Eredményesnek értékelte a 2012-es esztendőt a RITEK Zrt. vezérigazgatója. Mihálffy Lajos az informatikai szolgáltatási területen új és megújult szoftverekkel kíván piacra lépni.
– A legutóbbi közgyűlésen a RITEK Zrt. több napirendi pontban is érintett volt. Hogyan értékeli az ott elhangzottakat?
– A közgyűlés többek között tárgyalta a 2012-es beszámolónkat. Megjegyzem, a beszámolóval kapcsolatosan a hivatal részéről csak egy szűkszavú, és főként negatívumokat tartalmazó előterjesztés készült el, s került a képviselők elé. Ehhez végül egy tanácsnoki módosító indítvány érkezett, hogy pontosabb és korrekt képet mutasson az önkormányzati cégekről.
– Összességében hogyan sikerült a RITEK Zrt. tavalyi éve?
– Eredményes volt a mögöttünk álló esztendő, annak ellenére, hogy az osztalékot is kifizettük, és a tulajdonostól is a korábbi évhez képest jóval kevesebb árbevételünk származott. Az önkormányzati támogatási összegünket évről évre 10-10 millió forinttal csökkentjük, ez 2012-ben 40 milliót tett ki. A szolgáltatási szerződésünk bruttó összege az utóbbi három évben azonos volt, 118,5 millió forint. A kereskedelemben mutatkozó negatív tendenciák ellensúlyozására a szolgáltatási területen jelentősebb erőfeszítéseket kellett tennünk az elmúlt évben.
– Említette a kereskedelemben tapasztalható nehézségeket. Miként érinti ez a RITEK-et?
– A forgalom szempontjából az utolsó negyedév szokott a legerősebb lenni, de tavaly a kereskedelmi árbevételünk sajnos jóval elmaradt a korábbi évekétől. Az alapítói szándékot maximálisan teljesítjük, ami az intézmények, iskolák hardverkiszolgálását takarja. A kereskedelmi árbevétel eredménytartalma egyébként a szolgáltatásénál jóval kevesebb, a gazdasági válság és a bizonytalanság, a forráshiány keresletcsökkenést vont maga után az az egész ágazatban. 2012-ben például nem írtak ki eszközbeszerzési pályázatot sem. A bevételeinket eleve óvatosabban terveztük a korábbi esztendőkhöz képest, és sajnos a tények minket igazoltak.
– Mi a helyzet a szoftverfejlesztés területén?
– Társaságunk elsősorban az önkormányzati piacon tevékenykedik, így az új önkormányzati törvény miatti átalakulásoknak, változások fokozottan érintik. Összességében azonban elmondható, hogy a fejlesztési illetve szolgáltatási terület terven felül teljesített a RITEK Zrt., kompenzálva a kereskedelmi árbevétel csökkenését. Összegezve a cég eredményesen zárta a tavalyi évet.
– Az eredeti közgyűlési előterjesztésben is szerepelt, míg a közgyűlésen Szentgyörgyi Pál MSZP-s képviselőtől is elhangzott, hogy a társaságnak év végén 65 millió forintja volt.
– Valóban, a takarékos gazdálkodásunknak köszönhetően év végén az osztalék kifizetése után 65 millió volt a bankszámlánkon. Szerencsére. Ha ez nem így lett volna, akkor most igen nehéz helyzetben lennénk.
– Ezt hogy érti, miért lennének nehéz helyzetben?
– A hivatal részéről bizonyára megfeledkeztek arról, ami évek óta megnehezíti társaságunk első félévét, nevezetesen, hogy a szolgáltatási díjunkat csak az éves szolgáltatási szerződés aláírása után tudjuk számlázni. A tavalyi évben például június végén kaptuk meg öt havi szolgáltatási díjunkat, 50 millió forintot egy összegben. Addig valamiből fedeznünk kellett a kiadásainkat. Gyakorlatilag minden év elején jórészt csak a saját forrásainkra és a külső partnereinktől származó bevételeinkre támaszkodhatunk. Természetesen a legtöbb munkát, és így a legfőbb bevételt még mindig a tulajdonos önkormányzatunk jelenti számunkra. Remélem, hogy mielőbb aláírásra kerül a 2013-as évre szóló szerződés, és számlázhatunk.
