, a SZÉSZ és a településszerkezeti felülvizsgálatát követően mikor születhet döntés a beépíthetőség ügyében. Botka László válasza: a 2015. januári vagy februári közgyűlés elé kerül majd ez a téma, a beépíthetőséget pedig 5 százalékra fogják emelni. Kosik Dénes kiviszi neki a papírját, amire Botka László tollal jegyzi fel ígéretét! A fideszes politikus így már elfogadja a választ.

11.45:

Vége a vitának, újabb napirendi pontokra haladhatunk tovább. Számos előterjesztésen ugrunk át hozzászólás nélkül. El is érünk az interpellációhoz!

11.43:

Hüvös László támogatandónak tartja, hogy a cégek összevonásával hatékony rendszert alakítson ki az önkormányzat, ám a jelenlegi anyag szerinte nem mutatja meg ennek gazdasági hátterét, azt, hogyan és mennyit lehet majd megtakarítani a két tervezett egyesítéssel. Emellett azt is hangsúlyozza, a város cégei kevesebb pénzből gazdálkodtak az előző évek során, mint 2010-ben.

11.41:

Solymos László emlékeztet a 2010-es vezetőváltásokra: előző éjjel vagy a közgyűlés reggelén kerültek elő a nevek. Most egy hete ismert a jelöltek személye és munkássága.

11.37:

Nagy Sándor az SZKT működését veszi górcső alá mint "állatorvosi ló", a legsúlyosabb ügyben a trolibeszerzés körüli feljelentést nevezve. Mint mondja, a trolik sokkal hamarabb megérkezhettek volna, a 10-es troli hamarabb elindulhatott volna, ha a "cégvezetés nem indul saját városa ellen" - pluszban az árfolyamváltozás is drágította a beszerzést.

11.33:

Ménesi Imre (MSZP) azt mondja, vége a Fidesz-Jobbik mutyikoalíció által meghirdetett négyéves versenynek, melynek az volt a lényege, "ki tud többet lopni a szegediek pénzéből ravasz trükkökkel". Állítja: mostantól a jó gazda módjára vezetik majd az igazgatók a cégeket. Ménesi Imre szerint egyébként a Szegedi Vásár és Piac Kft. nyerte az említett versenyt. Csodálkozik ugyanakkor, hogy "nem találták ki a Hold őrzését vagy a napfelkelte ellenőrzését".

11.30:

Hüvös László (KDNP) megismétli, álláspontjuk szerint a többséget megilleti a vezetők megválasztásának joga. Ugyanakkor tisztázni kell, milyen út vezetett ide. November 5-én Solymos László arról nyilatkozott, ügyvédek világítják át a cégeket, és most már elbocsátásokról születhet döntés miközben néhány vállalkozáshoz még ki sem értek ezek a jogi szakemberek... Másrészt már most is kiírhattak volna pályázatot ezekre a posztokra, hiszen korábban a baloldal ezt kezdeményezte. Ez azonban valamiért nem történt meg.

11.27:

Solymos László szerint nehezen nevezhető alkalmasnak az a cégvezető, aki például nem hajtja végre az önkormányzat mint tulajdonos határozatait.

kozgyules_varosi43_gs

11.25:

Minden új cégvezető egy évre kap megbízatást, jövő ősszel pedig nyilvános pályázatot írnak ki ezekre a posztokra - jelenti be Botka László.

11.23:

Haág Zalán (KDNP) nehezményezi, hogy tisztességtelenséggel vádolnak tisztességes embereket, illetve bírálja azokat az okokat, amelyekkel vissza akarnak hívni igazgatókat. A Ritek Zrt. például pénzügyileg sikeresen gazdálkodott az elmúlt években, most ért el első helyezést egy kormányzati közbeszerzésen, 148 milliós pályázatot nyert. Ezt a vezérigazgatót éppen köszönet illetné! A Szint Kft. esetében pedig alkalmatlanságra hivatkoznak, miközben a cég nem működött több támogatásból, mint 2010 előtt. Ráadásul a régi (új) vezető esetében a cég vállalkozási üzletága veszteséges volt, míg tavaly komoly nyereséget termelt ez a divízió. Haág Zalán sajnálattal látja, hogy a revans és a bosszú sejlik fel az előterjesztésből, miközben a polgármester az alakuló közgyűlésen azt ígérte, nem lesz revans.

