Közélet

Szeged és Szabadka „CITYLOG”: határon átnyúlva az élhetőbb városokért + FOTÓK

Szeged és Szabadka „CITYLOG”: határon átnyúlva az élhetőbb városokért + FOTÓK

2013. október 22., kedd
Szeged és Szabadka „CITYLOG”: határon átnyúlva az élhetőbb városokért + FOTÓK
city_log04_gs

Fenntartható fejlődési modellt kíván nyújtani a „CITYLOG” projekt, mely keretében Szeged és Szabadka belvárosának áruszállítmányozás gyakorlatát vizsgálják felül.

Az Európai Unió fehér könyvében a közlekedés előtt álló problémákkal kapcsolatban fő célként a kőolajimporttól való függőség és a széndioxid-kibocsátás csökkentését célozza meg. Ehhez kapcsolódik a Dél-alföldi Regionális Innovációs Ügynökség Közhasznú Egyesületnek (DA-RIÜ KhE) a Szabadkai Szabadegyetem együttműködésével zajló projektje, mely kimondottan a belvárosok közlekedését, áruszállítási gyakorlatát elemzi. A december cégén záruló programmal kapcsolatban

Maróti Péter

, DA-RIÜ igazgatója elmondta, kérdőíves felmérést végeztek Szeged belvárosának kiskereskedői között, s ezzel párhuzamosan Szabadkán is feltérképezték a helyi sajátosságokat. „Az adatok kiértékelése után tanulmányt készítünk, melyben számba vesszük, hogy melyek azok a lehetséges irányok, melyeket Szeged és Szabadka vonatkozásában fel lehet használni a jövőbeni fejlesztések során” – részletezte

Maróti Péter

. A DA-RIÜ igazgatója megjegyezte, a két városközpont nem hasonlít egymásra, hiszen Szegeden a nagy árvíz után Párizs mintájára sugaras, illetve körutas szerkezetet alakítottak ki, illetve maga a Tisza és a hidak is sajátossá teszik a közlekedést. A vajdasági Szabadkának pedig az az egyik jellegzetessége, hogy sok a gépjárműforgalom elől elzárt sétálóutca. „A különbségek ellenére mégis azért vizsgáljuk e két települést, mert földrajzilag közel vannak egymáshoz, és vasúti összeköttetést is terveztek a két város között. Ezzel a projekttel is szeretnénk közelebb hozni egymáshoz Szegedet és Szabadkát, hogy az államhatár ne elválasztó vonal lehet” – hangsúlyozta.

Sokszínű Szeged belvárosának szállítmányozása

Szegeden összesen ötven, a Tisza Lajos körúton belül tevékenykedő kereskedővel töltettek ki kérdőívet, mellyel kapcsolatban a projektben szakértőként részt vevő

Nagy Sándor

elmondta, az alapadatok mellett a jelenlegi szállítmányozási gyakorlatot, illetve a jövőbeni terveket vizsgálták. A belváros sajátosságaival kapcsolatban megjegyezte, vannak területek, ahol csak meghatározott időintervallumban van mód az áruszállításra, melyhez alkalmazkodniuk kell a kereskedőknek. Ezen felül a felmérés során arra a kérdésre is keresték a választ, hogy vajon van-e reális igény a környezetbarát megoldásokra.

Kiderült, a szállítmányozási gyakorlat igen változatosnak mondható, hiszen vannak üzletek, ahova naponta több alkalommal is érkezik áru, és a megkérdezett 40%-ánál hétvégén is végeznek ilyen tevékenységet. Többségük a közterületen tud parkolni, s az 50 kereskedő negyede jelezte, hogy az üzletétől csak viszonylag távol tud megállni. Arra is rákérdeztek, hogy csatlakoznának-e egy olyan logisztikai rendszerhez, mely környezetbarát, s mégsem drágább, de az érintettek jelentős része szerint jobb, ha mindenki saját maga oldja meg a szállítmányozást. Szeged tekintetében több megoldásai javaslatot is felvázoltak, mellyel kapcsolatban Nagy Sándor elmondta, vagy a nagykörút mellett lehetne létesíteni több elosztóközpontot, vagy a sugárutak mentén.

Sétálóutcák és parkolóhiány jellemzi Szabadkát

„Szabadka még gyerekcipőben jár a környezetbarát közlekedés terén, ez a projekt ráirányíthatja a kereskedők figyelmét erre a témakörre” – fogalmazott Samu László, a Szabadkai Szabadegyetem projektasszisztense. Megjegyezte, hiába vannak bevált megoldások külföldön, túl nagy érdeklődést egyelőre nem tapasztalnak. A projekt keretében felmérték a belvárost, és nyolc csoportba sorolták az ott található intézményeket és kereskedelmi egységeket. Szabadkán a sétálóutcák miatt rendkívül fontos a logisztika, hiszen csak a belvárosban 84 olyan üzletet írtak össze, ami csak gyalogosan közelíthető meg. A megkérdezettek 28%-a naponta szállít árut, és jelentős hányaduk hétvégén is frissíti a készletét. Az is kiderült, hogy az üzletek közel 60%-a vegyeskereskedésként üzemel, s háromnegyedük egyszerre kis árumennyiséget visz boltjába. A Szabadka belvárosában megkérdezett kereskedők több mint 70%-a semleges választ adott arra a kérdésre, hogy csatlakozna-e egy környezetbarát logisztikai rendszerhez, ami a szabadegyetem szakemberei szerint jelzi, hogy nem foglalkoztatja őket a téma vagy épp nem tájékozottak kellőképpen. A válság miatt a Szabadkai Szabadegyetem munkatársai olyan megoldási javaslatban gondolkoztak csak, ami a meglévő adottságokhoz és városfejlesztési elvekhez kapcsolódik, így szerintük egy mélygarázst kellene kialakítani a belvárosban, melynek egy részén logisztikai központot alakíthatnának ki. A szakmai workshopon elhangzott, a városlogisztikai rendszerekkel kapcsolatos általános problémák közé sorolható, hogy sok a résztvevője, s minél nagyobb a rendszer, annál nagyobb beruházást igényel a kiépítése. Nem szabad elfelejteni, hogy egy ilyen logisztikai projekttel nem fog feltétlenül mindenki jól járni, s azt is figyelembe kell venni, hogy beindításához pályázati vagy önkormányzati támogatás szükséges..

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.