Közélet

Szeged, a több ezer kátyú városa + FOTÓK

Szeged, a több ezer kátyú városa + FOTÓK

2012. február 21., kedd
Szeged, a több ezer kátyú városa + FOTÓK

Sziszifuszi munkát végeznek minden évben a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. szakemberei. A kemény tél, a fagy, a sok hó, a sózás következtében megrongálódott utakon keletkezett kátyúk rengeteg pluszfeladatot adnak az útkarbantartóknak. Ezenkívül az évek óta tartó folyamatos építkezések miatt városszerte - az állandó útlezárások következtében - fokozott terhelésnek vannak kitéve egyes útszakaszok, ezért az úthibák is gyakoribbak.

Amit a szakemberek egyik nap betömnek, másnapra ismét kipereghet. A repedésekbe leszivárgó eső és a hólé, a fagyokat követő felmelegedések teszik a dolgukat – út egyben nem marad. A változékony és csapadékos időjárás nem az útjavítóknak dolgozott: az útburkolatok romlását, a kátyúk kialakulását megelőzni nem, legfeljebb néhány napos lemaradással követni lehetett. A rongálódás a tehergépkocsik által használt szakaszokon volt a leggyorsabb, leglátványosabb. A nehéz járművek elhaladása nyomán keletkező repedések ugyanis utat nyitnak a víznek, ami aztán megfagyva tovább repeszti a burkolatot.

Pénteken kezdték a hidegkátyúzást

Amint azt

Marovszki Béla

, a környezetgazdálkodási kft. városüzemeltetési részlegének útügyi csoportvezetője elmondta, pénteken megkezdték a hidegkátyúzást, ami, igaz, nem számít végleges megoldásnak, de kisebb, kevésbé forgalmas utcákban ideig-óráig megszünteti a tél folyamán keletkezett úthibákat, tankcsapdákat. Forgalmas utak esetében, sajnos, egy-két hét után meg kell ismételniük az eljárást, mert a tömítőanyag kifordul. A tartósan nulla fok feletti száraz, csapadékmentes időszakokban csak hidegkátyúzást alkalmazhatnak, ami kevésbé tartós, mint a tavaszi és nyári időben, meleg aszfalttal végzett javítások. Nem számolták még pontosan össze, de nyilván több ezerre tehető a városban keletkezett új kátyúk száma, van köztük 10 centis lyuk meg 1 négyzetméteres kráter is. A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. egy online kátyúfigyelő programot készített, amelyen a polgárok bejelenthetik a javításra szoruló, problémás részt az utakon, a cég szakemberei pedig gyorsan reagálnak és kijavítják a hibát. Marovszki Béla elmondta, eddig még nem sok megkeresés érkezett, de a hó olvadásával valószínűleg megnő majd a polgárok bejelentése is. Nyilván a nagyobb forgalmú utak elsőbbséget élveznek, szombat és vasárnap kivételével a munkások folyamatosan dolgoznak, így csak remélni lehet, hogy előbb vagy utóbb mindenhova eljutnak, minden hézagot, gödröt betömnek. Az igazi kátyúzás tavasszal, a jó idő beálltával kezdődik.

Én gödröm, te gödröd...

Először a Kecskés István-telepen merült fel, hogy az úthibákról készüljön pontos felmérés, később

Nógrádi Tibor

(Fidesz-KDNP), a körzet önkormányzati képviselője a civilek támogatásával úgy gondolta, az egész 4-es számú kerületben, Móravárosban és Szentmihályon is végezzenek el ilyen jellegű összeírást. A tervek szerint a civilekkel és a csatlakozó önkéntes segítőkkel együtt március 15-re készülne el a kátyútérkép, amely egyrészről pontosan meghatározná a gödrök helyét (utca, házszám) és azok kategóriáját (kis, közepes, nagyon veszélyes) is. Természetesen nem öncélú a kezdeményezés, az adatokat továbbítanánk a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-nek, és figyelemmel kísérnénk a javításokat. Az elképzelés szerint minden tavasszal elkészítik ezt a kátyútérképet, így értékes összehasonlítási alapot kaphatnak majd a különböző évek számadataiból. Nógrádi más önkormányzati képviselőknek is javasolja, végezzenek el saját körzetükben is hasonló felmérést, hiszen kívánatos lenne, ha létezne egy egész Szegedre kiterjedő kátyútérkép. Kátyúk voltak, vannak és lesznek: felszámolásukra évről évre forintmilliárdokat költenek hazánkban, végleges eltüntetésükre még sincs esély. Egy jó tanács az autósoknak: akinek az autója a serény kátyúzások ellenére mégis megsérül a kerületi önkormányzatok útjain, a bekövetkező káreseteket a polgármesteri hivatalok ügyfélszolgálatain lehet jelenteni. A bejelentőnek saját okmányait és a sérült gépkocsi papírjait egyaránt be kell mutatnia. De nem árt a panaszra felkészülni: kellenek még ugyanis az eseményt igazoló tanúk adatai, a kárt bemutató fényképek, illetve a káresetről készült hatósági intézkedést lezáró feljegyzések is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.