Közélet

Európai projektben figyelték az ittas és kábítószeres vezetőket

Európai projektben figyelték az ittas és kábítószeres vezetőket

2012. február 23., csütörtök
Európai projektben figyelték az ittas és kábítószeres vezetőket
Még mindig az ittas vezetésből származik a legtöbb baleset. Az EU országok közútjain 2001-ben mintegy 50 ezer halálos kimenetelű baleset fordult elő, melynek hatására az Európai Közösség célul tűzte ki a baleseti halálozás 50%-os csökkentését 2011-ig és a személyi sérüléssel járó balesetek 75%-os csökkentését 2025-ig. Bár a mutatók még nem ilyen mértékben alakulnak, egy projekttel is igyekeztek hozzájárulni a javuláshoz. Az EU által kitűzött célok elérése érdekében ismeretekkel kell rendelkezni a pszichoaktív anyagok közlekedésbiztonságra gyakorolt hatásáról, azaz a gépjárművezetők alkohol, gyógyszer és kábítószer fogyasztási szokásairól. Ennek alapján lehet intézkedési javaslatokat kidolgozni a politikusok számára. Az eredmények alapján ki lehet egészíteni hiányzó ismereteinket és ez alapot teremthet az alkohol, gyógyszer és kábítószer hatása alatt történő gépjárművezetéssel kapcsolatos, az Európai Közösségben széles körben egyeztetett szabályozáshoz.

Nem mehetnek el mellette

A rendőrség nem mehet el a tudomány és a technika fejlődése mellett, támogatni kell minden olyan kutatást, mely a bűnüldözésben és a bűnmegelőzésben a segítségükre lehet - fogalmazott bevezetőjében Csányi Illés, a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság megbízott bűnügyi igazgatója. Ennek érdekében csatlakoztak a Szegedi Tudományegyetem kutatóinak segítségével a DRUID ("Vezetés drog hatása alatt") európai uniós projekthez, mely a legnagyobb közlekedésbiztonsággal foglalkozó európai vizsgálat mind földrajzi kiterjedésében (18 ország), mind költségvetésében (23,5 millió euró), mind az együttműködő intézmények tekintetében (37 partner). Az eredmények összegzését Varga Tibor egyetemi tanár vezette fel.
A balesetet nem okozó gépjárművezetők vizsgálata oly módon folyt, hogy a forgalomellenőrző járőrök által leállított gépjárművezetők alkoholos befolyásoltságát ellenőrizték kilélegzett levegőből, majd önkéntes alapon nyálmintát gyűjtöttek, melynek toxikológiai vizsgálata zajlott gyógyszer és kábítószer fogyasztás igazolására. A másik kutatási programban Csongrád, Békés, Bács-Kiskun és Jász-Nagykun-Szolnok megyében a fenti időszakban történt halálos kimenetelű közúti balesetek elemzése zajlott a boncolás alkalmával biztositott vér és vizeletminták toxikológiai analízise, valamint az ügyek iratainak kiértékelése útján. Molnár Attila ro. alezredes tájékoztatása szerint a dél-alföldi régióban 102 esetük volt, melyből 96-on tudtak vizsgáltatokat. A 96-ból 34 halálos balesetet szenvedett vezetőnél volt kimutatható az alkoholfogyasztás. Néhány további példa: kannabiszszármazékot 3, a Xanaxban is fellelhető alprazolam hatóanyagot pedig 6 vezetőnél regisztrálhattak.
A DRUID vizsgálat 7 különböző tudományos területen folyt, melyeknek egyik fő területe a pszichoaktív anyagok előfordulási gyakoriságának vizsgálata a közutakon véletlenszerűen leállított gépjárművezetőknél 13 országban egységes protokoll alapján. A másik fő terület a pszichoaktív anyagok kockázatbecslése kb. 50 ezer gépjárművezető és balesetben súlyosan megsérült vagy meghalt kb. 4500 személy adatainak elemzése alapján. E két tudományos kutatási területen nyert pályázatot a Szegedi Tudományegyetem Igazságügyi Orvostani Intézete, melynek keretében 2008. január 1-től 2009. december 31-ig terjedő időszakban gyűjtött adatokat. Ebben a kutatásban vett részt az intézettel szoros együttműködésben a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti állománya, illetve nyújtottak segítséget az adatgyűjtésben a dél-alföldi régió három másik megyéjének közlekedésrendészeti szakemberei.

