Közélet

Újjáéled a Szeged - Baja vasútvonal? + FOTÓK

Újjáéled a Szeged - Baja vasútvonal? + FOTÓK

2011. november 29., kedd
Újjáéled a Szeged - Baja vasútvonal? + FOTÓK
Legkorábban 2019-re készülhet el a Szegedet és Baját határon túl összekötő vasútvonal, melyen akár 160 km/óra sebességgel szállíthatnák az utasokat. Egyelőre még csak álom, de ha Szerbia és Magyarország kormányai eltökéltek és teljes támogatottságukat biztosítva a projekt mellé állnak, valamint közös fellépéssel ügyesen lobbiznak az EU illetékeseinél, akkor akár 2019-re elkészülhet a Szeged - Röszke - Horgos - Szabadka - Csikéria - Bácsalmás - Baja vasútvonal felújításának első szakasza, amelyen már európai színvonalú, 160 km/óra sebességgel száguldozhatnak a személyszállító villanyvonatok. A cél a határokon átívelő regionális kapcsolatok szorosabbá tétele. Első körben egy megvalósíthatósági tanulmányt készítettek, amelyben felmérték a vasútvonal újjáépítésének lehetőségét. A projektet aDuna - Körös - Maros - Tisza (DKMT) Eurorégiós Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Közhasznú Kft. partnerségben a Vajdaság Autonóm Tartomány Kormányával, valamint a két ország vasúttársaságaival a Magyarország-Szerbia IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program keretében valósították meg. A Megyeházán záró konferenciára hívták össze az érintett felek képviselőit, hogy ismertessék a projekt hozadékát. Pásztor István Vajdaság Autonóm Tartomány Kormányának alelnöke, gazdasági titkár a vasútvonal megépítésének fontosságáról és szükségességéről beszélt. Nem lehet térségek fejlesztéséről beszélni, amíg nem épül ki a megfelelő infrastruktúra, amíg a Szeged - Szabadka közötti 45 kilométeres távot közel 2 óra alatt teszi meg a vonat, amelyről mellesleg a határon még át is kell szállni, hangsúlyozta Pásztor. Négy európai folyosó halad át térségünkön miközben semmilyen kapcsolat nincs közöttük. A vasútvonal felújításával és Nyugat-Románia bevonásával közvetlen kapcsolat létesülne a Fekete tenger és az Adriai tenger között, ami nemcsak a térségben élők életét könnyítené meg jelentős mértékben, de a Nyugat-Európába irányuló áru- és személyszállítást is fellendítené, ugyanakkor az egész régió fejlődésére is nagy hatással lenne. Ilyen jelentős projekt még nem volt a vajdasági kormány asztalán, sokat tanultak már a tanulmányterv és a megvalósíthatósági tanulmány elkészíttetéséből is. Az alelnök reményét fejezte ki, hogy a projekt legalább ilyen lendülettel folytatódik, és mielőbb realizálódik is. A megvalósíthatósági tanulmányt a dán COWI tanácsadó és tervező kft. készítette, amelynek Szerbiában és Magyarországon egyaránt működik kirendeltsége. A magyarországi cég műszaki igazgatója, Perjési Tamás részletesen ismertette a megvalósíthatósági tanulmányt, amely 3 fő célt tűzött ki: hatékonyabbá tenni az eurorégió összeköttetését, a vasútvonal által erősíteni a térség belső kohézióját és gyorsabb integrációját az EU-ba, valamint a környezeti hatásokat mérséklendő átterelni a megnövekedett közúti forgalmat a vasútra, ezáltal is élénkítve a kelet-nyugat folyosó forgalmát. A pálya minősége jelenleg nagyon rossz állapotban van: egy részén hiányoznak a sínek, máshol meg csak 20 kilométer/óra sebességgel lehet közlekedni. A terv két ütemben javasolja a beruházás megvalósítását. Az első fázisban 2019-ig korszerűsítenék a Szeged - Szabadka egyvágányú vonalat, felújítanák az állomásokat, kicserélnék a biztonsági berendezéseket, majd a Szabadka - Bácsalmás között hiányzó szakasz és a Bajáig vezető vonal a második fázisban kerülne kiépítésre 2027-ig. Ha két ütemben dolgoznának, jelen áron 288 millió euróba kerülne a beruházás, ha egy ütemben gondolkodnak, és a személyforgalom mellett az áruforgalomra is alkalmassá szeretné tenni a pályaszakaszt, akkor határátkelő kiépítésére is szükség lenne, viszont 277 millió euróból ki lehetne hozni az építkezést. A felmérések szerint a vasútvonalon nagy forgalom várható, és a közútról is ide fog áttevődni a közlekedés egy jelentős része. Eleinte napi 3000, majd később akár 6-7 ezer utasra is lehet számítani. Ha megindul az áruszállítás, a tervek szerint évi 500-600 ezer tonna, majd néhány év múlva akár egymillió tonna áru fog utazni ezen a vonalon. Ha valóban minden részvevő eltökélte, hogy mielőbb - lehetőség szerint már 2016-2018-ban - megépítteti a pálya első szakaszát, már most gőzerővel hozzá kell látni az előkészítő munkálatokhoz: az engedélyes és kiviteli tervek elkészítése, közbeszerzési eljárások lefolytatása, a kapcsolódó tömegközlekedési hálózat átszervezése és összehangolása, az új határátkelő megépítése, a fejlesztési tervek összehangolása, a finanszírozási kérdések megoldása, az EU-s források felkutatása és az illetékesek meggyőzése a projekt fontosságáról nem tűr halasztást. Innentől azonban már a politikáé lesz a főszerep.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.