Közélet

Az emlékezés hosszúhétvégéje + FOTÓK

Az emlékezés hosszúhétvégéje + FOTÓK

2012. november 1., csütörtök
Az emlékezés hosszúhétvégéje + FOTÓK

November elsején Mindenszenteket, másodikán a halottak napját ünnepeljük – ez egyben az Istenbe és az örök életbe vetett remény kifejezésének időszaka.

November elsején ünnepli a római katolikus egyház azokat a szentjeit, akiknek nincs külön ünnepük a liturgikus kalendáriumban, illetve mindazon elhunyt híveket, akik – függetlenül attól, hogy az egyház szentté vagy boldoggá avatta-e őket – eljutottak az üdvösségre, azaz részesülnek Isten színről színre látásában. Ezzel az egyház az egyszerű hívek számára is kifejezi, hogy minden keresztény ember az üdvösség letéteményese és meghívása van Isten országába. A katolikus hagyomány szerint az élő és elhalt hívek titokzatos közösséget alkotnak a szentek egyességében, egymásért könyörögnek, helytállanak. Ennek alapján beszélünk küzdő egyházról (Ecclesia militans), mely a földön élő lelkek közössége, szenvedő egyházról (Ecclesia patiens), mely a meghalt, de még a tisztítóhelyen szenvedő lelkeké, és diadalmas egyházról (Ecclesia triumphans), mely a már mennyekbe jutott, üdvözült hívek társasága. Mindenszentekkor mindazon megdicsőült lelkeket ünnepeljük, akikről megszámlálhatatlan sokaságuk miatt a kalendárium külön, név szerint nem emlékezhet meg. Ide tartoznak az életszentség hírében meghaltakon kívül mindazok, akik a tisztítótűzben megtisztulva már megérkeztek a mennyországba – írja a Magyar Katolikus Lexikon.

Halloween

A halloween a boszorkányok, kísértetek és egyéb szellemek kelta eredetű, főleg az angolszász országokban megtartott ünnepe, melyben összemosódott a római Pomona-nap, a kelta samhain ünnep és a keresztény halottak napja. A töklámpás lett az idők folyamán a halloween legfontosabb jelképe. Amerikában halloweenkor az ajtó előtt jelmezbe öltözött gyerekek jelennek meg, és általában édességet kapnak.

Az ünnep a negyedik század vége felé jelent meg a bizánci keresztények között, 380 körül a pünkösd utáni első vasárnapon az összes vértanúról egy napon, együtt is megemlékeztek. A halottakról való gondoskodás ősidőktől fogva jelen van az emberiség történetében, az ókori Rómában is külön ünnepnapot szenteltek az elhunytaknak, ez volt a feralia volt. Az egyházban Szent Odilo clunyi apát kezdeményezte, hogy miután Mindenszentek ünnepén az egyház megemlékezik a mennyország szentjeiről, másnap az összes elhunytnak legyen a napja. 998-tól tartják az ünnepet, mely a 11. században a clunyi bencések hatására széles körben elterjedt, majd Róma a 14. században fogadta be. A szegedi tájon egészen a legújabb időkig a hagyományőrző családok már Mindenszentek ünnepén fehér üres kalácsot szoktak sütni. Régi szegedi polgárasszonyok mézzel vonták be a tetejét. Jellegzetes alsótanyai alakjában fonadék, amelyet perecbe foglaltak bele. Ez a Mindönszentök kalácsa, másként kúdúskalács, amelyet délután sírjaikhoz igyekezve, a temető kapujában várakozó koldusoknak osztogattak azzal a kéréssel, hogy ők is emlékezzenek meg a család halottairól. A koldusok könyörgését a régi szegedi hagyomány különösen foganatosnak tartotta. A Tápén sütött, briós formájú kis fonottkalácsnak kúdústuborék a neve.

A temetők nyitva tartási rendjéről, a hosszú hétvége menetrendjéről ITT olvashatnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.