Közélet

A felújítások határozzák meg az építőanyagok piacát

A felújítások határozzák meg az építőanyagok piacát

2013. október 19., szombat
A felújítások határozzák meg az építőanyagok piacát

Az építőipari recesszió miatt az építőanyagok felvevő piacát zömében a felújítások adják, de ez a szegmens nem tudja felvenni az új építések miatt kiesett építőanyag-mennyiséget - közölte a Magyar Építőanyagipari Szövetség (Méasz) pénteken az MTI-vel.

A közlemény sorra veszi, hogy a különféle építőanyagok gyártása miként változott az utóbbi években, illetve mi várható az idén. Falazóanyagokból idén fele annyi fogy, mint 2010-ben. Ebben az évben várhatóan 7-8 ezer lakás épül, ami az ötöde a kiöregedés miatt szükséges pótlásnak, de a családi házak számának csökkenése megállt - áll a közleményben. A tégla és a cserép termelése az idén megegyezik a tavalyival - ma már alig dolgoznak ezek a gyárak, és amelyek még termelnek, azok sem egész évben teszik azt. Az egyéb falazóanyagok kereslete 9 százalékkal csökken idén. A MÉASZ a tervezett új otthonteremtési rendszertől várja a lakásépítés fellendülését. Az expandált polisztirol habból készült hőszigetelő anyagok (köznyelven: hungarocell) termelése stagnál. A négyzetméterben mért mennyiség ugyan csökkent, de a felhasznált anyag vastagsága folyamatosan növekszik, így a köbméterben mért mennyiség változatlan. A panelházak hőszigetelési programjának leállása is csökkentette a keresletet. A magyar gyártók kifogásolják, hogy sok, rossz minőségű ilyen termék kerül feketén a piacra, ami "negatív árversenyt gerjeszt". Ugyanez jellemzi a szálas - üveggyapot, kőzetgyapot - hőszigetelő anyagok piacát is. A vegyi termékek és vakolatok termelése sem éri el az idén a 2010-es mennyiséget. Az ajtó- és ablakgyártás 6-8 százalékkal esett 2010 óta, az olcsó termékeket még el lehet adni, de a jobb minőségű és drágább termékek iránt minimális a kereslet. Itt is érzékenyen befolyásolja a piacot a "szürke zóna" - hangsúlyozza a Méasz.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.