Közélet

Harminc éve robognak a villanymozdonyok Szegeden + FOTÓK, VIDEÓ

Harminc éve robognak a villanymozdonyok Szegeden + FOTÓK, VIDEÓ

2012. május 15., kedd
Harminc éve robognak a villanymozdonyok Szegeden + FOTÓK, VIDEÓ

Harminc évvel ezelőtt, 1982. május 15-én fejeződött be a Cegléd – Szeged vasútvonal villamosítása, ekkor robogott be az első, elektromos hajtású mozdony városunkba. Az ünnepélyes eseményre kedd délután emlékeztek a vasútállomás peronján, ahol az egyik első, Nagyállomásra befutó villanymozdony is tiszteletét tette.

Szinte a sínekre szorították egymást az emberek kedd délután a Szegedi Vasútállomás egyes peronja mellett. Ezúttal nem utazni, hanem ünnepelni jöttek: éppen harminc évvel ezelőtt, 1982. május 15-én adták át Szegeden a villamosított vonalat, melyre először gurulhatott be a V43,1354 számú villamosmozdony. Az eseményre a Vasúttörténeti Alapítvány, a MÁV Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., a MÁV-Gépészet Zrt., valamint a Resti Kereskedelmi Zrt. közös szervezésében ünnepélyes koszorúzással, és egy kisebb kiállítássalal emlékeztek meg.

Megy a gőzös, jön a villany

"Először harminc éve, de azóta oly sokszor mondhattuk, és még mondhatjuk ezután is ki: végre megérkezett!" - jelentette be a peronról Nagy József, a Vasúttörténeti Alapítvány titkára azt a mozdonyt, ami három évtizeddel ezelőtt a vasút villamosításának befejezéseként robogott be az állomásra. Mint mondta, a villamosmozdony azóta a szegedi tömegközlekedés egyik legfontosabb eszközévé vált, hétvégenként több száz utazó (diákok, dolgozó emberek) indul útnak innen az ország különböző pontjaiba. Ebből a típusból 370 darab készült hazánkban, Szegeden 38 darab jelenleg is aktív szolgálatban van. "1932-ben kezdődött a villamosítás Magyarországon, és éppen ötven év telt el utána, hogy Budapest Keleti pályaudvarából Tatabánya-Komárom-Hegyeshalom vonalán elindult a híres magyar villamosmérnök, Kandó Kálmán mozdonya" - emlékezett vissza Nagy József, hozzátéve: egy vasúttörténeti mérföldkő ez a dátum, ehhez datálhatjuk a modern vasúti közlekedést a térségben. Természetesen az utasok és teherszállítók is rendkívül boldogok voltak a fejlődés láttán, előbbi a felgyorsult menetidőnek, utóbbi pedig a hatékonyabb, költségkímélőbb szállítási lehetőségeknek örülhettek.

Harminc éve szolgálatban

Szabó Gyula, a Vasúttörténeti Alapítvány kuratóriumi elnöke szerint a villamosítással egy minőségi váltás következett be a tömegközlekedésben. Az utasok egy olcsó, környezetbarát, gyors és modern közlekedési eszközzel gazdagodhattak. Kandó Kálmán szerepét is kiemelte az elnök, hiszen a mérnök először alkalmazta a mozdonyok nagyfeszültségű, háromfázisú váltakozóáramú vontatását, és a hazai vasút-villamosítás egyik leglelkesebb, legszorgosabb támogatója volt. Gazdasági tekintetben is jelentősen megelőzi a villamosmozdony elődeit: a dízeles hajtású járművek 1/3, a gőzzel hajtott mozdonyok pedig csupán az 1/8 teljesítményt tudtak csak elérni vele szemben. "Harminc éve a villamosítás befejezése csak a kezdete volt a vasút szegedi fejlesztésének. Az utazók, akik ma ide látogatnak egy gyönyörű állomást, és a nemrég felújított Indóház teret is megcsodálhatják" - mondta Szabó Gyula. Az ünnepséget követően koszorút helyezett el a harminc éve szolgálatát teljesítő mozdonyon a Vasúttörténeti Alapítvány és a vasút egykori dolgozói. Egyben megnyitották vasúttörténeti kiállításukat is, melynek az utascsarnokban lévő, üresen álló árusító pavilonok adtak helyet. Itt a villamosítás kiépítésében használt eszközöket, vasúti modelleket, relikviákat és dokumentációkat tekinthetnek meg az érdeklődők, valamint az indulásra várakozó utasok. http://www.youtube.com/watch?v=A4Ql7PoQ3nA&list=UUZbymfkMQWfoGHPLq56ttLw&index=3&feature=plcp

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.