Írjon nekünk

Gazdaság

150 milliót spórolhat Szeged tömegközlekedési ésszerűsítésekkel

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/dobocsaba.jpg

Megjelent:

Olyan járatracionalizálási tervvel készül a közgyűlésre az SZKT, mellyel éves szinten csaknem 700 ezer kilométert, közel 150 millió forintot spórolna a város. Főként az iskolaszünetek és a hétvégék közlekedésében találtak tartalékokat.

A Szegedi Közlekedési Társaság igazgatója, Tóth István Tibor portálunkkal közölte: tervezetük lényege, hogy az elektromos főhálózaton közlekedő járművekkel hoznák még inkább összhangba az autóbusz-közlekedést. „Szeged város ellátottsága tömegközlekedés szempontjában megegyezik Debrecennel, ami mind szerkezetében, mind területében nagyobb település, érzékelhető tehát, hogy kell lennie még tartaléknak a Tisza-parton” – hangsúlyozta Tóth István Tibor. Hozzáfűzte: jelenleg 4,3 milliárd közvetlen bevétel érkezik a tömegközlekedésbe az utasoktól és állami normatívából, a kiadási oldalon azonban 6,2 milliárd forint jelentkezik. Ezt a különbséget csökkenti az önkormányzati támogatás és a parkolási ágazatból átcsoportosított pénz, de még mindig maradnak súlyos százmilliók, melyek kiegyenlítésére kell kitalálni valamilyen költségharmonizációt.

Ezen dolgoztak az utóbbi időszakban az SZKT szakemberei, akik egy olyan koncepcióval álltak elő, mely a különböző ésszerűsítések, tartalékfeltárások révén jelentős spórolással jár, ugyanakkor nem vonja maga után a szolgáltatás színvonalának csökkentését. Az igazgatótól megtudtuk, voltak olyan javaslatok is, hogy további tarifaemeléssel kellene pluszbevételhez juttatni a céget, ugyanakkor ezeket szakmailag nem tartja jó megoldásnak. Elmondása szerint a tavalyi évben is folytatódott a jegy- és a bérletvásárlás csökkenése, egy újabb díjnövelés pedig csak fokozná ezt a tendenciát, így jelentős megtakarítást nem remélhetnének ettől a megoldástól. Más eszközhöz akarnak tehát nyúlni.

Közel 700 ezer kilométer lehet a megtakarítás

„A munkanapi és az iskolaszünetekben közlekedő járatok kihasználtságát néztük meg, és azt tapasztaltuk, hogy akár 20 százalékos különbségek is lehetnek. Ugyanez jellemző a szombat délutántól vasárnap estig tartó időszakra is, ezekben lehet tehát még megtakarítani. Vannak olyan csuklós járatok például, melyeken ezen időpontokban Szőreg felől hárman-négyen utaznak a város felé, de nem akarunk különbséget tenni az átszervezéseknél városrészek között. Nincs kivételezett terület. Járatritkítás, illetve járatrövidítés átszállási pontok igénybevételével az a két mód, mellyel a racionalizálást elkezdjük bizonyos vonalakon. A gazdasági körülmények nem engedik meg a közösségi közlekedésben azt a luxust, hogy egyes időszakokban egy-két utassal menjenek rendszeresen a buszok” – érvelt az igazgató, aki úgy gondolja, ha idén áprilisban elkezdődhet az üzem az új időbeosztásokkal, útvonaltervvel, akkor egy év múlva, 2013-ra mintegy 700 ezer kilométer spórolhatna a közlekedési ágazat.

„A számítások szerint ez közel 150 millió forinttal kevesebb kiadást jelent azzal együtt, hogy közben jelentkezik a 2-es villamos többletköltsége is, amely 130 millió forint” – tette hozzá. Tóth István Tibor beszélt arról is, hogy a közelmúltban gyakran került szóba az új 10-es trolibuszvonal, melynek üzemeltetésével jelenetős többletköltség is jelentkeznek majd, ez pedig nincs még benne a költségvetésben. „A trolibuszoknak 40 százalékkal drágábban az üzemeltetésük, mint a buszoknak” – így a szakember.

A Tisza Volán válasza után a közgyűlés dönthet

A tömegközlekedési ügyekben a torony alatt a városüzemeltetési tanácsnok kezében futnak össze a szálak, így természetesen őt is megkérdeztük a tervezetről. „Az SZKT igazgatója által elkészített járatracionalizálási javaslatot – tartalmazva a Tisza Volán irányvonalait is – megkaptam Tóth István Tibortól, és továbbítottam a busztársaság felé, ahonnan hétfőre ígértek választ. Ha jóváhagyja a másik közlekedési társaság is az elképzelést, akkor mintegy 150 millió forintot takaríthatunk meg. A pénteki közgyűlés elé az igazgató előterjesztéseként kerülhet majd be az elképzelés, és a képviselők dönthetnek majd, hogy elfogadják-e” – nyilatkozta portálunknak Kalmár Ferenc.

A részletekre és a fejleményekre természetesen visszatérünk.

Hírzóna

Új minibölcsőde épül Csanádalbertin

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/dobocsaba.jpg

Megjelent:

Szerző:

150 millió jut fejlesztésekre.

Tovább olvasom

Hírzóna

Több mint 30 ezer vasutas részesül többletjuttatásban

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/dobocsaba.jpg

Megjelent:

Szerző:

A közszolgáltatási feladataiban legnagyobb szerepet vállaló, nem vezető állású munkavállalók kapják meg.

Tovább olvasom

Hírzóna

Indul az év legforgalmasabb időszaka az üzletekben

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/dobocsaba.jpg

Megjelent:

Szerző:

A legnagyobb rohamra december 20-23-a között számítanak az áruházak.

Tovább olvasom

Aktuál