11.20:

Szentgyörgyi Pál alpolgármester folytatja, aki az elmúlt négy évben is sokat bírálta a cégvezetők teljesítményét. Mint mondja, itt az ideje, hogy lezárjuk ezt az időszakot, mikor olyan vezetőket neveztek ki, akik semmiféle irányítói tapasztalatokkal nem rendelkeztek, mikor többet költött az IKV például jogi tanácsadásra, mint ingatlanfelújításra, vagy akiket képviselők, ügyvédek irányítottak. A Fidesz-Jobbik négy évig védte az igazgatókat, pedig tudta, hogy gyalázatos dolgok történnek a cégektől - fogalmaz.

11.11:

Botka László arról beszél, hogy 2010-ben a Fidesz-Jobbik közgyűlési többség rapid módon leváltott minden cégvezetőt, olyanokat is, akik több cikluson átívelve jól dolgoztak, majd politikai, rokoni, baráti szálak alapján nevezett ki új vezetőket. Aztán évről évre emelték a cégek működési támogatását. Az idei választási eredmény szerinte jelzi, a város lakosság érezte a közszolgáltatások folyamatos romlását. Indítványai azt szolgálják, hatékonyabban, megalapozottabban dolgozzanak tovább a cégek, így összevonásokra tett javaslatot két esetben, további kettőben pedig az összevonások előkészítésére. Célja, hogy szakmai alapon közelítse meg a cégeket, mert azok működése kihat a szegediek mindennapi életére. Akik megfelelően végezték munkájukat, a város érdekében, azok a helyükön maradhatnak (három igazgató). Négy vezetőnek alkalmatlanságra hivatkozva mondanak fel erős indokokkal. A többiek esetében az azonnali hatályú felmentés következik egyéves felmondási díjjal. Személyi javaslatot is előterjesztett a polgármester a cégek vezetésére, igazgatótanácsi és felügyelőbizottsági tagságára. Az átláthatóság kedvéért az ellenzéki valamennyi felügyelőbizottságban helyet kapott. Végezetül a közgyűlés most visszavonhatja a biomassza-erőműhöz adott korábbi tulajdonosi hozzájárulását.

11.06:

Haladunk tovább, néhány napirendi ponthoz nincs hozzászólás. Meg is érkeztünk az önkormányzati céges előterjesztésekhez.

11.04:

Nógrádi Tibor következik, aki ismerteti, a szegedi labdarúgás 115 éves történetében harmadik alkalommal történik stadionépítés, ez a létesítmény méltó lesz a városhoz.

11.03:

Tóth Péter jelzi, a helyi ultrák bojkottálják a püspök csapatát, többek között azért, mert az új stadionba "vizeletmintával" lehet majd bejutni... Így szerinte kérdéses, milyen igényeket is szolgál ez a beruházás.

11.01:

Szentistványi István megismétli, ha elvi okokból ellenzi a városvezetés a stadionépítéseket, akkor ebben a gyakorlati eseten is elvszerűen képviselnie kellene ezt az álláspontot.

11.00:

Nógrádi Tibor arról beszél, hogy Szegednek szüksége van uszodára, csarnokra, stadionra. A kormány épít uszodát és csarnokot is, kár így a stadionokra kiélezni a dolgot. Megköszöni mindenkinek, aki 2008 óta - amikor Pistrui László azt mondta, amíg ő itt van, Szegeden nem lesz labdarúgás és stadion - segítette, támogatta a szegedi focit. Az ide érkező fejlesztési forrásokat pedig el kell fogadni - jelenti ki. Ígéri, tele lesz az új stadion.

