Közélet

Orbán-beszéd: elemzők szerint nyomásgyakorlás lehet a The New York Times cikke mögött

Orbán-beszéd: elemzők szerint nyomásgyakorlás lehet a The New York Times cikke mögött

2014. augusztus 3., vasárnap
Orbán-beszéd: elemzők szerint nyomásgyakorlás lehet a The New York Times cikke mögött
Németh Zsolt; Orbán Viktor

Gazdasági érdekcsoportok akarnak nyomást gyakorolni Magyarországra a The New York Timesban megjelent, a miniszterelnök tusnádfürdői beszédével foglalkozó cikkel - vélik a közszolgálati televízió Híradója által megkérdezett politikai és gazdasági elemzők. Szerintük a cikk mögött álló gazdasági szereplőket leginkább a bankadó és a reklámtörvény zavarja.

Az amerikai lap internetes oldalán pénteken megjelent szerkesztőségi állásfoglalásban azt írta: Magyarországon megszűnt a demokrácia. A szerző sürgette az Európai Uniót, hogy csökkentse a Magyarországnak szánt infrastrukturális támogatásokat, valamint függessze fel Budapest szavazati jogát. A Nézőpont Intézet elemzője szerint gazdasági vagy politikai csoportok gyakorolnak nyomást Magyarországra, amihez a médiát használják.

Mráz Ágoston Sámuel

úgy véli: a támadás mögött olyan külföldi érdekcsoportok állhatnak, amelyek jelentős bevételektől estek el a rezsicsökkentés, a bankadó vagy a reklámadó miatt.

Orbán Viktor

miniszterelnök is többször beszélt arról, hogy a közteherviselésből mindenkinek ki kell vennie a részét, emiatt pedig újabb támadásokra számít például a rezsicsökkentés, a reklámadó vagy a devizahitelesek ügye miatt - tette hozzá. A The New York Times cikke bújtatott támadás - állapította meg

Lentner Csaba

közgazdász, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem közpénzügyi tanszékvezetője a Híradónak. Szerinte nemzetközi jogot is sérthet, hogy Amerikából próbálnak nyomást gyakorolni az unióra Magyarországgal szemben. "Én összehangolt támadást érzek. Itt a jéghegy csúcsa kétségtelenül egyes kereskedelmi médiumoknak a megadóztatása, megadóztatási szándéka" - mondta. Az amerikai cikk szerzője egyetlen konkrét céget nevezett meg, az RTL-csoportot, azt írva: a reklámtörvény célja, hogy megbénítsa a társaság magyar részlegét. A Híradó megkeresésére a miniszterelnöki sajtóiroda közölte: Orbán Viktor és kormánya nem a külföldi pénzügyi szereplők és médiacégeik érdekeit tartja szem előtt, hanem az emberekét. A műsor emlékeztetett: 2012-ben és 2013-ban összesen 9 milliárd forint volt a Magyar RTL Televízió Zrt. nyeresége, ehhez képest két év alatt mindössze 5 és fél millió forint társasági adót fizetett. A Híradó utalt arra, hogy a reklámtörvény elfogadása óta jelentősen megváltozott az RTL hírműsorának hangvétele, a korábbihoz képest feltűnően sokat foglalkozik a kormány intézkedéseivel és Orbán Viktor személyével, családjával.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.