Közélet

Tíz óra alatt ért be az első szegedi vonat Budapestre + FOTÓK

Tíz óra alatt ért be az első szegedi vonat Budapestre + FOTÓK

2014. március 4., kedd
Tíz óra alatt ért be az első szegedi vonat Budapestre + FOTÓK
vasutas_evfordulo05_ia

Százhatvan évvel ezelőtt, 1854. március 4-én indult első útjára a Szegedin nevű gőzmozdony, mellyel a Tisza-parti városban is megindulhatott a vasutas tömegközlekedés. Kedd délután a Nagyállomáson koszorúzással emlékeztek meg az évfordulóról, valamint egy vasúttörténeti kiállítást is megnyitottak.

Pontosan 160 évvel ezelőtt, 1854. március 4-én futott ki a szegedi állomásról a Szegedin nevű gőzmozdony. Az ünnepi járat, melynek fedélzetén

Albrecht

főherceg is utazott, nagyjából tízórás menetidővel robogott fel budapesti célállomására - bár napjaink tömegközlekedésének viszonylatában ez komótos cammogásnak tűnik, akkor egy hatalmas mérföldkőnek számított. E történelmi esemény a szegedi vasút születését jelentette, amely a bő másfél századnyi története során a Délvidék fontos csomópontjává tette városunkat. Kedd délután a peronon koszorúzással és ünnepi beszéddel emlékeztek meg a nevezetes évfordulóról. "Szegeden is korán elkezdődött a vasutazás álmodozása, hiszen már 1846. március 9-én megalakult a Szeged- kecskeméti, majd ugyanebben az évben a Szeged-temesvári Vasúttársaság. 1847. augusztus 22-én pedig a szegedi városháza nagytermében összehívott rendkívüli ülésen a vasúttársaságok összefogását is elhatározták, és a Szegedi Vasúttársaság kézbe vette az irányítást" - idézte fel a vasút hőskorát

Mondi Miklós

, a Vasúttörténeti Alapítvány kuratóriumi elnöke. Mint mondta, a '48-as forradalom ugyan némiképp visszavetette a vasútépítési lázat, ám a régiót néhány évtized alatt körbeszőtte a sínpár. Nagy visszaesés a trianoni felosztás, majd 1944-ben a vasúti híd megsemmisülése okozott. Ekkor végleg fejállomás lett a szegedi, a Dél-Alföld gazdaságában betöltött fontos feladatát azonban továbbra is ellátta. A megváltozott közlekedési és szállítási igények ugyan formálták és jelenleg is formálják a vasút szerepét, mégis meg tudta őrizni vezető helyét a közlekedésben - tette hozzá az elnök. Tíz évvel ezelőtt, a másfél százados évforduló kapcsán

Lapis András

szobrászművész egy emléktábláját is felavatták a peronon, melynél a művésszel együtt a vasút helyi képviselői is elhelyezték koszorújukat. A a váróterem üvegpavilonjaiban pedig egy vasúttörténeti kiállítás is megnyitotta kapuit, melynek segítségével az állomáson várakozók is megismerhetik, hogyan utaztak az emberek hosszú évtizedekkel ezelőtt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.