Kultúra

Repülős történetek a Nemzeti Emlékezet Hetén az Emlékpontban

Repülős történetek a Nemzeti Emlékezet Hetén az Emlékpontban

2013. október 29., kedd
Repülős történetek a Nemzeti Emlékezet Hetén az Emlékpontban
Horthy_Istvan

Október 30-án, szerdán délután 17 órára a második világháború hadtörténete iránt érdeklődőket várják az Emlékpontba, ahol Magó Károly roncskutatóval, Horthy István főhadnagy repülőbalesetének legújabb vizsgálatáról, valamint Oláh András Pál történésszel a brit hadseregben szolgáló lengyel pilótákról, a Szentes közelében nemrég feltárt lelőtt repülőgép megtalálásának történetéről beszélget Vincze Gábor, az Emlékpont történésze.

Magó Károly

zászlós, a Szolnoki Repülőmúzeum munkatársa nemrégiben jelentette meg "Legenda és Valóság címmel

Horthy István

repülőbalesetének legújabb vizsgálati eredményeit. 1942. augusztus 20-án 5 órakor Horthy István repülő főhadnagy élete utolsó bevetésére szállt fel, melynek során egy magyar felderítőgépet kellett volna oltalmaznia a kísérőjével,

Nemeslaki Zoltán

őrmesterrel. Amikor megközelítették a felderítő gépet, Horthy repülőgépe erősen szűkített fordulóval próbált besorolni, azonban a gépe kipördült és dugóhúzóba esett. A pilótának sikerült ugyan kivennie a gépet a dugóhúzóból, az alacsony magasság miatt mégis a földbe csapódott. Horthy István, Magyarország kormányzóhelyettese a balesetben elhunyt. Magó Károly az eseményeket követő hét évtized múltával újra megvizsgálta a baleset körülményeit a modern balesetkivizsgálási módszerek bevetésével, törekedve arra, hogy minden vitatott kérdés kapcsán tudományos magyarázattal tudjon szolgálni. Az elmúlt időszakban

Ruzsán

és

Szentesen

is emlékművet avattak a második világháborúban megyénk felett lelőtt lengyel pilóták emlékére.

Oláh András Pál

történész, a légi háborúk kutatója elmondja, hogy az 1944. augusztus 1. és október 2. között zajlott varsói felkelésnek az a brit irányítással működő, különleges műveleti kötelék juttatott segélyszállítmányokat, amelyben ezek a hősi halált halt lengyel pilóták szolgáltak. A repülők az olaszországi Brindisiből vittek élelmiszert, gyógyszert, fegyvert a lengyel felkelők megsegítésére. A bevetések első napján, augusztus 2-án éjjel német éjszakai vadászok a szentesi Tisza-híd közelében lelőttek egy a küldetéséről visszatérő négymotoros Halifax bombázót. A hétfős személyzetből öten ejtőernyővel el tudták hagyni a gépet, ők hadifogságba estek. Ketten azonban életüket vesztették. '44. szeptember 11-ére virradó éjjel 3 órakor a mai Ruzsa határában hét lengyel repülős halt hősi halált, amikor egy német vadászgép a négymotorost eltalálta.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.