Közélet

Megszűnik a kompközlekedés Tápénál? (FRISSÍTVE)

Megszűnik a kompközlekedés Tápénál? (FRISSÍTVE)

2013. augusztus 22., csütörtök
Megszűnik a kompközlekedés Tápénál? (FRISSÍTVE)
tapei_komp04_gs

Leáll a Tápénál közlekedő komp szeptember elsején – erről tájékoztatta levelében Botka László polgármestert az üzemeltető. Jaksa Sándor úgy látja, nem neki kellene arra ráfizetnie, hogy az emberek át tudjanak kelni a Tiszán.

A veszteséges tápéi kompot üzemeltető

Jaksa Sándor

többször próbált

Botka Lászlóval

tárgyalni, de az MSZP-s városvezető egyszer sem fogadta. A polgármesternek írt levelében emlékeztetett, tavaly a belső ellenőri vizsgálat is megállapította, hogy közel hat millió forint likviditási hiánya van a kompot üzemeltető Sadar Komp Kft.-nek, ennek ellenére a korábbi összeget szavazta meg a közgyűlés az kompközlekedés fenntartására.

Ahogy megírtuk

, az üzemeltető úgy látja, Szeged mostohája a komp, s a város ki akarja véreztetni az üzemeltető céget. A rév üzemeltetése egyébként ugyanúgy városi feladat, mint a tömegközlekedés, mégsem követik az inflációt a támogatás és a jegyárak tekintetében. „Úgy gondolom, nincs joguk arra, hogy pályázatot írjanak ki a saját eszközeimre, a saját területemen végzendő feladatok ellátására. Önök közszolgáltatási szerződés keretében pályázatot írtak ki a komp üzemeltetésére, amelyre Sadar Komp Kft. be is nyújtotta a pályázati anyagot. Az önök értesítése alapján az anyag formailag teljesen megfelelő volt, azonban a Város nem tud akkora összeget elkülöníteni az üzemeltetésre, az összeg nem volt meghatározva a pályázati kiírásban” – írja Jaksa a polgármesternek. „Nemrég múltam 67 éves tisztelt polgármester úr, nekem sajnos sem pénzem, sem energiám nincs arra, hogy saját anyagi forrásból tartsak fent egy közszolgáltatást annak érdekében, hogy az emberek át tudjanak kelni a Tisza folyón. Nem azért dolgoztam egész életemben, hogy esetlegesen a házam, illetve az eddig kemény munkával megszerzett anyagi javaimat a cég vesztesége miatt elvigyék. Mivel alulfinanszírozta a cégemet, úgy 2013. szeptember 1-től leállítom a komp üzemeltetést. Ön, mint polgármester nem veszi figyelembe a tápéi nép érdekeit” – fogalmazott Botkának írt levelében. Kitért arra is, hogy nem veszi figyelembe a városvezetés, hogy Tápé városrészből befolyó iparűzési adó milyen mértékű, s csak nagyon keveset forgatnak vissza a városrész fejlesztésére. „Ön legtöbb esetben a közgyűlés és különféle bizottságok mögé rejtőzködik annak érdekében, hogy ne kelljen a komppal kapcsolatban nyilatkoznia. A tápai nép nem fogja azt sokáig tűrni, hogy a Kárász utcán és a belváros egyéb helyein díszburkolatot csináljon, illetve azt fejlessze folyamatosan, a peremkerületekre pedig nincs pénz (holott igen magas összegek folynak be az adott területről), így a komp üzemeltetésére sem” – zárta sorait Jaksa Sándor.

A költségvetésből nem tudtak forrásokat átcsoportosítani

„A város költségvetésében 17 millió forint van a komp üzemeltetésére ebben az évben. Az üzemelétető és a saját számításaim szerint ez nem elegendő, állami támogatással kellene ezt kiegészíteni, de nem tudtunk plusz forrásokat szerezni, pedig van erre példa más települések esetében. Az önkormányzat vezetése hajthatatlan abban a kérdésben, hogy a 17 millió forinton felül áldozzon a rév működtetésére” – reagált a hírre Juhász Gyula. A SZEGEDma.hu-nak a Fidesz-KDNP-s politikus elmondta, az üzemeltető 15 millióval kér többet, de költségvetésben nem találtak olyan forrásokat, amelyeket át tudtak volna csoportosítani erre a célra. Hozzátette, jelenleg óránként jár a komp, ezen a menetrenden már nem lehet ritkítani. Korábban azt is megvizsgálták, hogy egy drasztikus jegyáremelés megoldást jelenthetne-e, de végül elvetették az ötletet. A képviselő megjegyezte, ha megszűnik a kompközlekedés Tápénál, annak a helyi lakosok lesznek a kárvallottjai. A polgármesteri hivatal részéről Vécsei Ágnes sajtófőnök közleményben reagált a komp üzemeltetője által elmondottakra. A közlemény alább olvasható.

A városháza szerint az autópálya és az új híd változtatta meg a komp helyzetét

"A Sadar Komp Kft. ügyvezetője folyamatosan zsarolni próbálja az önkormányzatot a kompközlekedés megszüntetésével. A tápai komp működtetését a Jaksa Sándor tulajdonában lévő Sadar Komp Kft. végzi a saját eszközeivel. Az önkormányzatnak nem a céget és annak tulajdonosát kell fenntartania, hanem a tápaiak közlekedési lehetőségét kell támogatnia és ennek eleget is tesz. A korábbi évekhez viszonyítva valóban emelkedtek a cég költségei, hiszen Jaksa úr tavaly 3 millió forint készpénzt vett ki a cégből és megemelte többek között a saját fizetését is 30 %-kal, havi 300 ezer forintra. A tápai komp helyzetét alapvetően megváltoztatta az M43-as autópálya és a Móra Ferenc híd megépülése, mivel az addig kompot használók többsége ma már ott kel át a Tiszán. Még Jaksa úr adatai szerint is napi 15-40 ember használja a kompot és az ingyenesen utazók után, egy oda-vissza útra az önkormányzat mintegy 2400 forint támogatást ad a cégnek. A támogatás szerződés szerinti összege egyébként nem csökkent az idei évben, hanem a 2012-es szintet tartja. A korábbi, nyereséges években Jaksa úr nem jelezte, hogy kevesebb önkormányzati támogatással is beérné" - áll a közleményben.

Jaksa: elszálltak a költségek

A városháza közleményére az alábbiakkal reagált Jaksa Sándor: "A város nem vesz tudomást arról, hogy költségek is elszálltak, például a kompvontató hajó vizsgáztatásának költsége 151 000.- forint, míg az előző években 14 700.- forint volt. Dolgozóknak nem tudjuk az előírt formaruhát biztosítani, nincs pénz a mentőfelszerelés beszerzésére. Megoldás lenne, úgy ahogy Mohács és Dunafalva önkormányzata is kért és kapott állami támogatást a minisztériumtól. A szegedi önkormányzatot is tájékoztattuk erről a lehetőségről, amelyet kizárólag az önkormányzat vehet igénybe az erre a célra elkülönített központi költségvetésből, azonban a város vezetése erre sem reagált" - írja közleményében az üzemeltető.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.