10.56: Nagy Sándor alpolgármester sem támogatja az adózók pénzének stadionépítésre költését. Ugyanakkor hozzáteszi, ha az önkormányzat megakadályozza a szegedi beruházást, akkor sem jut több pénz a helyi szociális kiadásokra, a tömegközlekedésre vagy a szabadidősport támogatására. "Egy társadalmi igényt szolgál ez a stadion, csak túlzott mértékben, túl drágán" - ismeri el, nem olyan fekete vagy fehér ez a dolog, ahogy az LMP szemléli. 10.52: Szentistványi István hangoztatja, az LMP határozottan ellenzi a stadionépítést. Jelzi, nem igaz, hogy a városnak nem kerül pénzbe a beruházás vagy a későbbi fenntartás. Inkább a szabadidősportos és rekreációs lehetőségeket kellene finanszírozni - mondja. Azt is megjegyzi, egy értékes zöld terület veszik el a város számára a fejlesztéssel. 10.49: Következik az új futballstadion építéséhez szükséges közgyűlési döntés ügye. Botka László jelzi, többhetes egyeztetést folytattak az egyházmegye, a labdarúgóklub képviselőivel a külső infrastruktúra építése témájában. Az 58 millió forint körüli összeget a beruházó és az önkormányzat elfelezi. Ezután indulhat meg a hatósági engedélyeztetés. Politikusi és magánemberi véleménye persze megvan arról, hogy a kormány százmilliárdokat költ az adófizetők pénzéből focistadionok építésére - különösen, hogy Szegeden a foci "az elmúlt években a második megsikeresebb sportág lett az alpesi sí mögött." 10.48: Szentgyörgyi Pál érdekesnek tartja, hogy a Fidesz korábbi polgármesterjelöltje elhatárolódik a kormány szociálpolitikájától, miközben a kampányban a kormány meghatározó embereivel mutatkozott, fényképezkedett, és az ő támogatásukra hivatkozva állította, egyedül ő oldhatja meg Szeged problémáit. Felszólítja, számoljon el az elköltött több száz milliós kampánypénzzel, ami több, mint amennyit jövőre Szeged a szociális kiadásokra fordít. 10.45: Botka László érdekesnek tartja, hogy a fideszesek antidemokratikusnak nevezik a polgármestert, aki átvezette a törvényi szabályozást, most pedig az önkormányzatot kérik, hogy pótolja a szociális szféra állami elvonásait. 10.42: Kothencz János (Fidesz-L.É.T.) kíváncsian hallgatta az eddigi vitát. Szociális szakemberként úgy véli, nincs az a pénz, mely elégséges lenne százezrek bajba esettségének orvoslását. Nem tartja helyesnek, ha bármely politikai intézmény pénzt von el a szociális szférától. Az önkormányzat feladata, hogy lehetőségeihez mérten tompítsa a szociális nehézségeket. A szociális érzékenység, a szolidaritás nem lehet pártpolitikai kérdés, firtatni kell a tabunak nevezett kérdéseket is a rászorulók érdekében. 10.40: Póda Jenő jelzi, a DK programjában szerepel az ingatlanadó. Megnyugvással hallotta egyébként, hogy Botka Lászlóék nem terveznek helyi adót. Egyébként szerinte azért tartunk ott, ahol, mert 2002 és 2010 között a baloldal eladósította az országot, hitelből folytatott szociálpolitikát. Szegeden pedig az elmúlt években nem történtek lépések a helyi adóbevételek, az iparűzési adóbevételek növelésére, ezen kellene dolgozni. 10.38: Az LMP-s hozzászólás végét demagógnak tartja a polgármester. Vajon hogy lehetne a stadionprogramot helyi döntéssel lefújni, és kezdeményezni, hogy a Szegedre érkező 3 milliárd forintot inkább szociális kiadásokra fordítsák? - kérdezi. 10.36: Szentistványi István cinikusnak tartja a Fidesz hozzáállását a kérdéshez. Azt kommunikálják, senkit sem hagynak az út szélén, közben pontosan az ellenkezője történik: a társadalom egyharmadát gyakorlatilag ellehetetlenítik, hogy a társadalom egésze fejlődni tudjon. Érthetetlennek tartja ebben az összefüggésben, hogy a szegedi MSZP-s városvezetés elfogadja a helyi stadionépítést, szerinte itt ellentmondás van. 10.35: Binszki József arról beszél, a kormány a közmunkaprogramba, stadionépítésre csoportosít át a szociális szféra erősítése helyett. Ráadásul nem a saját pénzével teszi ezt, hanem az adófizetőkével, így a szegedi adófizetőkével. 