Közélet

Haui József megmentette Vízipókot + FOTÓK

Haui József megmentette Vízipókot + FOTÓK

2012. november 19., hétfő
Haui József megmentette Vízipókot + FOTÓK

A Vízipók-csodapók rajzfilmsorozaton kívül számtalan animáció, képregény és rajz dicséri Haui József keze munkáját. Hatvanadik születésnapján a grafikust a Somogyi-könyvtárban is felköszöntötték, ahol mesélt a magyar rajzfilmgyártás rendszerváltás előtti nehéz, és az azt követő még nehezebb időszakáról.

Illusztris vendéget fogadott a Somogyi-könyvtár szombat délelőtt: az idei szegedi képregényfesztiválon megjelent grafikusok, képregényrajzolók mellett a rendezvényen tiszteletét tette

Haui József

illusztrátor is. Ha a nevét nem is, alkotásait mindannyian jól ismerhetjük, hisz a magyar rajzfilmipar remekeinek jelentős részét köszönhetjük neki. Részt vett a Vízipók-csodapók mesés világának kialakításában, és az ő nevéhez fűződik Mézga Géza, a Magyar népmesék és Doktor Bubó alakjainak megformálása is. Bár hitvallásában magát mindig is "nagyszájú" embernek tartotta, munkáját a mai napig egyetlen szerény cél vezérelte: rajzolni, és szórakoztatni.

Hófehérkét nézni, és Tini Nindzsát rajzolni

"Járni később tanultam meg, mint rajzolni, legalábbis a magam módján. A falat, az ajtót, tulajdonképpen mindent összefirkáltam kisgyerekként" - árulta el a könyvtárban összegyűlt hallgatóságának Haui József. A grafikus Komlón született éppen hatvan évvel ezelőtt egy nagyon szegény családban. Kézügyességét valószínűleg édesapjától örökölte, aki amatőr festő volt, a filmek iránti szeretete pedig édesanyjától jöhetett, ő egy helyi moziban dolgozott pénztárosként - gyakori látogató volt hát az új vetítéseken. Visszaemlékezve a Hófehérke és a hét törpe című rajzfilm nyűgözte le leginkább, a varázslatosnak ható képsorokat látva már akkor filmes jövőről álmodozott.

A lehetőség a Pannónia Filmstúdió Kecskeméti Műtermében adatott meg neki, ahol a szamárlétra fokait kettesével véve kifestőként, kulcsrajzolóként, azután fázisrajzolóként, majd 1974-től tervezőként dolgozott. Munkája számos területre kiterjedt a rendezéstől az animációk kidolgozásáig, és számos nemzetközi sikerben is benne volt az ő (és ahogy külön hangsúlyozta: az egész stúdió) munkája, ötletei. A francia–magyar koprodukcióban készült, később kult-alkotássá vált Az idő uraiban együtt dolgozott a képregényipar Michelangelojaként emlegetett Moebiusszal is, vagy például a Sivatag gyöngye című arab rajzfilm karaktereit és jeleneteit is ő komponálta. Ha már Michelangelónál tartottunk: kevesen tudják, de a Tini Nindzsa Teknőcök mutáns harcművészeinek több epizódja itt Kecskeméten készült. Rajzfilmes múltját - vázlatokkal, leírásokkal és személyes gondolatokkal - a grafikus honlapján vehetjük szemügyre.

Pesten undorítónak tartották Vízipókot

Kertész György író és Szabó Szabolcs rendező mellett vezető tervezőként állhatott neki az eredetileg bogárvilágot bemutató Vízipók-csodapók című rajzfilmnek, amelyet a pesti stúdió "passzolt le" a kecskeméti animátoroknak. "Az első sorozat három epizódja Budapesten készült, de az ottani vezetőség nem volt elégedett vele. A karaktereket undorítónak tartották, szerintük a gyerekek tetszését sosem nyerné el egy ízeltlábú rovar. Az ötlet így a kecskeméti stúdióhoz került, ahol minimális költségvetés és maximális erőbefektetés mellett karoltuk fel" - emlékezett vissza a grafikus. Három évadot, összesen harminckilenc epizódot ért meg a sorozat, a negyedikre is volt koncepció (télen játszódott volna), pénz azonban már nem. A Somogyi-könyvtárban összegyűlt látogatók megtekinthették a Vízipók-sorozat utolsó, sehol be nem mutatott pilot-epizódját. A téli álom című párperces rész szimbolikus véget is hozott a sorozatnak: az epizódban Keresztespókot magával ragadja egy messzi földre tartó léghajó. Vízipók a távolból integet neki míg homályba nem vész a hajó, míg Keresztespók a fedélzeten azért szomorkodik, hogy sosem mondhatta el neki: ő volt a legjobb barátja. A rajzfilmet több, mint negyven országban vetítették világszerte, Haui József szerint azonban a vezetőség és a készítők közötti rossz viszony miatt a stúdióban egy plakát sem őrzi a vízalatti Kristálypalotában lakó, légbuborékos alsónadrágot hordó kicsiny pók nagy sikerét.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.