Közélet

Műszaki próbajárat a 4-es vonalán (FRISSÍTVE) + FOTÓK

Műszaki próbajárat a 4-es vonalán (FRISSÍTVE) + FOTÓK

2011. augusztus 10., szerda
Műszaki próbajárat a 4-es vonalán (FRISSÍTVE) + FOTÓK

„Az első villamos már elindult…”

Kedd délután nem sokkal fél négy után egy szóló és egy csuklós Tátra gördült végig a 4-es villamos vonalán az Anna-kúttól a tarjáni végállomásig. Ezzel megkezdődött az a folyamat, melynek végén – előreláthatólag augusztus 20-án – feloldják a vágányzárat, és ezt követően elindulhat a menetrendszerinti járat. Az már napok óta lehetett sejteni, hogy a 4-es villamosvonal felújítása új szakaszához érkezett: az Anna-kúttól a Novotel szállóig tartó betonos részen nagynyomású levegővel tisztították a sínek közé rakódott építési törmeléket. A kedd délutáni próbajáratokhoz az SZKT-nál forgalomban közlekedő összes típusú villamoskocsi kiállt. A sort egy szóló Tátra nyitotta, majd ezt egy csuklós társa követte. Az Anna-kútnál felsorakozott még a Bengáli néven ismert régi FVV sárga kígyója, és a nosztalgia-villamos is. Nem sokkal fél négy után indult el az első próbajárat, melyre a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakértői mellett a kivitelező és az SZKT több munkatársai is felszállt.

Lassú menetben Tarjánig

A meglehetősen lassú menetet nyilván az új pályaszerkezet kívánta meg, és az, hogy néhány helyen a felsővezetéken igazításokat is végre kellett hajtani. A szakemberek a pálya stabilitása mellett a vezetékekre is figyeltek. A szóló Tátrát követő csuklós is megfelelően tudta a kanyarokat „leküzdeni”. A mintegy 20 perces utat követően a Tarjáni forduló tesztelése következett.

Kisebb hiba a váltónál

A Tarjáni végállomáshoz érve a külső szemlélő – hiszen a szakembereken kívül senki nem engedtek fel a kocsikra – számára feltűnt, hogy kisebb probléma állt elő: a Tátra oda-vissza tolatgatott az automata váltó előtt. A kivitelező képviselői a volt SZKT-vezető, Dózsa Gáborral együtt próbáltak a váltóállító berendezés hibájára rájönni, azonban végül mégiscsak maradt a hagyományos „pajszer”, és kézzel állították át a szerkezetet. A fennakadás után a villamos a hurokfordulón keresztül ismét a belváros felé vette az irányt.

A vágányzár nincs feloldva

A keddi próbajáratokkal elsősorban a pályatestet vizsgálták, és ezzel kezdetét vette az a műszaki folyamat, mely során – várhatóan – augusztus 20-án ismét használatba vehető Szeged leghosszabb villamosvonala. A pálya mentén jócskán akad még teendő, számos megállót kell még befejezni, több helyen a kommunikációs és vezérlőkábelek behúzása folyt, illetve a Tisza Lajos körút érintett szakaszának a burkolat helyreállítása is várat magára. „Az üzemi próbát elkezdtük, az első villamos sikeresen végigment” – mondta el portálunknak Csanádi Zoltán, a Szeged Pólus Kft. projektigazgatója. „A nap folyamán még több típusú kocsit is végigküldünk a pályán Tarján végállomásig, majd vissza az Anna-kútig. Reméljük ezekkel is sikeres lesz a próbamenet.” Amennyiben az üzemi próba minden pontjában sikeres lesz, akkor augusztus 19-én megtörténik a villamospálya műszaki átadása, hogy másnap elindulhasson a menetrendszerinti forgalom. A szakember kérdésünkre azt is elmondta, hogy az út- és a járdaépítések befejezési határideje augusztus 31. A tarjáni végállomás váltóproblémájáról hangsúlyozta, hogy ugyan elektromosan nem, azonban mechanikusan működött, ami a jelen üzemi próba feltétele volt és azonnal hozzáláttak a hiba javításához.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.