10.32: Botka László jelzi, Szeged azon kevés hazai települések közé tartozik, ahol a lakosság semmiféle helyi adót nem fizet, annak ellenére, hogy milyen kormányzati nyomás nehezedik rá. Visszautasítja Póda Jenő szavait, miszerint ingatlanadót terveznének. 10.30: Tóth Péter is bírálja a kormány álszent politikáját, mellyel szinte kényszert gyakorol a 3200 településre az önálló adók kivetése ügyében, hiszen folyamatosan csökkenti támogatásukat. 10.26: Kozma József ismét jelzi, a törvény arról szól, hogy a kormány áttolja az önkormányzatoknak a segélyezési feladatokat, lecsökkentik az erre szóló pénzt, 2010-hez képest hatodára, majd azt mondja, lehetőségeikhez mérten mégis finanszírozzák a szociális szférát. A bevételeiket pedig adókivetéssel tudják emelni az önkormányzatok. Kozma szerint erről a jobboldali többségű testületek bizonyosan másként gondolkodnak, mint a baloldali szegedi. 10.20: Nagy Sándor szerint Póda Jenő összemosta a szegénységet a munkanélküliséggel. Az elmúlt négy alatt szerinte az alacsony jövedelműek adóterhei növekedtek, a közmunkából pedig nem lehet visszakerülni a normális munkaerőpiacra, és a szociális ellátásokat ötödik éve szorítja vissza a kormány, annak terheit az önkormányzatokra zúdítva. A fejlesztési tervezést illetően pedig az utolsó pillanatban van már az önkormányzat, fontos az erre szánt forráskeret emelése. 10.17: Solymos László egészen elképesztőnek nevezi Póda Jenő gondolatmenetét, miközben a kormány évente sok száz milliót von el Szegedtől, és felesleges kiadásokra fordít. "Nincs ilyen terv" - jelenti ki Solymos az ingatlanadó kapcsán. 10.15: Póda Jenő (KDNP) beszél arról, hogy idén nem kell költségvetési koncepciót készíteni, illetve arról, hogy a helyi szocialisták folyamatosan mindenért a kormányt hibáztatják. Kiemeli, a kormány a munkavállalás irányába szeretné terelni az embereket, ezért csökkentené a segélyezést. Kérdés, hogyan vállal felelősséget a baloldali többség Szegeden a segélyezés bővítéséért, honnan lesz több száz millió forint arra. Ő és frakciótársai a bérből és fizetésből élőkkel szolidárisak, azokkal, akik nem ilyen-olyan segélyekből rakták össze megélhetésüket, hanem kemény munkával. Információi szerint a városvezetés ingatlanadóval növelné a bevételeket, hogy legyen pénz szociális kiadásokra. Kérdezi a polgármestert és az alpolgármestert, lesz-e tízezres, százezres mértékű ingatlanadó Szegeden! 10.12: Szentgyörgyi Pál gazdasági alpolgármester beszél az előterjesztésről. Azt mondja, a Fidesz-Jobbik idén korábban olyan előirányzatokat tett a költségvetésbe, melyeknek nem volt fedezetük, hiszen az ingatlanértékesítésből nem származik annyi bevétel, mint amennyit a jobboldal jelzett. Eddig 2014-ben mintegy 90 millió folyt be egyébként. Most a közgyűlésnek törölnie kell az említett előirányzatokat. Emellett növelni kell a fejlesztések előkészítését segítő keretet. 10.09: Solymos László alpolgármester ülésvezetőként újabb napirendi pontra tér át, ez az anyag a költségvetést érinti, annak első félévi teljesítését, illetve módosítását. 10.08: Nagy Sándor fejti ki véleményét arról, hogy a bizottságok ellenőrző és politikai kezdeményező szerepe az új SZMSZ-szel sem fog csökkenni. 10.06: Nógrádi Tibor a szentmihályiak számára összefoglalja a mai napot: Lauer István előterjesztésére Szentmihály elveszíti 2010-ben kivívott részönkormányzati státuszát. Ezt nagyon sajnálatosnak tartja. 10.05: Mihálffy Béla pontosítja Botka korábbi kijelentését, miszerint a kétharmados parlament kényszerítené rá, hogy a részönkormányzati tagok névsorát a polgármester terjessze a közgyűlés elé. Ez 1990 óta így van. 10.01: Tóth Péter a következő hozzászóló. Kérdezi, milyen metódusban jelölhetnek majd részönkormányzati tagokat az egyes városrészekben élők. Botka László úgy felel, egyeztetni fog a négy érintett városrész öt képviselőjével. Mózes Ervin vázolja a technikai elképzeléseket. 