Közélet

Hetvenéves bombázó landolt Szegeden + FOTÓK, VIDEÓ

Hetvenéves bombázó landolt Szegeden + FOTÓK, VIDEÓ

2012. július 22., vasárnap
Hetvenéves bombázó landolt Szegeden + FOTÓK, VIDEÓ

Egy ikermotoros B-25 Mitchell bombázó és egy Bo-105-ös, egyedülálló akrobatikus mutatványokra képes helikopter érkezett vasárnap délután a szegedi repülőtérre. A Red Bull Flying flottájába tartozó járművek Bukarestről hazafelé tartva mutatkoztak be a Tisza-parti közönségnek.

Közel másfél órás menetidő után érkezett Bukarestből Szegedre a Red Bull Flying kötelékébe tartozó két gép: egy ikermotoros B-25 Mitchell bombázó és egy Bo-105-ös helikopter. A szegedi repülőtéren összegyűlt érdeklődőknek pár jutalomkört is tettek, fejük felett többször is elhúztak a pilóták, mielőtt leszálltak volna. Bár a Red Bull szárnyakat ad, a gépeket a biztonság kedvéért kerozinnal töltötték újra, miközben a vasmadarat vezető

Raimund Riedmann

bemutatta őket a közönségnek.

Tito marsall gépét is őrzik

A B25-ös bombázót a háború végére, 1944-re állították szolgálatba. Előnye volt a gyorsasága, ami azonban a terhelhetőség rovására ment, alig fele annyi bombát tudott csak szállítani, mint az elődjének használt B-17-es - tudtuk meg a pilótától. Akár 8-9 órát is képes volt a levegőbe maradni, a szövetségesek jópár kört megtettek velük a német főváros felett. Miután végigharcolta a háborút sem selejtezték le, főleg szállítmányozásra és erdőtüzek oltására használták. A Szegeden látható jármű 1996-ban vált a Red Bull tulajdonává, bukaresti bemutatójuk, és az itteni pihenőjük után pedig Salzburg-i főhadiszállásukra térnek vissza. Nem sokkal a bombázó mögött érkezett meg a Bo-105-ös helikopter is. Az 1991-es gép a Messerschmitt tervezőasztalán fogant, egyedülálló konstrukciójának köszönhetően a világ egyetlen műrepülésre alkalmas helikoptere. A bemutatók mellett hadi célokra is alkalmazzák, Albániától Spanyolországig számos ország légterét védik vele. A Red Bull Flying gépparkja egyébként számos kuriózummal rendelkezik: hangárjukban pihen a 2. világháború legnehezebb együléses amerikai vadászgépének, a P–38 Lightningnak egy példánya, és Tito marsall Douglas DC-9-es gépe is. "Örülünk neki, hogy ilyen sokan kiérkeztek a bemutatónkra, valamint annak is, hogy ezek a nagy múltú gépek már nem háborús, hanem szórakoztató célokat szolgálhatnak" - hangsúlyozta Raimund Riedmann.

Repülőnap Szegeden?

A több ezer érdeklődő is jelezte azt, hogy Szegeden lenne létjogosultsága egy repülőnapnak. A közeli Szatymazon évek óta óriási sikerrel tartják meg saját rendezvényüket – s nem lesz ez másként az idén sem –, így városunkban is minden bizonnyal számos érdeklődőt vonzana egy ilyen esemény. „Szerintem is érdemes lenne megrendezni” – mondta el portálunknak a tükörfényes bombázógép mellett Tóth István Tibor, az SZKT vezetője. „Tavaly már felajánlottuk a városnak, hogy ötmilliós önrésszel létrejöhetne egy szegedi repülőnap. Egyelőre erre nem volt fogadókészség, bár az infrastruktúra minimális fejlesztésével ezrek érdeklődésére számot tartó eseményt tudnánk létrehozni.” Ezt jelzi az a tény is, hogy szinte csak az utolsó pillanatban – a helyi napilap és a rádió segítségével –, mindössze egy helikopter és egy repülőgép megtekintésére ilyen sokan kilátogattak a szegedi repülőtérre. Hasonló rendezvények országszerte ezreket vonzanak, hagyományt teremtenek, és nem utolsó sorban nagymértékben hozzájárulnak a helyi repülőterek, repülős egyesületek fenntartásához, fejlesztéséhez. Talán majd jövőre, Szegeden is láthatunk kettőnél több vasmadarat körözni a reptér felett… talán.

Illés Attila - Illés Tibor

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.