Egyetem

Mentor(h)áló projekt a SZTE vezetésével + FOTÓK

Mentor(h)áló projekt a SZTE vezetésével + FOTÓK

2011. szeptember 16., péntek
Mentor(h)áló projekt a SZTE vezetésével + FOTÓK

Minden tanár pedagógus, de nem minden pedagógus tanár

Több pillérben ragadható meg a Mentor(h)áló projekt célja. Az egyik az, hogy egy olyan szolgáltató- és kutatóközpontot hozzanak létre, amelynek feladata a pedagógusképzés gyakorlatának a segítése praktikus tanácsokkal és elméleti megfontolásokkal. A pedagógusszakmák kompetenciaprofiljairól és a mentori szerepről rendezett konferencia előtt megtartott sajtótájékoztatón beszélt erről Pukánszy Béla, a Mentor(h)áló program szakmai vezetője.

Ezzel párhuzamosan a szegedi pedagógusképzés-fejlesztő műhely sajátosságából fakadóan azzal is foglalkoztak, hogy összegyűjtötték, melyek azok a kívánatos személyiségi vonások, amelyek a jó pedagógust jellemzik. Pukánszky azonnal egy finom fogalmi distinkciót tett: a pedagógus a tágabb kategória, a tanár a szűkebb. Tehát minden tanár pedagógus, de nem minden pedagógus tanár. A Mentor(h)áló ugyanis foglalkozik a szakoktatók , az óvodapedagógusok, a tanítók és a gyógypedagógusok képzésének a fejlesztésével. Az első és legfontosabb célkitűzésük az volt, hogy találják ki és fogalmazzák meg a pályán dolgozó kollégák segítségével műhelymunkában, melyek azok az elvárt személyiségvonások, kompetenciák, amelyek a jó pedagógust jellemzik. Ennek alapján később a kompetencia- halmazt rendszerezték és megfelelő diagnosztikai eszközbe illesztették, hogy ennek segítségével tudják vizsgálni a pályára készülő és a pálya felé már haladó pedagógusok képességeit, kompetenciáit. A legfőbb feladat, hogy a pedagógusképzésbe is áramoltassák át azokat a tapasztalatokat, amelyek a kompetenciák és a pedagógusképzés tartalmi fejlesztése során elméleti és gyakorlati célkitűzések által megvalósultak.

Galambos Gábor

, a Juhász Gyula Pedagógusképző Kar dékánja pontosított, nem ők, hanem a Szegedi Tudományegyetem a szervezője ennek a konzorciumnak, noha kétségtelen, hogy a főiskola ebben a munkában markáns szerepet vállalt. Van egy múltunk, fogalmazott a dékán, ami a tanárképzés tekintetében erősen meghatározó, s remélhetőleg nagyon komoly jövő is áll előttünk. Véleménye szerint, a kar akár országos szinten is speciálisan jó helyzetben van, hiszen nem csak a tanárképzésben, hanem a pedagógusképzésnek a teljes vertikumában képzést folytat, és keresi a kapcsolatot a közoktatási intézményekkel. Éppen ezért egy ilyen projekt nagyon is testhez álló a számukra.

Homor Géza

, tanár, a Mentor(h)áló projektmenedzsere néhány konkrét adattal is szolgált. Konzorciális munkáról van szó, hangsúlyozta, a dél- alföldi régió minden felsőoktatási intézménye részt vesz benne a Szegedi Tudományegyetem vezetése mellett csakúgy, mint a régió közoktatási intézményei. A mostani állapot szerint 555-en ki is nyilvánították ezt a szándékukat. A projekt összköltségét tekintve 167 milliós, ebből 20 százalékot önerőként az egyetemnek kellett hozzátennie. A program tavaly júniusban indult, és az év végén kell, hogy befejeződjön - ez gyakorlatilag 18 hónapot jelent.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.