10.00: Szentistványi István nem tartja elegánsnak az LMP támogatottságára való utalást. Szavazóik a polgármester személyére adott esetben a Fidesz jelöltje ellen szavaztak - jegyzi meg. 09.56: Kosik Dénes (Fidesz-L.É.T.) szerint senki sem kérdőjelezte meg, hogy a közgyűlés válassza meg a részönkormányzati tagokat. Ugyanakkor egyetért Mihálffy Bélával, az SZMSZ-ben benne kellene lennie, ha a polgármester bárkivel is egyeztetni akar, mert a jelenlegi javaslat alapján akár bárkit egyetlen ajánlás birtokában a közgyűlés elé terjeszthet megválasztásra, nem törődve azzal, hogy az adott személy mekkora támogatást élvez a városrészben. Igenis figyelembe kellene venni, ki mennyi ajánlást kap a városrészben élőktől. Botka László válasza: kizárólagos és átruházhatatlan polgármesteri hatáskör a részönkormányzati tagok jelölése, ez egy új törvényi szabályozás folyománya, amit a kétharmados Fidesz-kormány kezdeményezett, szerinte antidemokratikus módon egyébiránt... 09.55: Botka szerint már csak Szentistványi István nosztalgiázik az előző közgyűlés kapcsán, ami érthetővé teszi, miért csak 1,5 százalékot kapott októberben az LMP. 09.53: Szentistványi István kér szót: jelzi, az előző ciklusban a polgármester számos SZMSZ-módosító javaslatát befogadta, ezek tényleges hatásköröket, érdemi politikai munkát adtak a bizottságoknak, ami a demokratikus működés alapvető feltételének tekinthető. Most visszalépés következik be, szavazógéppé degradálódnak a bizottságok, már eldöntött kérdésekről szavaznak színjátékként. 09.52: Botka is antidemokratikusnak tartja a folyamatot, nem szavazta meg a parlamentben a polgármesterek jogköreit erősítő törvényeket, de mint mondja, köteles azokat alkalmazni. 09.51: Ismét Mihálffy Béla a részönkormányzati választásról. Mint mondja, az SZMSZ-ben nem szerepel, hogy a polgármester egyeztetni fog az egyes önkormányzati képviselőkkel. Botka megerősíti, az új rendszerben több dorozsmai kapcsolódik be a jelölésbe, mint mikor szerény létszámú gyűlést tartottak, egyébiránt egyeztetni fog az önkormányzati képviselőkkel. Mózes Ervin címzetes főjegyző hozzáfűzi, a részönkormányzat a törvények szerint kvázi bizottság, a jelölésében a polgármesternek van szerepe, a közgyűlés hoz ezután döntést, a népnek soha nem nyílt közvetlen választási lehetősége. 09.50: Szentgyörgyi Pál (MSZP) gazdasági alpolgármester emlékeztet, szűk közgyűlési többségével a Fidesz-Jobbik az előző ciklusban olyan SZMSZ-t alkotott, mely megnyirbálta a nép által közvetlenül választott polgármester jogköreit, például hogy beleláthasson a cégek működésébe. Emiatt bukott meg szerinte most a jobboldal. Antidemokratikus volt a bizottságok összetételének kialakítása is 2010-ben. A szegediek most arra szavaztak, hogy a polgármester visszakapja jogköreit. 09.46: 10 igen, 14 nem és 1 tartózkodás mellett ezt elutasítja a közgyűlés. 09.45: Haág Zalán üzeni Tóth Károlynak, azon a damaszkuszi úton volt, aki leesett a magas lóról, egyébként Tóth akkor fedezte fel magában a demokratát, mikor megszűnt az előző rendszer, melynek szolgálója, haszonélvezője volt, KISZ-titkárként is. Nógrádi Tiborhoz hasonlóan kérdezi, szót kaphat-e a szentmihályi részönkormányzat megjelent képviselője. 09.44: Nógrádi Tibor visszautasítja a szentmihályiak megsértését. Botka pedig Szentmihály polgármestereként utasítja vissza Nógrádi szavait. 