Közélet

Kalmár: Jól gazdálkodtak az SZKT-nél

Kalmár: Jól gazdálkodtak az SZKT-nél

2011. november 17., csütörtök
Kalmár: Jól gazdálkodtak az SZKT-nél

Mintegy félmilliárd forintos bevételkieséssel kalkulált az SZKT 2011 elején üzleti tervének elkészítésekor. A cégnél azonban jól gazdálkodtak Kalmár Ferenc szerint, amit az első háromnegyed év számadataival lehet bizonyítani.

Az, hogy a városi cégek élén tavaly év végén történt vezetőcserék jó döntésnek bizonyultak-e, lassan körvonalazódnak

Kalmár Ferenc

(Fidesz-KDNP) városüzemeltetési tanácsnok szerint, hiszen most év végén elkészülnek a beszámolók, s a számokból egyértelműen kiolvashatóak a tendenciák. Mint ismeretes, a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) élére

Tóth István Tibort

nevezeték ki

Dózsa Gábor

helyére 2010 végén. „Úgy gondolom, átláthatóbbak, célratörőbbek és eredményorientáltabbak lettek az önkormányzati cégek a kinevezett vezetők jóvoltából, meghozták a várt eredményeket a vezetőcserék” – értékelte Kalmár az elmúlt hónapokat. Az SZKT-val kapcsolatban megjegyezte, Dózsa Gábor ügyvezetése alatt belekezdtek olyan fejlesztésekbe, amelyeknek nem látszott a racionalitásuk. „Jelentős forrásokat költöttek ezekre a fejlesztésekre, illetve olyan beszerzések voltak a cégnél, amelyek szintén nem tűntek ésszerűnek. Például villamos prototípust gyártott az SZKT, ami jelenleg is csak félkész állapotban van. Erre eddig munka- és anyagköltséggel körülbelül 150 milliót költöttek. A Fidesz-KDNP frakció úgy látta, ezek a lépések nem járultak hozzá a cég gazdaságos működéséhez, hiszen nem villamos gyártást kell megszerveznie egy önkormányzati tömegközlekedési társaságnak” – hangsúlyozta a politikus. Azt egyébként, hogy az előző cégvezetés nem mindenben járt el megfelelően az átvilágító bizottság is vizsgálta, és később feljelentés is történt nagy kárt okozó hűtlen kezelés gyanújával. „A SZKT pénzügyi adatai szerint erre az évre körülbelül 500 millió forintos hátránnyal indult a korábbi évhez képest” – jellemezte egy számadattal a vezetőváltás utáni helyzetet Kalmár. Az önkormányzat által nyújtott támogatás 100 millió forinttal volt kevesebb mint korábban. A parkolási ágazatot érintő törvényi módosítás, a csak villamosprojektként aposztrofált gigaberuházás, illetve a megszűnő parkolóhelyek miatt is jelentős bevételkiesést lehetett előre jelezni. „Az év során bérkorrekciót hajtottak végre az SZKT-nál, illetve szükséges volt a dolgozói létszám bővítése is, hiszen a 2-es vonal beindításához ember kell, illetve munkavédelmi helyzetek miatt is elkerülhetetlen volt a bővítés. A céghez húsz ember került, így jelenleg 533-an dolgoznak a társaságnál, ami további 100 millió forintos eredménycsökkenést vont maga után” – mondott újabb példát arra, hogy mi mindenből lehetett azt látni, hogy az idei esztendő nehezebb lesz a társaság életében a korábbiaknál.

Mindezen kívül emelkedett az üzemanyag ára, devizaárfolyam-veszteséget is lehetett kalkulálni erre az évre, így jön össze a korábban említett fél milliárd forint. „A cég vezetője elkészített a közgyűlés számára egy olyan üzleti tervet, amit a közgyűlés mínusz 70 millió forint végeredménnyel fogadott el. A jelenlegi számítások azt mutatják, hogy ezt a hátrányt ledolgozta a cég, sőt pluszba fordította, 40 milliónál tartanak. Az igazgató ennél nagyobb nyereségre számít év végén, de ez még nem tudható pontosan, hiszen november közepe van” – így Kalmár Ferenc. Azt, hogy jól gazdálkodtak az SZKT-nél, mutatja az is, hogy a korábbi időszakkal ellentétben nem hajtottak végre tarifaemelést sem év közben, és a társaság hitelállománya is csökkent. A városüzemeltetési tanácsnok szerint ezek az első háromnegyed éves adatok bizonyítják, hogy a cég vezetése megtett mindent amit lehetett, annak ellenére, hogy 100 millió forinttal kevesebb támogatást kapott a cég az önkormányzattól.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.