– A RITEK szolgáltatási szerződése valóban szerepelt a napirenden, az üzleti terv előterjesztés részeként. Ha már ezt említettük, mit tartalmaz a társaság idei terve?
– A tavalyi pénzelvonás a 2013-as üzleti évünket jelentősen befolyásolja, ugyanis december 14-ig a tartalék pénzeszközeink nagy részét, 170 millió forintot osztalékként befizettük az önkormányzatnak. Szeged várostól a 2013-as évre 30 millió forint működési támogatást kértünk. Az átszervezések kapcsán a feladatcsökkenéseket jóval meghaladó mértékben szűkítettük a szerződéses összeget, ez bruttó 101 millió lesz.
– Mi a helyzet az ágazatokon belül?
– Szoftverértékesítés céljából folyamatos piackutatást folytatunk, figyeljük jogszabályi változások eredményeképpen létrejövő új szervezeteket, valamint a közbeszerzési eljárásokat. Problémát okoz a Megyei Intézményfenntartó Központok (MIK) megszűnése, ami jelentős, mintegy 15 milliónyi árbevételtől fosztja meg a cégünket. Bár a MIK-ek jogutódjaként létrejövő intézményekkel is tárgyalásokat folytatunk, konkrét megállapodást azonban ez idáig nem kötöttünk. Központi utasításra a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Szegedi Tankerületének informatikai üzemeltetését nem mi végezzük. Ez nettó 10 millió forint árbevétel kiesést jelent. Mindezek ellenére a szolgáltatási árbevételünk kismértékű emelése reális cél erre az esztendőre.
– Említette a kereskedelmet, ezen a területen ebben az évben mire számítanak?
– A gazdasági válság és a forráshiány miatti további keresletcsökkenéssel számolunk. Pályázatok, illetve források hiányában a célközönséget jelentő iskolák és intézmények nem, vagy csak nehezen tudtak és tudnak informatikai eszközökre pénzt biztosítani. Nehezíti helyzetünket a forgótőke hiánya, mivel így még az év közben megnyíló pályázati lehetőségek kapcsán is folyamatosan mérlegelnünk kell a befektetendő pénzösszeget. A hitelfelvételi szándékunk tavaly óta, továbbra is folyamatosan fennáll, az átmeneti likviditási problémáink enyhítése végett.
– A hitelfelvételi határidejük meghosszabbítása is napirenden volt a közgyűlésen. Miért volt szükség a határidő ismételt meghosszabbítására?
– Rajtunk kívül álló okok miatt a közgyűlés által tavaly márciusban jóváhagyott hitelt társaság a mai napig nem tudta felvenni. Ezt a hitellehetőséget a tulajdonosunk az osztalékelvonás kapcsán fellépő tőkehiányunk kompenzálására szánta. A tulajdonosi hátterünk miatt az eddigi kezdeményezéseinket legtöbb bank elutasította, illetve ajánlattétel esetén azok nagyon előnytelen kondíciókat tartalmaztak. A számlavezető bank legutóbbi levelében is a hitelfelvétel iránti megkeresés időpontjának elhalasztását kérte az önkormányzatok adósságkonszolidációjával kapcsolatos tárgyalások befejezéséig. Mindenképpen tovább kell próbálkoznunk, mivel biztonsági hiteltartalékra szükségünk van.
– Korábban említette a kormányzati átalakításokat, amelyek kapcsán elég sok a bizonytalanság. Ilyen körülmények között milyen perspektívákat lát a jövőre nézve?
– A kereskedelem területén nem sok kitörési pontunk van, kiszolgáljuk a hivatalt és az intézményeket, ez a fő cél, ezen felül az esetleges pályázatoknál majd mérlegelünk, osztunk-szorzunk. A szolgáltatási területen tevékenységünk bővítését célozzuk meg, új szoftvertermékeket fejlesztünk, amelyeket remélhetőleg a piacon értékesíteni tudunk. A tervezett szoftverek saját előállítású programok, hulladékgazdálkodás nyilvántartó és számlázás rendszerprogramot fejlesztünk, ingatlan kataszter nyilvántartót. Továbbá meglévő gazdálkodási rendszerünk átalakítását végezzük el, hogy az alkalmas legyen a vállalkozói szféra felé történő nyitásra. Ezek az új fejlesztéseink reményeink szerint lehetőséget nyújtanak új piacok megszerzésére is.