09.42: Szentistványi István (LMP) hiányolja, hogy az SZMSZ-tervezetben nincsenek kiemelve az új, módosított részek. Nehezményezi, hogy csökkennek bizonyos bizottságok jogkörei, ezek átkerülnek a polgármesterhez és a három alpolgármesterhez, így kisebb lesz szerinte a demokratikus kontroll. Az LMP-s politikus szerint álságos, hogy az MSZP bírálja a Fidesz országos hatalomgyakorlási technikáját, majd helyben maga sem viselkedik másként... Indítványának lényege egyébként, hogy a közgyűlés előterjesztései 11 nappal az ülés előtt legyenek nyilvánosak, megismerhetőek, a város lakói számára véleményezhetőek. 09.39: Tóth Károly (MSZP) szerint furcsa bája van annak, hogy most Haág a demokrácia szószólója, aki perceket hagyott a korábbi ciklusban tíz-, százmilliókat érintő, táskából előhúzott javaslatok megfontolására. Amúgy azt mondja, mindenkinek meg kell adni a változás és a fejlődés jogát, aki felfedezi magában a demokratát. 09.37: Botka László válasza: az ehhez szükséges informatikai fejlesztés elindult, a bizottságok tagjai elektronikusan mindent el fognak érni nagyon rövid időn belül. 09.36: Haág Zalán (KDNP) jelzi, sajátos és elszomorító, hogy politikai indokokból változtatják véleményüket a szocialisták, akik maguk szüntetnék meg Petőfitelep részönkormányzatát, melyet az előző ciklusban ők kezdeményeztek. Szentmihály önállóságának csorbítását is elhibázottnak nevezi. Az SZMSZ-módosítás kapcsán ismét kéri, kezdeményezi, valamennyi önkormányzati képviselő előzetesen is ismerhesse meg az összes bizottság napirendjén szereplő előterjesztéseket. 09.35: Botka László visszautasítja a sötét múltra való utalást, és javasolja, minden önkormányzati körzetben hozzanak létre a képviselők lakossági tanácsadói testületeket. 09.32: Már 1330-ban megjelenik Szentmihály az évkönyvekben önálló településként, így furcsa egy 1972-es elnöki tanácsi rendeletre hivatkozni, az Árpád-kor dicsőbb, mint a kommunista múlt - így Tóth Péter (Jobbik). Olyan folyamatok zajlottak ott 1990 óta is, amik az önállóságot erősítik. 09.30: Nógrádi Tibor (Fidesz-L.É.T.) kéri Lauer Istvánt (MSZP), vonja vissza a szentmihályi részönkormányzatot megszüntető javaslatát. Szerinte a kicsi önrendelkezési jogával példásan élt Szentmihály, ezt megvonni visszalépés, sőt: bűn. Botka válasza: hozzon létre Nógrádi Tibor lakossági tanácsadó testületet, mert Szentmihály mindig Szeged része volt, nincs önálló múltja. 09.26: Botka László szerint az önrendelkezés Szeged egészében érvényesül, egy választott testület van, ami most ülésezik. A részönkormányzatok tagjait pedig sehol sem a helyiek választják, hanem a közgyűlés. Debrecenben és Pécsett sem működik ez másként. Az egyik helyen maguk az önkormányzati képviselők alkotják a városrészi részönkormányzatot, a másik helyen pedig a polgármester tetszőlegesen jelöl. Úgy folytatja, eddig Szegeden a lakosság kis része választott, mégpedig zárt listák alapján, pártpolitikai alapon! A lakosság itt megtartja a jelölés jogát, majd a polgármester a helyi önkormányzati képviselővel, képviselőkkel egyeztetve készíti elő javaslatát a közgyűlés számára. Figyelembe veszi az ajánlások számát és a helyi közéleti ismertséget is. Amúgy az önálló történelemmel, kultúrával rendelkező városrészek számára adna részönkormányzatot, ezek Tápé, Szőreg, Kiskundorozsma és Gyálarét. Persze nincs akadálya, hogy lakossági fórumokat tartsanak az önkormányzati képviselők, más funkciója amúgy nincs egy részönkormányzatnak, pénzügyi mozgástere sincs. 09.24: Botka László bejelenti, december 19-én lesz a következő közgyűlés. Az SZMSZ kapcsán Mihálffy Béla (Fidesz-L.É.T.) ismerteti módosító indítványát. A részönkormányzati választásra vonatkozó polgármesteri előterjesztést antidemokratikusnak nevezi - a polgármester jelölhetné a tagokat azok közül, akiket a helyi közösség javasol. Mihálffy szerint az eddigi gyakorlathoz hasonlóan a jövőben is figyelembe kellene venni, ki hány ajánlást kapott, ennek sorrendjében kellene előterjesztenie a polgármesternek a listát a közgyűlés elé. Botka javaslata szerinte megvonja a döntés jogát a helyi közösségektől, így a dorozsmaiaktól, ráadásul a rendszer nem is egyszerűsödik. 