Vezet(nek) az alkohol(lal)

Az összesített eredmények szerint Európa államaiban a véletlenszerűen leállított gépjárművezetőknél még ma is leggyakoribb az alkoholfogyasztás (3,48%). Kábitószer az esetek l,90%-ában, receptköteles, a központi idegrendszerre ható gyógyszer 1,40%-ban volt kimutatható. Csongrád megyében ezzel szemben 0,13%-ban mutatták ki alkohol, 0,99%-ban kábítószer és 3,10%-ban gyógyszer jelenlétét. A balesetben elhunyt gépjárművezetőknél a megoszlás ettől eltérő, alkohol az esetek 36,5%-ban, kábítószer 4,35%-ban míg gyógyszer 11,1%-ban volt jelen. Kiugró eredmény, hogy a gyógyszerrel volán elé ülők száma az itthoni vizsgálatban 3,1%, míg az EU-átlag 1,4%. Kábítószerrel főleg a 25-35 év közöttiek, míg gyógyszerrel a 35 év felettiek vezetnek. Institóris László egyetemi docens elmondta, csak néhány olyan esetet találtak, mikor a gyógyszert orvosi rendelvényre szedték a vezetők, ami azért probléma, mert a rendszeresen, orvosi felügyelettel szedett gyógyszerek esetében 2-3 hét alatt kialakulhat a szervezet részéről egyfajta tolerancia, így a baleset kockázata "csak" mintegy másfélszer nagyobb, mint az átlag gékocsi-vezetőnél. Az alkalmilag szedett központi idegrendszerre ható gyógyszerek viszont 5-6 százalékkal növelik meg a baleset valószínűségét.

Szerekkel

Megállapítható tehát, hogy az alkohol 0.1 g/l felett a leggyakrabban előforduló pszichoaktív anyag mind a gépjárművezetők (EU-átlag 3.48 %), mind a balesetekben súlyosan sérültek (17.7-42.5%) és a balesetek következtében meghalt gépkocsivezetők (19,0-44.9 %) között. Valamennyi vizsgálat azt mutatta, hogy a kábítószerek előfordulása alacsonyabb, mind az alkoholé. A balesetet szenvedett gépjárművezetőknél a kábítószer általában más pszichoaktív anyaggal (főként alkohollal) együtt fordul elő. A leggyakrabban észlelt kábítószer a THC, majd a kokain, de a gyakorisági mutatókban nagy országok közötti eltérések vannak. A projekt résztvevői a gyógyszerek gépjárművezetésre kifejtett hatása alapján egy négylépcsős beosztást és jelölést javasoltak (hasonlót Franciaországban és Spanyolországban már alkalmaznak). Ezt a beosztást és jelölést integrálni szükséges az orvosok és gyógyszerészek gyógyszerfelírási rendszerébe. A kábítószerek hatása alatt történő gépjárművezetés megelőzésére tett erőfeszítések a gyakorlati és tudományos követelményeket is kielégítő, helyszínen alkalmazható eszközök segítségével fokozhatok.

Figyelni kell a gyógyszerekre is

A vizsgálatok eredményei alapján több következtetés vonható le. A közlekedési balesetek, különösen a halálos kimenetelű balesetek előidézésében a legfontosabb rizikófaktor a pszichoaktív anyagok közül az alkohol. Ezért a megelőzésnek elsősorban erre és csak másodsorban a kábítószerekre kell irányulnia. A hazai eredmények kedvező képet mutatnak az európai országokkal való összehasonlításban, sőt, az alkohol és a kábítószer előfordulási gyakorisága alacsonyabb, mint az EU egyéb országaiban. Ugyanakkor a gyógyszer hatása alatt történő gépjárművezetés ellenőrzésére az eddiginél nagyobb hangsúlyt kell fektetni, mivel Magyarországon más államokkal összehasonlítva kiugróan magas az ellenőrizetlen gyógyszerfogyasztás.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.