Közélet

Megkezdődött a katasztrófavédelmis gépjárművezetői program

Megkezdődött a katasztrófavédelmis gépjárművezetői program

2012. november 15., csütörtök
Megkezdődött a katasztrófavédelmis gépjárművezetői program

Csütörtökön megkezdődött a Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Szegedi Katasztrófavédelmi Kirendeltségén a gépjárművezetők felkészítési programja.

A képzés elméleti részére a Katasztrófavédelmi Oktatási Központ Területi Oktatási Központ (KOKTOK) számára kialakított tanteremben került sor, ahol

Galiba Gábor

tűzoltó hadnagy, műszaki biztonsági tiszt ismertette az igazgatóság járművezetőivel a hatékony vezetéshez szükséges alapismereteket. Prezentációjában bemutatta, hogyan kell a jármű ülésében úgy elhelyezkedni, hogy a veszélyhelyzetekben a lehető leggyorsabb és legpontosabb irányváltoztatásokra késztessék az általuk vezetett járművet, és szólt azokról a veszélyekről is, amelyek a szabályok be nem tartása miatt akadályozhatják a manőverek biztonságos végrehajtását. Mint rámutatott, a megfelelően beállított ülés, illetve a kormány megfelelő kézben tartása – a köztudatban még élő, „10 óra 10 perces” fogás helyett a „9 óra – 3 óra” alkalmazása – a hirtelen kialakuló veszélyhelyzetekben segítik a vezetőt a balesetek elkerülésében. Az elméleti ismereteket a tanfolyam hallgatói – a Makói és a Szegedi Hivatásos Tűzoltó Parancsnokság tűzoltói, valamint a megyei igazgatóság két munkatársa – a gyakorlatban a Szegedi Repülőtér kifutópályáján kialakított pályán gyakorolhatták. A szlalom pályán végrehajtott gyakorlatok után minden vezető személyesen kapott instrukciókat ahhoz, hogy a pályát minél gyorsabban és pontosabban tudja teljesíteni, így a kezdetben lassabban végrehajtott gyakorlatot egyre növekvő sebességgel hajthatták végre. A parkolóhelyre szemből és tolatva történő beállás mellett ipszilon kanyar is nehezítette a hallgatók dolgát, majd egy bójákkal modellezett szituáció szerint egy, a jármű előtt hirtelen lassító járművet kellett gyors kormánymozdulatok alkalmazásával kikerülniük. Az egyéni gyakorlásokat végül a vizsgafeladat követte, amely során a külön-külön gyakorolt részeket egy feladatsorrá fűzve, úgynevezett idő-stressz hatása alatt kellett a hallgatóknak teljesíteniük. A vizsga végén tartott eredményhirdetésen kiderült: valamennyi vezető sikeresen, a meghatározott szintidőn belül teljesítette a feladatot. A megye gépjárművezetői számára a hét további napjain is folytatódik a képzés, és fél év elteltével a megkülönböztető járműveket vezetők további, emelt szintű képzésen esnek át, ahol az eddigieknél is nagyobb sebességgel kell a gyakorlatokat végrehajtaniuk. A Területi Oktatási Központ a későbbiekben lehetőséget fog adni arra, hogy a későbbiekben nem csak a Csongrád megyei, hanem a környező három megye – Bács-Kiskun, Békés és Jász-Nagykun-Szolnok vezetői is itt vehessenek részt a képzéséneken.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.