09.22: Az egyes helyi közszolgáltatások ellátásáról szóló 53/2004. (XI.30.) Kgy. rendelet módosítása az első pont, a kéményseprési ügyhöz nincs hozzászólás. Következik az SZMSZ módosítása. 09.20: Következik a napirend elfogadása. 29 igennel egyhangúlag történik ez meg. 09.19: Binszki József ügyrendi megszólalása: megalakult a DK-frakciója is három fővel, ő maga a vezetője. 09.18: Szentistványi István (LMP) is bírálja a központi költségvetést. Mint mondja, Szeged városnak a saját mozgásterén belül felelősen kell döntenie a jövő évi büdzséjéről, úgy, hogy az ne vezessen további szociális katasztrófahelyzetekhez a konkrét emberi sorsokat illetően, azaz helyi szinten kell valahogy kompenzálni a kieső forrásokat, baloldali megoldást keresve. 09.14: Binszki József (DK) döbbenten tapasztalta, hogy a költségvetés tervezetét az önkormányzati választás után terjesztette elő a kormány, ez pedig brutális megszorításokat, 1700 milliárdnyi elvonást tartalmaz. Az önkormányzatok támogatása évek óta csökken, több pénzt vont el a kormány, mint amennyi feladatot átvállalt. 2015 pedig az adóemelések éve lesz, ami a lakosságot komolyan sújtja majd, jelenleg az ország ellehetetlenítése folyik szerinte. Botka László kiegészíti a DK-s politikust: jövőre közel 0,5 milliárdot von el a kormány 2014-hez képest. A szociális ellátórendszert érinti a legbrutálisabb kurtítás. A másik megjegyzése, hogy megszüntették az önkormányzati költségvetési tervkoncepció intézményét. 09.11: Nagy Sándor bejelenti, hogy megalakult az Együtt-frakció, melyet Kormos Tibor vezet. Napirend előtt arról szól, hogy Szeged az egyik nyertese volt a 2007-2013-as uniós ciklusnak, egy főre számítva a nagyvárosok közül ide jutott a legtöbb fejlesztési támogatás. Ezek a projektek még zajlanak, például a partfalberuházás. A kormányzati szervekkel való korrekt szakmai együttműködés mellett alakítja ki most a városi apparátus a következő időszak fejlesztési pályázatait, terveit. Az önkormányzat számára 32 milliárd forint forrás dedikáltan már rendelkezésre áll, a további elérhető keretet a kormányzat csökkentette, ám az önkormányzat célja a lehetőségeinek maximális érvényesítése. 09.08: Tóth Péter (Jobbik) a decemberi közgyűlésre nyújt(ott) be indítványt a kiskertesek lehetőségei kapcsán. Erről beszél, konstruktív hozzáállást kér a közgyűléstől a Családok a Kiskertekért Egyesület kezdeményezéséhez, az 5 százalékos beépíthetőség mellett kardoskodva. Botka László bejelenti, konszenzus van arról, hogy a központi szabályok által lehetővé tett legmagasabb beépíthetőséget biztosítja majd az új SZÉSZ, ez 5 százalék lehet. 09.03: Napirend előtt Kozma József (MSZP) az első. Bejelenti, megalakult az MSZP-Összefogás Szegedért frakciója 13 fővel, legnagyobb frakcióként, Kozma József vezetésével. Céljuk a város egészének szolgálata. Egy országos ügyet érint a továbbiakban: a központi költségvetést, annak a szociális segélyezést és a közmunkát érintő részét. Azt mondja: Szegednek csökkenő központi összeg jut szociális segélyezésre, a kieső forrást saját bevételeiből kellene pótolnia a városnak, ami szinte lehetetlen. 09.00: Rózsavölgyi József (Fidesz-L.É.T.) ezúttal teszi le az esküt. Botka László gratulál mandátumához. 08.57: Megérkezett a polgármester és a címzetes főjegyző, kezdődik az ülés. Néhány perc még van 9-ig, egy-két képviselőt a folyosóról kell behívni. 08.40: Ahogy többször megírtuk, három kivételével az összes önkormányzati cégvezetőt menesztheti ma a szegedi közgyűlés. Alkalmatlanságra hivatkozva küldené el a polgármester Erdei Pétert (Szegedi Vásár és Piac Kft.), Nagy Ferencet (IKV Zrt.), Miklós Pétert (Szint Kft.) és Tóth István Tibort (SZKT), tőlük végkielégítés nélkül köszönnének el. 08.35: Jó reggelt kívánunk, köszöntjük Önöket a városháza díszterméből!

