Közélet

Szlovákiában tízből kilenc utazási iroda átveri az ügyfeleit

Szlovákiában tízből kilenc utazási iroda átveri az ügyfeleit

2011. október 5., szerda
Szlovákiában tízből kilenc utazási iroda átveri az ügyfeleit

Aki szlovákiai utazási irodánál fizet be nyaralást, az nagy eséllyel számíthat rá, hogy valamiben átverik. Erre mutatott rá a Szlovák Fogyasztóvédelmi Felügyelet (SOI) legutóbbi ellenőrzése - írja az Új Szó című pozsonyi napilap szerdán.

Mint kiderült, átlagosan tíz irodából kilenc átejti ügyfeleit. Ezen a téren az utazási irodák még a nem banki jellegű hitelintézeteknél is rosszabbul teljesítettek. Az újság szerint kétéves szünet után látott neki idén ismét a fogyasztóvédelmi felügyelet az ország legnagyobb utazási irodái ellenőrzésének. A nyári szezon alatt 53 irodát vizsgáltak meg, konkrétan az ügyfelekkel való kommunikációt, valamint az utazásról szóló szerződés feltételeit is.

Juraj Miskov

gazdasági miniszter a vizsgálat kapcsán kijelentette: úgy tűnik, a tisztességes gazdasági verseny a turizmus e területén ismeretlen fogalomnak számít.

Nadezda Machútová

, az SOI elnöke botrányosnak nevezte a felmérés eredményeit. "Kétségbeejtő, amit tapasztaltunk. A 2009-es ellenőrzés során kiderült, hogy az utazási irodák által kidolgozott szerződések 88 százaléka sérti a vonatkozó törvényeket. Az ismételt ellenőrzés során, 2011-ben pedig kiderült, hogy az irodák 95 százaléka törvényt sért. Nyugodtan kijelenthetem, hogy ezzel rosszabbul teljesítettek, mint a nem banki jellegű hitelintézetek, melyeknél a szerződések 80 százaléka volt inkorrekt" – mondta Machútová. Az irodák többsége nem tájékoztatja megfelelően ügyfeleit a szerződés feltételeiről, vagy a dokumentumokból hiányzik, mi számít az alapvető szerződési feltételek módosításának. Például nem közlik, hogy az utazás ára a szerződés aláírása után legfeljebb 10 százalékkal emelkedhet, vagy az utazás napja az eredeti dátumhoz képest maximum három nappal tolódhat ki. A vonatkozó törvények szerint, ha ezen túlmenően módosítja a feltételeket az utazási iroda, az ügyfélnek joga van elállni a szerződéstől. A vizsgálat szerint az 53-ból 13 utazási iroda például erősen csúsztatott: szerződésbe foglalta, hogy akár hét nappal is joga van módosítani az elutazás időpontját.

Mikulás Milko

, a Szlovákiai Utazási Irodák Szövetségének (SACKA) képviselője elmondta: mindenki tévedhet. "Kizártnak tartom, hogy tudatos mulasztásokról lenne szó. Ha valóban ilyen botrányos lenne a helyzet, akkor az adott utazási iroda bizonyára csődbe menne, ugyanis az átvert ügyfelek többé nem vásárolnának ott nyaralást” – mondta az Új Szónak Milko.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.