Közélet

Az Európai Unió működésének három pillére

Az Európai Unió működésének három pillére

2014. június 26., csütörtök
Az Európai Unió működésének három pillére
Drapeaux des Etats membre de l'Union européenne à 28 pays et drapeau européen (au 1er juillet 2013)

Kik alkotják az Európai Parlamentet, milyen feladatokat lát el az EU Tanácsa, miért van kiemelt szerepe az Európai Bizottság működésének? Az Európai Unió egyedülálló intézményi struktúráját foglaltuk össze cikkünkben.

Május 25-én

a magyar választók is eldönthették, mely politikusok képviseljék a magyar állampolgárok érdekei mellett más uniós polgárok érdekeit is az Európai Parlamentben, a strasbourgi és brüsszeli székhelyű intézmény azonban csak az egyik fontos részét képezi az uniós jogalkotásnak, amely három fő pilléren nyugszik. Az Európai Unió polgárai által közvetlenül megválasztott, és őket képviselő Európai Parlament, az Európai Unió Tanácsa, amely az egyes tagállamok kormányait képviseli, illetve az EU egészének érdekeit képviselő Európai Bizottság együttes munkája gondoskodik a kontinens politikáját érintő feladatok demokratikus megvitatásáról, lebonyolításáról. E három intézmény a rendes jogalkotási eljárás keretében fogadja el az Unió-szerte alkalmazandó szakpolitikákat és jogszabályokat. Az uniós polgárok körében valószínűleg az Európai Parlament intézménye a legközismertebb, hiszen tagjait ötévente a tagországok állampolgárai választják meg. Az egyik legfontosabb jogalkotó szervként a Tanáccsal együtt megvitatja és elfogadja az európai jogszabályokat és az uniós költségvetést, illetve a demokratikus működés biztosítása érdekében ellenőrzi a többi uniós intézményt. Az egyes országok nagyjából a népességük arányában részesülnek a képviselői mandátumokból. A Lisszaboni Szerződés a képviselők számát országonként legalább 6, illetve legfeljebb 96 főben határozta meg, Magyarország 21 képviselővel van jelen az EP ülésein. Az EU Tanácsának keretében az egyes uniós országok miniszterei üléseznek jogszabályok elfogadása és a szakpolitikák összehangolása céljából. Székhelye Brüsszel, azonban meghatározott időközönként Luxembourgban ül össze. Informális találkozókat a soros elnökséget adó országban is tartanak. A Tanács és a Parlament együtt dönt a Bizottság által javasolt új uniós jogszabályokról, összehangolja a tagországok gazdaságpolitikáját, kidolgozza az EU kül- és védelmi politikáját illetve költségvetését is. A Tanácsnak nincsenek állandó tagjai, egyes üléseire minden tagállam a megvitatandó szakpolitikai területért felelős miniszterét küldi, például egy környezetvédelmi ügyekkel foglalkozó ülésre a környezetvédelmi minisztert. Az Európai Bizottság az Európai Unió egyik legfontosabb intézménye. Az EU egészének érdekeit képviseli és támogatja, új európai jogszabályokra vonatkozó javaslatokat szövegez, illetve az uniós politikák végrehajtásával és az uniós források elköltésével kapcsolatos mindennapi feladatokat irányítja. Kezdeményezési joggal bír, vagyis új jogszabályokra tehet javaslatot az EU és polgárai érdekeinek a védelmében. Ezt csak olyan kérdésekkel kapcsolatosan teszi, amelyek nemzeti, regionális vagy helyi szinten nem rendezhetők kielégítően (a szubszidiaritás elve). A Bizottság a Tanáccsal és a Parlamenttel együtt az EU pénzügyi keretében meghatározza az EU hosszú távú költségvetési prioritásait, az intézmény kezeli az uniós szakpolitikák (pl. a mezőgazdaság és a vidékfejlesztés), továbbá egyes programok, például az Erasmus diákcsereprogram finanszírozását egyaránt. További hasznos információt találhat a

következő oldalon

vagy forduljon a EUROPE DIRECT SZEGED irodához!

europe_direct_szeged

Elérhetőségek:

EUROPE DIRECT Szeged 6720 Szeged, Tisza Lajos krt. 54. Tel/Fax: 36/62/544-242 www.u-szeged.hu/irsi/ed ed@irsi.u-szeged.hu

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.