A közgyűlés elé:

Rendes ülést tart pénteken 9 órától Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlése. Egyebek mellett szó lesz az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról (SZMSZ) szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálatáról, az új futballstadion építéséhez szükséges közgyűlési döntésekről, Szeged Megyei Jogú Város Stratégiai Zajtérkép és Intézkedési Tervének elfogadásáról, döntések születhetnek az önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok vezetőiről, felügyelőbizottsági tagjairól, valamint a százszázalékos önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok átszervezéséről. Ahogy arról már többször beszámoltunk, Botka László polgármester az önkormányzati cégek vezetőinek leváltására tett javaslatot - a Szegedi Környezetgazdálkodási Kft. (Makrai László), a Szegedi Vadaspark Nonprofit Kft. (Veprik Róbert) és a Szegedi Szabadtéri Játékok Nonprofit Kft. (Herczeg Tamás) kivételével -, és már meg is nevezte az új jelölteket, akiket szerdán a pénzügyi vagyongazdálkodási bizottság ülésénSolymos László alpolgármester mutatott be. Az MSZP, DK, Együtt alkotta többség minden bizonnyal meg is szavazza meg az új igazgatókat, illetve a cégösszevonásokat.

Ez lehet az új felállás

TÁRSASÁG

Új igazgató

100%-os önkormányzati tulajdonú cégek

IKV Zrt.Kardos Kálmán
Szegedi Közlekedési Kft.Kojedzinszky Richárd
Szegedi Vásár és Piac Üzemeltető Kft. és Szegedi Városkép Kft.Németh István
SZINT Szegedi Intézménytakarító Kft.Hegedűs János
Szegedi Ifjúsági Ház Nonprofit Kft. és Városi Televízió Szeged Nonprofit Kft.Jávorszky Iván
RITEK Zrt.Drégelyi Zoltán
Szeged Pólus Nonprofit Kft.Csanádi Zoltán
Szegedi Testamentum Kft.Molnár Tamás
Szegedi Sport és Fürdők Kft.Horváth András

Többségi tulajdonú önkormányzati cégek

Dorozsmai Nagybani Piac Üzemeltető Kft.Németh Zoltán
Szegedi Hőszolgáltató Kft.Kóbor Balázs

Fókuszban az SZMSZ

Botka László új SZMSZ elfogadására is javaslatot tett a baloldali többségű közgyűlésnek. Ez a tervezet számos, korábbi bizottsági jogkört adna (részben vissza) a polgármesternek. Több elemét ugyanakkor össztűz alá vett az ellenzéki Fidesz-L.É.T. és az LMP is. Csütörtöki sajtótájékoztatóján a Fidesz-L.É.T. frakció úgy fogalmazott: a helybéliek demokratikus jogait készül csorbítani a városvezetés azzal, hogy antidemokratikus módon polgármester jelölné ki a részönkormányzatok tagjait az új SZMSZ-tervezet szerint. Az ellen a szocialista javaslat ellen is tiltakozásukat fejezték ki, mely Szőregnek, Tápénak, Kiskundorozsmának és újonnan Gyálarétnek biztosítana részönkormányzatiságot, és elvenné azt Szentmihálytól és Petőfiteleptől. Mihálffy Béla módosító indítványt nyújtott be, melyben azt szerepel, hogy a részönkormányzatok tagjai olyan sorrendben szerepeljenek az ajánlások alapján összeállított listán, ahány helybéli lakos támogatja őket. A kérdésről név szerinti szavazást fognak kezdeményezni a közgyűlésen. Az új SZMSZ-szel kapcsolatban a másik problémája a Fidesz-L.É.T.-nek, amit az LMP-s Szentistványi István is kifogásol, nevezetesen, hogy a tervezet szerint a közgyűlés előtti pénteken délután, tehát alig 7 nappal a döntéshelyzet előtt lesznek csak megismerhetőek az előterjesztések, illetve hogy a módosító javaslatokat a testületi ülés előtti harmadik napon délutánig kell benyújtani. 2010-től 14 nappal az ülés előtt már elérhetőek voltak az előterjesztések. A Fidesz-L.É.T. azt javasolja, hogy szülessen kompromisszum, s akárcsak az LMP, ők is a 11 napos határidőt támogatnák.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.