Gazdaság

Az államadósság Magyarország első számú problémája

Az államadósság Magyarország első számú problémája

2012. augusztus 25., szombat
Az államadósság Magyarország első számú problémája

Az államadósság Magyarország első számú problémája, ami 2006-2011 között 64 százalékkal, 8.190 milliárd forinttal nőtt - jelentette ki Domokos László, az Állami Számvevőszék (ASZ) elnöke csütörtökön sajtótájékoztatón, ahol ismertette a testület jelentését az államadósság 2006-2011 közötti alakulásáról.

Az államadósság összege 2006-ban 12.766 milliárd forint volt, ami 2011 végére 20.955 milliárdra emelkedett - jelezte az ÁSZ elnöke. Hozzátette, hogy az adósság növekedési üteme 2006-ban (15,2 százalék) és 2008-ban (16,2 százalék) volt kiugró. Az ok az első esetben a tetemes központi költségvetés hiány, a második esetben az IMF-től lehívott hitel egy részének devizabetétként való elhelyezése volt.

Domokos László

elmondta: az árfolyamveszteség 1657 milliárd forinttal növelte az államadósságot a vizsgált öt év alatt. A devizaadósság a 2006. évi 3591 milliárd forintról 10 170 milliárdra nőtt 2011-re, s közben a devizaadósság aránya 28 százalékról 48,5 százalékra emelkedett. Hipotetikus kérdésnek, és ezért az ÁSZ kompetenciáján kívül esőnek minősítette az ÁSZ elnöke azt az újságírói felvetést, hogy 2006-os árfolyamon hogyan alakult volna az adósságállomány változása. Az adósság alakulásában az éves költségvetési hiányok mellett jelentős tényező volt az egyedi döntések hatása - hangsúlyozta az elnök. Az egyedi döntések közül az adósság-átvállalás 2006-2007-ben 474 milliárd forinttal, 2011-ben 246 milliárddal növelte, miközben a magánnyugdíj-pénztáraktól átvett állampapírok bevonása 1.407 milliárddal, az átvett értékpapírok értékesítéséből származó bevétel 81 milliárddal csökkentette az adósságállományt. Ezzel összefüggésben az elnök ugyancsak kitért az elől a kérdés elől - hivatkozva arra, hogy az ÁSZ csak a tényeket vizsgálja -, hogy a magánnyugdíj-pénztáraktól átvett vagyon mennyivel csökkentette volna az államadósságot, ha azt teljes egészében arra fordítja a kormány. A GDP-hez viszonyított magyar adósságállomány az Európai Unión belül magas - válaszolta egy másik kérdésre az elnök. Magyarázatként hozzátette, a 2004-ben csatlakozó országokhoz kell viszonyítani a magyar adósságot, azokhoz az országokhoz, amelyek nem tagjai az euróövezetnek, s ebben az összehasonlításban "nem állunk jól". A vizsgálat kapcsán az elnök beszélt arról is, hogy az adósság után fizetendő nettó kamatok - a kedvező kamatkondíciójú hiteleknek köszönhetően - az adósságnál kisebb mértékben, 13,2 százalékkal nőttek. Ezen belül a devizában fennálló adósság kamatkiadásai több mint kétszeresére, a 2006. évi 150 milliárdról 2011-re 304 milliárd forintra emelkedtek az állomány bővülése, a kamatszintek, az állampapír-piaci felárak emelkedése, valamint az árfolyamváltozás következtében. Ugyanezen időszakban a forintadóság nettó kamatkiadásai évente 700-750 milliárd forint körül alakultak, kivéve 2008-at, amikor 863 milliárdra ugrott az összeg. A vizsgálat alapján az ÁSZ négy javaslatot fogalmazott meg a nemzetgazdasági miniszternek - közölte Domokos László. Az átláthatóság érdekében a szaktárca mutassa be minden évben részletesen az adósság növekedésének összetevőit. Javasolta az ÁSZ azt is, hogy vizsgálja meg a miniszter: a deviza forrásbevonással kapcsolatos döntéshozatali rendszer során összhangban vannak-e a felelősségi és döntési hatáskörök, szükség esetén intézkedjen az összhang biztosításáról. A harmadik javaslat: intézkedjen a miniszter az adósságkezelési tevékenység költséghatékonyságát mérő értékelési rendszer kialakításáról az adósságkezelési költségek nyomon követése, illetve csökkentése érdekében, végül az ÁKK Zrt. által kialakított költség- és kockázatkezelési modell felülvizsgálatát javasolta az ÁSZ. Domokos László a múltbeli adóssághoz kapcsolódva kitekintett a 2012-2014 közötti adósságtörlesztésre, amely az idén 4000, jövőre és 2014-ben egyaránt 3000-3000 milliárd forint, ami jelzi azt is: a magyar adósságállomány szerkezetéből adódó viszonylag rövid lejárat egyben az ország kockázati besorolására is hat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.