Közélet

Műszaki vizsga nélkül döcög a forgalomban a mopedautó

Műszaki vizsga nélkül döcög a forgalomban a mopedautó

2014. szeptember 10., szerda
Műszaki vizsga nélkül döcög a forgalomban a mopedautó
mopedauto

Kicsi, olcsó és gazdaságos, időszakos műszaki vizsga nélkül azonban egy négy keréken járó közúti veszélyforrás a mopedautó. Szerelőt kérdeztünk a Szeged útjain is egyre népszerűbb járgányról.

A négykerekű társadalom legalsó lépcsőfokát jelentik a Szegedi utakon is egyre népszerűbb mopedautók. Persze ez nem feltétlenül negatívként értékelendő: kicsi mérete lehetővé teszi a szűk helyre parkolást, még kisebb fogyasztásának köszönhetően pedig a szűkösebb anyagi keretből gazdálkodók számára sem megfizethetetlen a fenntartása. Főképp ezen indokok miatt választják sokan a praktikus kisautót, vásárlás előtt azonban nem árt tisztában lenni a negatívumokkal is. "A kocsikat kétévente időszakos műszaki vizsgára kell vinni, melyre a mopedautó nincs kötelezve. Ez első hallásra pozitívnak tűnik azok számára, akik sajnálják kifizetni a vizsgálat több tízezer forintos költségét, a mopedautó azonban ugyanúgy elhasználódik, mint bármelyik társa az utakon. Mivel nem kell vizsgáztatni, így senki sem foglalkozik vele, ha lóg egy gömbcsukló, vagy bármilyen más alkatrész. Az autó ugyanúgy a forgalom részét képezi, hibás működése más autók utasait is veszélyezteti" - mondta el a SZEGEDma.hu kérdésére

Karácsonyi Sándor

autószerelő. Uniós és hazai szabályzás szerint egyaránt legfeljebb 4 kW teljesítményű, maximum 45 km/óra végsebességű, segédmotoros motorkerékpárnak minősítik a járművet, a lassúság azonban nem egyenlő a biztonsággal, sőt - az utakon sokszor mozgó útakadályként tekintenek rájuk az autósok. Sebessége egy kismotoré, szélessége azonban nem, így az egész sávot feltartja maga mögött, a türelmetlenebb sofőrt pedig veszélyes előzésre is sarkallhat. "Biztonsági szempontból annyival jobb csupán ez az autó a robogónál, hogy vihar esetén nem ázik el. Gyűrődési zóna, ami ütközéskor megvédi az utast, szinte nincs is, a legkisebb baleset is komoly sérüléseket okozhat" - emelte ki az autószerelő. Mivel viszonylag újnak, és nem túl elterjedtnek számít a hazai utakon, a mopedautók javítására még nincs túl nagy alkatrészbázis itthon, így javításuk is több időt vehet igénybe a megszokottnál. Talán az időszakos műszaki vizsga alóli felmentés, és a kocsi relatíve ritkasága is hozzájárul ahhoz, hogy az autószerelőhöz még egyetlen mopedautó sem került, hangsúlyozta azonban: a nagyobb teljesítményű kocsikhoz hasonlóan itt is elhasználódnak az alkatrészek, melyek kis sebesség mellett is komoly baleseteket okozhatnak. A magas súlyponthoz járó viszonylag keskeny nyomtáv szintén bizonytalanná teszi az élesebb kanyarokban, bár nagy sebességgel kanyarodni úgysem tudunk vele. A kötelező rendszám bevezetése után jogszabályilag tisztázottá vált itthon is a mopedautó helyzete, a műszaki engedélyeztetés és regisztrálás azonban újabb összegeket emésztett fel, ami miatt a gazdaságos kisautó sokat vesztett a fényéből. Használtan 2-300 ezer forintért hozzájuthatunk már egyhez, de a tolatóradarral, automata váltóval felszerelt változatok másodkézből másfél-kétmillió forintot érnek - ebből az árból más egy új-újszerű személyautót is vásárolhatunk. Ezek fogyasztása ugyan meghaladja a mopednél ígért 2,5-3 litert, azonban a városon kívül sem tolják le az embert az útról.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.